سخنان «مرسی» در حمایت از ایران، تحلیلگران را حیر‌ت‌زده کرد

هرچند روز گذشته بخش عمده توجه ناظران و تحلیلگران جهانی، متوجه سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل بود، محمد مرسی، رئیس جمهور مصر نیز اظهاراتی را در سخنرانی خود مطرح کرد که تحلیلگران را در بهت فرو برد.

هرچند روز گذشته بخش عمده توجه ناظران و تحلیلگران جهانی، متوجه سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل بود، محمد مرسی، رئیس جمهور مصر نیز اظهاراتی را در سخنرانی خود مطرح کرد که تحلیلگران را در بهت فرو برد. وی با انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی، به طور ضمنی تهدیدهای این رژیم علیه ایران را محکوم کرد.

به گزارش «تابناک»، محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر در سخنرانی شب گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را به سبب تهدیداتش علیه ایران و نیز بن‌بست در مذاکرات صلح خاورمیانه به شدت مورد انتقاد قرار داد.

بنا بر این گزارش، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، مرسی که در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس‌‌جمهور مصر با استقبال هیأت‌های نمایندگی حاضر در سازمان ملل روبه‌رو شده بود، بخش مهمی از سخنرانی خود را به انتقاد از رژیم صهیونیستی و نیز ریشه‌یابی مشکلات و چالش‌های منطقه خاورمیانه اختصاص داد.

مرسی همچنین درباره خودداری رژیم صهیونیستی از پیوستن به «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (ان.پی.تی) گفت: خاورمیانه، بیش از این خودداری هیچ کشوری از پیوستن به «ان.‌پی‌.تی» را تحمل نمی‌کند، به ویژه در صورتی که این امر با سیاست‌های غیرمسئولانه و یا تهدیدهای خودسرانه همراه باشد.

مرسی از گمانه‌های موجود بر سر حمله پیشگیرانه به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت و خاطرنشان کرد: پذیرش اصل پیشگیری از سوی جامعه بین‌المللی یا تلاش برای مشروعیت دادن به آن، خود موضوعی جدی است و باید به شدت با آن مقابله شود تا جلوی رواج «قانون جنگل» گرفته شود.

خبرگزاری فرانسه همچنین اشاره کرده که مرسی در سخنان خود، موضوع جنگ اسرائیل ـ فلسطین را حتی از بحران سوریه دارای اولویت بیشتری دانسته و بر لزوم حل و فصل این مسأله تأکید کرده است.

بنابراین، اظهارات جدید مرسی را باید جدید‌ترین و در عین حال شدید‌ترین موضع‌گیری وی علیه رژیم صهیونیستی به شمار آورد که از فاصله گرفتن روزافزون وی با رویه‌های پیشین مصر حکایت دارد.

گفتنی است، از زمان روی کار آمدن مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر، مقامات رژیم صهیونیستی به شدت از موضع‌گیری‌های آتی یک دولت اسلام‌گرا احساس نگرانی کردند و به ویژه احتمال لغو معاهده کمپ دیوید و یا نزدیکی بیش از اندازه مصر به ایران را به عنوان یک دغدغه عمده در نظر گرفتند.

به نظر می‌رسد، سخنرانی مرسی در سازمان ملل، این نگرانی‌ها را بیش از گذشته افزایش داده باشد.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.