سران عربی خلیج فارس ازروی کارآمدن اسلام گرایان درمصر خرسند نیستند

به گزارش ایرنا از بیروت، ‘طلال عتریسی’ کارشناس مسایل خاورمیانه روز دوشنبه طی مصاحبه ای با پایگاه النشره لبنان با اشاره به انتخاب ‘محمد مرسی’ به ریاست جمهوری مصر و گسترش تحرکات گروه های اسلامی در جهان عرب و اسلام گفت: با توجه به تغییر و تحولات جدید منطقه، جهان اسلام و عرب وارد مرحله تاریخی و مهمی شده است.

وی با اشاره به اهمیت تأثیر انتخاب مرسی در روند فعالیت های گروه های اسلامی منطقه افزود: پیروزی مرسی منجر به افزایش انگیزه و تحرک گروه های اسلامی در عرصه های داخلی و خارجی مصر و منطقه شده است.

عتریسی با اشاره به برخی عوامل موفقیت آمیز اخوان المسلمین در عرصه سیاسی منطقه اظهار داشت: اخوان المسلمین برای موفقیت در حیطه عمل سیاسی، نخست باید طبیعت روابط خود را با دیگران روشن و بیان کنند چرا که آنها دیدگاه های مختلفی با برخی جریان های اصولگرای منطقه دارند.

این کارشناس سیاسی لبنان با اشاره به روابط اخوان المسلمین با کشورهای عربی منطقه ادامه داد: ما در حقیقت باید منتظر برخوردهایی در روابط آتی مصر با این کشورها باشیم چرا که اخوان المسملین روابط حسنه ای با برخی کشورهای عربی خلیج(فارس) ندارد.

‘عبد الغنی عماد’ کارشناس مسایل جنبش های اسلامی نیز در گفت وگو با النشره با اشاره به پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: این پیروزی، منجر به مشارکت فعال گروه های اسلامی در دایره تحرکات آزادی خواهان منطقه شده ولی نسبت موفقیت آنها، به میزان قدرت مرسی در تقویت نفوذ خود در صحنه سیاسی مصر با توجه نفوذ شورای نظامی این کشور بستگی دارد.

وی با اشاره به وجود اختلاف نظر میان اخوان المسلمین و برخی کشورهای عربی منطقه افزود: کشورهای خلیج فارس عقیده دارند پیروزی اخوان المسلمین تأثیر گسترده ای در منطقه به خصوص کشورهای عربی مخالف دیدگاه خود خواهد داشت.

عماد ادامه داد: نقاط اختلاف زیادی از لحاظ تاریخی میان دیدگاه اخوان المسلمین و بسیاری از کشورهای عربی منطقه مانند عربستان وجود دارد، ولی با این وجود، نظام های منطقه سعی خواهند کرد، عوامل مشترک با گروه اسلام گرایان در مصر ایجاد کنند چراکه آنها عقیده دارند عوامل وحدت میان آنها از لحاظ سیاسی بیش از عوامل تفرقه است.

‘قاسم قصیر’ خبرنگار لبنانی نیز با اشاره به پیروزی اسلام گرایان در مصر گفت: این پیروزی از لحاظ معنوی، اثراث فراوانی بر تحرک گروه های اسلامی در کشورهای عربی از جمله گروه های اسلامی لبنان، برجای گذاشته است و زمینه پیشرفت آنها را در عرصه های سیاسی فراهم کرده است.

وی گفت: در عین حال کشورهایی مثل امارات از روی کار آمدن اخوان نگران هستند و سخنان اخیر پلیس دبی علیه اسلام گرایان مصری و فراخوندن سفیر امارات در قاهره در همین راستا ارزیابی می شود.

خاورم*۲۰۲۳**۱۰۳۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۹۷۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.