سخنگوی شورای نگهبان: قانون انتخابات باید اصلاح شود/نمایندگان برای وظایف نمایندگی مصونیت دارند/ایرادات به طرح بیمه بیکاری همچنان پابرجا است

به گزارش خبرآنلاین، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری صبح امروز خود به موضوع اصلاح قانون انتخابات پرداخت و تصریح کرد: انتخابات در طول سالیان گذشته در ایران در کمال سلامت برگزار شده و هیچ‌گونه خدشه ای به سلامت انتخابات وارد نبوده و نیست. قانون انتخابات باید اصلاح شود و این اصلاحات نسبت به همه موارد هم وجود دارد و به یک موضوع خاص مربوط نمی شود.

وی درباره آخرین طرح ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان گفت: لایحه عضویت دولت ایران در موسسه منطقه ای استاندارد سازی، انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی، طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات، لایحه عضویت دولت ایران در فدراسیون بین المللی آموزش اولیا مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی با بیان این که لایحه عضویت دولت ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات هوانوردی مغایرتی با موازین شرع و قانون اساسی نداشته اما در ترجمه آن مواردی وجود داشت، گفت: ایرادات وارده به طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار همچنان پابرجا است.
اهم سخنان کدخدایی در نشست خبری امروز در ادامه می آید:
• آیا وقتی که قانون مجازات یا هر قانون دیگری اصلاح می‌شود، باید فرض را بر این گذاشت که قبل از این تخلف صورت می‌گرفته است؟ در واقع این طور نیست؛ زمانی که مجلس برای اصلاحی یک قانون ورود می‌کند، به منزله بروز تخلف در گذشته نیست.
• بحث قانون انتخابات هم‌اکنون در دستور‌کار مجمع تشخیص است و مشخص نیست که زمان اصلاح این قانون چه زمانی باشد. شورای نگهبان ادعا و آرزوی اجرای انتخابات را ندارد.

شورای نگهبان درباره مصوبات یا تصمیمات دیوان عدالت اداری نظری ندارد و تنها اگر در مورد مصوبه‌ای ادعای خلاف شرع مطرح شده باشد، نظرات فقهای شورای نگهبان را در مورد آن جویا می شویم.

• در رابطه با رای دیوان عدالت اداری درباره «سعید مرتضوی» و این موضوع که آیا وزیر و رییس جمهور می‌توانند از اجرای این حکم سرباز زنند باید گفت این سوال را در جلسه سخنگوی قوه قضاییه مطرح کنید.

• اگر قرار باشد اصلاح مصوبه‌ای صورت گیرد، نیازمند نظر دولت، مصوبه مجلس و هم تائید شورای نگهبان است.
• اصل ۸۶ قانون اساسی که مربوط به مصونیت نمایندگان است، یک بار از سوی شورای نگهبان تفسیر شده؛ نمایندگان در مواردی که وظیفه نمایندگی به عهده آنها گذاشته و در مجلس وظیفه خود را انجام می دهند، مصونیت دارند و در سایر موارد مصونیت

• در رابطه با نظام پارلمانی، نظام پارلمانی، فراکسیون نمی‌خواهد. مطرح شدن این گونه مباحث اشکالی ندارد ولی عملیاتی شدن آن نیازمند مبانی قانونی است.
• خوشبختانه مقام معظم رهبری در تمدید احکام اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، موارد ده‌گانه‌ای را ابلاغ کردند که سیاست‌های کلی در مورد آنها تنظیم شود که یکی از این موارد، نظام انتخاباتی بوده است. انشاءالله با تعیین سیاست‌های کلی، قانون جامع انتخابات تنظیم شود و به رشد نظام انتخاباتی کمک کند.
• یکی از نواقص قانون انتخابات، بحث تبلیغات است که معیار مشخص و عینی برای تبلیغات ذکر نکرده است بنابراین در اینگونه موارد اگر بتوانیم مصداق تبلیغ را مشخص کنیم تاثیرگذار است ولی اگر نباشد، اقدامی هم متصور نیست.
ندارند.

/۲۷۲۹۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.