سایت رصد مناطق انرژی‌خیز جهان توسط ایران راه‎‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن بیش از ۱۵۵ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و ۳۳ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان است.

از سوی دیگر ایران با قرار گرفتن در بین دریای خزر و خلیج فارس به عنوان ۲ هاب انرژی جهان و اتصال به تنگه هرمز به عنوان استراتژیک ترین شاهراه انتقال نفت خام جهان، یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان در حوزه انرژی است.

بر این اساس با برخورداری از این مزیت‌های ژئوپولیتیکی و طبیعی انرژی، برای نخستین بار موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اقدام به تاسیس یک سایت تخصصی در حوزه نفت، گاز و انرژی با موضوع “دیپلماسی انرژی ایران” کرده است.

هدف از تاسیس اولین درگاه تخصصی حوزه نفت و انرژی در بین کشورهای عضو اوپک، امکان پایش علمی روندهای حوزه انرژی به منظور تحلیل درست، ارائه راهکارهای عملی و تهیه داده‌های واقع‌بینانه به مراکز تصمیم گیری به‌عنوان مهمترین کار ویژه یک نهاد مطالعاتی فراهم شده است.

از سوی دیگر به‌دلیل جایگاه بالای درآمدهای حاصل از صادرات انرژی در اقتصاد ایران و اهمیت آن در صحنه بین‌المللی، تاکید بر جنبه‌های دیپلماسی انرژی به معنی استفاده از ابزارهای انرژی در تامین منافع ملی کشور ضروری به نظر می‌رسد، از این رو تولید ادبیات در حوزه‌های جدید انرژی با مشارکت پژوهشگران از دیگر دستاوردهای این سایت تخصصی حوزه انرژی به شمار می رود.

یکی از مهمترین ویژگی‌های تاسیس و راه‌اندازی این سایت تخصصی حوزه انرژی با مشارکت موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، رصد و پایش منطقه‌ای وضعیت تولید، انتقال و توزیع انرژی‌های فسیلی همچون نفت و گاز طبیعی در هفت منطقه انرژی خیز جهان است.

از این رو با مشارکت کارشناسان و متخصصان مجموعه وزارت نفت، آخرین وضعیت تولید، انتقال، توزیع و مصرف نفت و گاز و سایر حامل های انرژی در هفت منطقه خاورمیانه و خلیج فرس، آسیای مرکزی و حوزه قفقاز، جنوب و شرق آسیا، آمریکای جنوبی، آفریقا، آمریکای شمالی، روسیه و اروپا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

در همین حال تحلیل‌های کارشناسی شده‌ای در حوزه پژوهش و دیپلماسی انرژی به‌منظور بررسی تحولات حوزه تولید انرژی، مصرف، بازارهای مصرف و سرمایه گذاری و تحلیل آن بر حسب تاثیر بر منافع ملی ایران، پویش سیاسی- اقتصادی همگرایانه و واگرایانه بازیگران عرصه انرژی، محدودیت‌ها و محرک‌های سیاسی بین‌المللی مرتبط با حوزه انرژی، امنیت بین‌المللی انرژی، اتحادها و ائتلاف‌های بین‌المللی، رقابت‌ها، استراتژی‌های انرژی کشورها انجام گرفته است.

همچنین در بخش بررسی و رصد ژئوپولتیک تحولات حوزه انتقال انرژی و تحلیل آن بر حسب تاثیر بر منافع و جغرافیای امنیتی خطوط لوله و مسیرهای انتقال انرژی با تاکید بر منافع کشور در دستور کار قرار گرفته است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.