سرانجام سهام استقلال و پرسپولیس

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، بعد از مسکوت ماندن پرونده واگذاری دو باشگاه ورزشی در اواخر سال گذشته، اخیرا واگذاری اساسنامه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توسط هیات واگذاری اصلاح شد تا گام های بعدی برای واگذاری این شرکت‌های حساس و پرطرفدار برداشته شود.
گرچه با اصلاح اساسنامه گام مهمی در واگذاری این دو شرکت برداشته شده است ولی همچنان ابهامات زیادی در خصوص نحوه قیمت گذاری، نحوه فروش، روش واگذاری، میزان واگذاری و زمان عرضه وجود دارد که این موضوعات مهم زمان و نحوه واگذاری سرخابی‌های را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
در این راستا محمود افضلی ـ معاون سازمان خصوصی سازی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد آخرین وضعیت واگذاری سهام سرخابی‌های پایتخت، گفت:واگذاری سهام دو باشگاه پر طرفدار ورزشی در حال پیگیری است و مراحل نهایی آن در حال انجام است.
وی با بیان اینکه اساسنامه این دو باشگاه اصلاح و نهایی شده است، افزود:این دو شرکت باید ثبت شده و اطلاعات لازم را ارائه دهد تا مراحل واگذاری طی شده و شرایط واگذاری آن توسط هیات واگذاری به تصویب برسد.
معاون سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه مراحل اداری واگذاری در حال انجام است،در مورد زمان نهایی واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت:واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در برنامه واگذاری های امسال قرار دارد و بعد از انجام هماهنگی های لازم با وزارت ورزش سهام این دو باشگاه عرضه می شود.
به گزارش ایسنا، در حالی که اقدامات نهایی برای واگذاری سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس در حال انجام است که بعد از گذشت سه سال از موضوع واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس هنوز مشخص نیست که سرانجام واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار ورزشی به کجا می رسد و با توجه به اشکالاتی که در صورت‌های مالی و نحوه‌ قیمت‌گذاری آنها وجود دارد، سهام آنها به چه شکل، با چه میزان و با چه قیمتی به فروش می رسد؟
این در حالی است که با تصویب انتقال سهام استقلال و پرسپولیس از گروه یک به گروه دو و واگذاری ۸۰ درصد سهام این دو باشگاه توسط هیات دولت که در مهر ۹۰ انجام شد مشخص شد که دولت قصد دارد با در اختیار گرفتن ۲۰ درصد سهام سرخابی‌ها نزد خود، مابقی سهام استقلال و پرسپولیس را به صورت خرد به فروش برساند.
این در حالی است که هنوز شیوه واگذاری ۸۰ درصد سهام سرخابی ها مشخص نیست و گزینه‌های مختلفی برای فروش این میزان سهم وجود دارد.
یکی از گزینه ها این است که ممکن است برای پیشکسوتان و طرفداران، صندوق‌های سرمایه گذاری با واحدهایی بسیار خرد و کمتر از یک درصد ایجاد شود تا این صندوق‌ها سهام باشگاه‌ها را در زمان واگذاری خریداری کنند که در صورت واگذاری سهم با این روش، مالکیت اصلی همچنان در اختیار دولت باقی می‌ماند زیرا در صورت واگذاری ۸۰ درصد سهام باشگاه‌ها به صورت بسیار خرد، مدیریت آن‌ها همانند گذشته به صورت دولتی اداره می شود.
از سوی دیگر به نظر می رسد که به دلیل حساسیت‌های اجتماعی که بر تیم‌های استقلال و پرسپولیس حاکم است دولت قصد دارد طوری مدیریت کند تا از تنش‌های اجتماعی موجود در باشگاه‌ها بکاهد ولی این موضوع نباید اصل اجرای اصل ۴۴ و واگذاری مدیریت و مالکیت را زیر سوال ببرد.
با این حال به دلیل حساس بودن واگذاری این دو باشگاه، باید دید چه تدبیری برای واگذاری باشگاه‌های پر طرفدار کشور اندیشیده می شود تا علاوه بر واگذاری صحیح در زمان مناسب، عواطف و احساسات طرفداران این دو باشگاه نیز رعایت شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.