سازه های معلق برای اولین بار در ایران

از ویژگی های این ساره حذف صد در صد نیروی زلزله است.

سید محسن کالوندی، مخترع در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:  در این روش یعنی سازه های معلق به کمک یک میدان مغناطیسی قوی طبقات سازه از یکدیگر و از مین جدا شده در این روش ساختمان توسط پی به زمین متصل نیست.

 وی افزود: این شیوه برای هدایت و مهار انرژی طراحی شده است که ساختمان از زمین فاصله داشته و در موقع رخداد زلزله امواج زلزله از زیر ساختمان عبور کند.

کالوندی ادامه داد: به هنگام رخداد زلزله هیچ نیرویی به سازه منتقل نمی شود و حتی ساکنان سازه متوجه رخداد زلزله نیز نمی شوند به کمک میدان مغناطیسی فوق هر طبقه با طبقه پایین تر و طبقه هم کف با زمین حداقل ۵ سانتی متر فاصله دارد و این طبقات به یکدیگر برخورد نمی کنند.

وی تشریح کرد: از دیگر مزایای این اختراع می توان به موارد زیر اشاره کرد: حذف فونداسیون به علت اینکه سازه روی زمین قرار ندارد، حذف اسکلت سنگین با توجه به اینکه همه سازه ها یک طبقه طراحی می شوند و از طبقات بالاتر وزنی به طبقه پایین منتقل نمی گردد، اقتصادی شدن سازه به علت حذف اسکلت و سبک شدن ستون ها.

 کالوندی متذکر شد: اختراع سازه های معلق در تاریخ ۸۹/۳/۵ و به شماره ۶۴۸۶۵ به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: یکی از نکات مهم در مورد این اختراع این است که حذف صد در صد نیروی زلزله و عدم نیاز به باربند و انجام مهار سازه با نیروی مغناطیسی./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.