سخنگوی وزارت خارجه:ایران عامل ثبات و امنیت منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با ایرنا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در پکن افزود: ایران بخاطر موقعیت فوق العاده راهبردی در منطقه نقش مهمی در تثبیت امنیت دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران دارنده دومین ذخایر گاز و چهارمین تولید کننده بزرگ نفت جهان است، افزود: کشورمان به طور طبیعی در پیشبرد صلح و ثبات منطقه نقش موثری دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت های یاد شده یکی از کشورهای صاحب نقش در سازمان همکاری شانگهای است .

وی افزود: ایران با سابقه تاریخی دیرینه و تمدن و فرهنگ غنی برای این پیمان منطقه ای یک ظرفیت بالقوه است.

با اشاره به جایگاه ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: کشورمان در بالاترین سطح در دوازدهمین اجلاس سران شرکت کرده و خواستار مشارکت در اجرای طرح های اقتصادی و همکاری های دوجانبه و چند جانبه است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد : کشورهای عضو و ناظر سازمان شانگهای زمینه های قابل توجهی برای همکاری های سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی و فرهنگی دارند.

وی گفت که بزرگترین دارندگان ذخایر انرژی جهان و مصرف کنندگان بزرگ این ذخایر از اعضای این سازمان هستند و بر نقش تاثیرگذاری آن می افزایند.

دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در پایتخت چین با حضور هیاتی از ایران به ریاست ‘ محمود احمدی نژاد ‘ رییس جمهور کشورمان برگزار شد.

ایران به همراه پاکستان ، افغانستان ، هند و مغولستان از اعضای ناظر این سازمان است.

چین ، روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان ، ازبکستان و تاجیکستان اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می هند.

آساق ** ۲۷۵ ** ۲۱۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۱۷۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.