سران مصروعربستان همکاری های دوجانبه و مسائل منطقه ای را بررسی کردند

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سعودی، در جریان دیدار محمد مرسی با عبدالله بن عبدالعزیز، همکاری های دوجانبه و راه های گسترش و تحکیم روابط در زمینه های مختلف بررسی شد.

از سوی دیگر طرفین در باره تحولات منطقه ای و بین المللی و موضع دو کشور در قبال آنها گفت و گو کردند.

محمد مرسی و هیات همراه روز چهارشنبه در فرودگاه جده از سوی شاهزاد سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد سعودی مورد استقبال قرار گرفتند.

رییس جمهوری جدید مصر را در سفر دو روزه به عربستان سعودی، محمد کامل علی عمرو وزیر امورخارجه و محمد احمد موافی رییس سازمان استخبارات این کشور همراهی می کنند.

این نخستین سفر خارجی مرسی پس از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری مصر بعد از سقوط رژیم حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع این کشور است.

احمد قطان سفیر عربستان در قاهره روز شنبه گفته بود که سفر محمد مرسی به عربستان در راستای تقویت روابط میان دو کشور صورت می گیرد و پیش بینی می شود این دیدار در آینده به افزایش حجم سرمایه گذاری عربستان در مصر بیانجامد.

مصر و عربستان سعودی در دوره حسنی مبارک که با انقلاب فوریه ۲۰۱۱ مردم مصر سرنگون شد، از روابطی خوب و مستحکم برخوردار بودند.

این سفر درحالی است که روابط دو کشور چند ماه پیش در پی تظاهرات شماری از مردم مصر (۲۸ آوریل) علیه عربستان و درخواست آنان برای آزادی یک وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر مصری که در سعودی به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده بود، به تیرگی گرایید و عربستان برای مدتی سفارت خود در قاهره و کنسول گری اش در اسکندریه و سوئز را بست.

با توجه به مشکلات اقتصادی و کاهش سرمایه گذاری خارجی در مصر، عربستان یکی از مهمترین سرمایه گذاران و شرکای خارجی این کشور محسوب می شود.

حجم مبادلات تجاری میان مصر و عربستان سعودی بالغ بر پنج میلیارد دلار است.

در حال حاضر حدود یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار مصری در عربستان سعودی مشغول بکار هستند و سالانه میزان قابل توجهی ارز به کشور خود حواله می کنند.

**مترجمام**۱۴۸۰**‌

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۵۵۹۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.