سحری، این غذا ها را نخورید

ماه رمضان امسال، ساعت طولانی تر از شبانه روز، باید از خوردن و آشامیدن خودداری کرد. اما برای پیشگیری از تشنگی، در وعده سحری غذاهایی را نباید بخورید.

خبرآنلاین؛ مصرف غذاهای پر ادویه در وعده سحری موجب افزایش تشنگی در طول روز می شود.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین باره گفت: مصرف مواد غذایی همچون بادمجان، فلفل و سایر ادویه‌ها در هنگام سحر به دلیل ایجاد احساس تشنگی بیش‌تر، برای روزه‌داران توصیه نمی‌شود.

به گفته زهرا اباصلتی مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند و برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد: روزه داران باید از خوردن غذاهای شور هنگام سحر خودداری کنند، زیرا تشنگی را در طول روز افزایش می دهد. مایعات را می توان در مدت زمان افطار تا سحر به دفعات مختلف استفاده کرد. در این صورت هنگام سحر ضرورتی وجود ندارد که از چند لیوان آب یا از مقدار زیادی چای برای رفع تشنگی در طول روزه داری استفاده کرد.

همچنین توصیه شده در وعده سحری از خوردن غذاهای چرب و نوشیدن چای زیاد و قهوه به دلیل افزایش ادرار و ایجاد تشنگی، خودداری شود. بهترین سحری برای یک روزه صحیح، خوردن غذای گرم باحجم متوسط است.

یک وعده غذای گرم و متوسط یعنی غذایی که حجم فوق العاده نداشته باشد و معده را دچار سنگینی بیش از حد نکند، علاوه بر این غذا نباید چرب باشد، زیرا موجب تشنگی می‌شود و به دنبال آن کالری بیش از حد وارد بدن شده و به بدن آسیب می‌رساند. سحری را باید سر فرصت و بازه زمانی ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صرف کرد. این نوع سحری موجب می شود انسان در طول روز و به هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی و فکری توانایی کافی داشته باشد و گرسنگی موجب پایین آمدن کارایی او نشود. هم چنین نوشیدن چای بلافاصله بعد از اتمام سحری جذب آهن را کاهش می‌دهد.

بهتر است در وعده سحری از غذاهای گرم کم چرب و کم شیرین استفاده شود و به منظور پیشگیری از گرسنگی کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سیب زمینی، نان سبوس دار، جو، برنج، سیب زمینی و حبوبات جایگزین کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه شده شود.

خوردن شیرینی، غذاهای شور و پرچرب سبب تشنگی بیشتر طی روز می شود. سبزی‌های تازه مانند سبزی خوردن و سالاد و همچنین ماست جهت این وعده توصیه می‌شود. انواع پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزی‌ها به همراه کمی مرغ، ماهی، گوشت و انواع چلو خورشت‌های کم چرب جهت وعده سحری مناسب است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.