سالانه ۳۶۰۰ میلیارد تومان سیگار در ایران دود می‌شود

فروردین ۱۴۰۳

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر کالای دخانی با اذعان به افزایش قاچاق سیگار به ایران در سال‌های قبل گفت: هم‌اکنون براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق و ارز سهم قاچاق در بازار سیگار ایران به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر کالای دخانی با اذعان به افزایش قاچاق سیگار به ایران در سال‌های قبل گفت: هم‌اکنون براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق و ارز سهم قاچاق در بازار سیگار ایران به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، شمس‌الدین نیک‌منش امروز یکشنبه با اشاره به این‌که وظایف حاکمیتی حوزه دخانیات به ویژه مدیریت بر شبکه بازار توزیع، تولید و صادرات برعهده مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانی کشور گذاشته شده است، افزود: مبارزه با قاچاق و کاهش مصرف سیگار در کشور نیز از دیگر وظایف این مرکز به شمار می‌رود.

او با بیان این‌که مصرف سالانه‌ی سیگار در ایران بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد نخ است، گفت: رتبه‌ی ایران در جهان از نظر مصرف سیگار جالب نیست. هم‌اکنون از مصرف ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران ۴۰ میلیارد نخ آن تولید داخل و حدود ۹ میلیارد نخ آن واردات قانونی است مابقی نیاز بازار از طریق قاچاق تامین می‌شود.

این مقام مسوول با بیان این‌که قرار است دبیرخانه ستاد مبارزه با کالای دخانی از وزارت بهداشت به مرکز برنامه‌ریزی دخانیات منتقل شود، گفت: در چهار ماه اول امسال تولید داخلی سیگار ۱۵ درصد افزایش یافت، ضمن این‌که برای تولید ۷۰۰ تن تنباکو تا پایان سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم در چهار ماهه‌ی امسال هم‌چنین سه میلیارد و ۲۹۰ میلیون نخ سیگار به صورت قانونی وارد کشور شد.

نیک‌منش در نشست هم‌اندیشی بررسی فرصت‌ها و چالش‌های واردکنندگان سیگار با بیان این‌که هزینه‌ی مصرف سیگار در کشور سالانه بالغ بر ۳۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود، گفت: هزینه‌ درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات معادل بودجه وزارت بهداشت یعنی حدود ۷۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر کالای دخانی کشور از واگذاری ۵۰ درصد از سهام شرکت دخانیات به صندوق بازنشستگی فولاد کشور خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا محموله‌های سیگار وارداتی انباشت‌شده در گمرک را هرچه زودتر ترخیص کنیم. ضمن این‌که برآورد درآمد دولت از محل واردات سیگار حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.