سالانه چه تعداد زن از همسرشان تمکین نمی کنند؟

۵ م دیماه ،

الزام به تمکین زمانی به وجود می آید که زن حاضر به تمکین عام و خاص نسبت حاضربه انجام وظایف زناشویی خود و زندگی مشترک نمی شود که طی سال های اخیر به طور موسط ۲۸ درصد افزایش یافته است.

ممتازنیوز: فرهنگ حاکم مبنی از الزام زنان به تمکین از شوهران خود در ایران و سایر کشور های اسلامی هر ساله منجر به صدور حکم های قضایی بسیاری می گردد. در ایران و در دهه ۸۰ بیش از ۳۷۰ هزار حکم الزام به تمکین زوجه از زوج صادر شده است که بیشترین مورد آن ا سال ۹۰ مربوط به سال ۱۳۸۹ با ۵۲ هزار و ۸۴۶ مورد بوده است.

بر اساس قانون مدنی ایران الزام به تمکین زمانی به وجود می آید که زن حاضر به تمکین عام و خاص نسبت به وظایف زناشویی خود و زندگی مشترک نمی شود و یا به نوع دیگر خانم محل زندگی مشترک را بدون اجازه همسر خود بر اثر اختلافات به وجود آمده بین یکدیگر ترک می نماید.

در این صورت و برای اینکه بتواند از سایر حقوق خود استفاده نماید و یا از حقوق به دست آمده برای زن جلوگیری کند دادخواست الزام به تمکین را مطرح می کند.

پس از حکم الزام به تمکین مرد اجازه ازدواج مجدد را دارد

الزام به تمکین در اصل قانونی است که اختیارات در آن به نفع مران می چربد و زمانی که مرد در دادگاه بتواند الزام به تمکین همسرش را ثابت کند، می تواند اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه به طور رسمی بگیرد. 

به طوریکه طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی “هرگاه زن بدون مانع شرعی از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.” به زوجه تا زمانی که حاضر به تمکین نشود نفقه ای تعلق نخواهد گرفت و اگر می بایست پرداخت نفقه برعلیه همسر خود اقدام قانونی کند دادگاه محترم ادعای او را باتوجه به عدم تمکین رد می نماید.”

از طرف دیگر در قانون مدنی آمده است: مرد با در دست داشتن حکم قانونی مبنی بر الزام زوجه خود به تمکین می تواند تقاضای ازدواج مجدد را از مراجع ذی صلاح قضائی بخواهد که در این موقع دادگاه با تشکیل جلسه و دعوت از طرفین برای حفظ حقوق زوج اجازه ثبت و انجام ازدواج دیگر را به زوج می دهد و این به خاطر حفظ حقوق و مصالح اجتماعی منطقی و قانونی به نظر می رسد.

نوسان آماری الزام به تمکین در دهه ۸۰

پرونده های مختوم در رابطه با الزام به تمکین دردهه ۸۰ با نوسان های آماری متفاوتی همراه بوده است. به طوریکه میزان پرونده های مختومه در سال ۱۳۸۷ ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش داشته و یا در سال ۱۳۸۹ میزان پروند های مختومه نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۸۸ افزایش ۷۲ درصدی داشته است .

با توجه به آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران طی سالهای ۱۳۸۰ لغایت ۱۳۸۹ می توان گفت، تعداد الزام به تمکین کشور در سال ۱۳۸۰ از ۴۲۹۱۵ مورد به ۵۲۸۴۶ مورد در سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است و درصد تغییرات الزام به تمکین سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۰ حدود ۲۳ درصد رشد مثبت داشته است. 

همچنین بیشترین درصد تغییرات الزام به تمکین مربوط به سال ۱۳۸۹ با ۷۲ درصد افزایش و کمترین رشد مربوط به سال ۱۳۸۷ و ۳۴ درصد کاهش بوده است. 

این دعوای حقوقی در حال حاضر به سبب اینکه ختم به صلح شود و بتواند جلوی حجم پرونده های دادگاه ها را بگیرد از طرف قانونگذار در شوراهای حل اختلاف خانواده باید مطرح گردد در صورتی که رئیس شورای حل اختلاف مربوطه نتواند اصلاح ذات العین نماید و موضوع را حل کند با تنظیم صورت جلسه پرونده را خود به یکی از شعبه های دادگاه عمومی ارجاع می دهد.

جدول پرونده های مختوم شده در دادگاه های عمومی کشوردر زمینه الزام به تمکین از سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۹ (منبع جدول سالنامه مرکز آمار ایران)

سال
تعداد الزام به تمکین درصد تغییرات نسبت به سال قبل
۱۳۸۰ ۴۲۹۱۵ ۰
 ۱۳۸۱ ۴۶۸۳۲ ۹٫۱
۱۳۸۲ ۴۳۵۲۵ -۷٫۱
 ۱۳۸۳ ۴۱۶۰۲ -۴٫۴
۱۳۸۴ ۲۹۷۵۹ -۲۸٫۵
 ۱۳۸۵ ۳۲۶۷۷ ۹٫۸
۱۳۸۶ ۳۰۴۴۹ -۶٫۸
 ۱۳۸۷ ۱۹۹۱۷ -۳۴٫۶
 ۱۳۸۸ ۳۰۶۷۶ ۵۴٫۰
۱۳۸۹ ۵۲۸۴۶ ۷۲٫۳

توضیح:آمار سال ۹۰ و ۹۱ هنوز منتشرنشده است.

خبرانلاین


.
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.