ستاره ای که تنها یک روز بعد از بیگ بنگ منفجر شد!

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ جمعه ۱۲م آبان ۹۱،

یکی از دورترین و پیرترین انفجارهای ستاره ای پیدا شد. این ابرنواختر فوق درخشان تنها یک روز بعد از انفجار بزرگ از بین رفته است.

به گزارش تفسیری خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس تحقیقات تازه اخترشناسان معتقدند دورترین ستاره ای که در جهان پیدا نموده اند تنها یک روز بعد از انفجار بزرگ (Big Bang) مرده یا بعبارت بهتری منفجر شده است.

محققان درباره این ابرانفجار معتقدند که نور حاصل از این انفجار ستاره ای در حین تکامل جهان بعد از انفجار بزرگ در کیهان انتشار یافته است.

قویترین انفجار ستاره ای که به سوپرنوا یا ابرنواختر معروف است، به اندازه کافی پر نور بوده که توانسته از نور همه ستاره های کهکشان خود نیز تمیز داده شود. طی ۱۲ سال قبل منجمان دسته بندی تازهی در بین ابرنواخترها ایجاد نموده اند که به ابرنواخترهای فوق درخشان شناخته می شوند. این ابرنواخترها ۱۰۰ برابر درخشان تر از ابرنواخترهای معمول اند.

ابرنواخترهای فوق درخشان، بسیار پر انرژی و همینطور بسیار نادر اند.این ابرنواخترها بسیار مخربتر از انواع معمول می باشند. کهکشان های ابتدایی کیهان آنقدر کوچک بوده اند که اگر یک نوع از این ستاره ها منفجر می گشت می توانست روند شکل گیری و بوجود آمدن ستاره های آن کهکشان را متوقف کند و حتی سبب از هم گسیختگی بخشی از کهکشان خود هم شود !

با این وجود در کهکشان های بزرگتر این ابرنواخترها اثر کمتری را میگذارند و حتی عامل مثبتی هم می توانند باشند. امواج شوک ناشی از انفجار می تواند به فشرده سازی سحابی ها و مهیا نمودن شرایط ایجاد ستاره کمک کند.

مطالعه این نوع ابرنواخترها به کیهان شناسان در شناخت و درک بهتر چگونگی تحول و تکامل کیهان و کهکشان ها کمک بسیاری خواهد نمود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.