سرزمین ناشناخته ای که پایتخت جهان اسلام می شود

با وجود آن که غزنین یکی از شهرهای بسیار مهم جهان اسلام در خراسان قدیم و افغانستان امروز به‌شمار می‌آید، تحقیقات و تالیفات مناسب و فراگیری در معرفی این سرزمین صورت نگرفته است.

 در مکتوبات ایران و افغانستان نیز جای پژوهش‌های عمیق در این زمینه خالی است. این شهر به دلیل اهمیت و جایگاه تاریخی، فرهنگی و به‌ویژه دینی که دارد، موجب شده است این منطقه با وجود تمامی مشکلات امنیتی و منطقه‌ای از نظر جنگ و حملات بیگانگان، همچنان موقعیت خود را حفظ کند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده  مجاهدان اسلامی از سراسر جهان به ویژه از آسیای مرکزی و خراسان تاریخی و اطراف آن در غزنین تجمع می‌یافتند و برای صدور کلمه حق و آیین اسلام آمادگی خود را اعلام می‌کردند. همان‌گونه که در تاریخ اسلام و مکتوبات گذشته نیز آمده است، سلاطین غزنین نظیر آلپ‌تکین، سبک‌تکین، سلطان محمود غزنوی، سلطان مسعود غزنوی، سلطان مودود و سایر سلاطین این سلسله و سلسله بعدی به عنوان «سلاطین غوری» یاد می‌شود. در این میان در زمان سلطان شهاب‌الدین ملقب به «معزالدین غوری» جهاد طولانی تاثیرگذار مسلمانان در شبه قاره هند و اطراف آن انجام گرفت. از این رو غزنین مهمترین عامل صدور اسلام، فرهنگ اسلامی و آیین توحیدی به شبه قاره هند به‌شمار می‌رود.

بر اساس تحقیقات انجام شده برخی معتقدند که شهر غزنی پس از شهرهای مدینه و دمشق، مهمترین شهر اسلامی به‌طور عام و تنهاترین شهر مشرق‌زمین در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی به‌طور خاص به‌شمار می‌آید که محل صدور اسلام به مناطق گوناگون از جمله شبه قاره هند است.

متاسفانه باوجود اهمیت فراوان غزنین از ابعاد گوناگون دینی، تاریخی و فرهنگی کار جدی در این زمینه انجام نشده است، در حالی که این سرزمین حرف‌های ناگفته فراوانی در ابعاد مختلف دارد.

ولایت غزنین یکی از ۳۴ ولایت افغانستان به‌شمار می‌آید. مرکز این ولایت شهر غزنین است و در شرق این کشور قرار دارد. اطراف غزنین آرامگاه‌ عده‌ای از شعرا و دانشمندان مانند مقبره ابوریحان بیرونی قرار دارد. خرابه‌های غزنه قدیم، یعنی پایتخت سلسله غزنویان، در شمال شرقی این شهر به فاصله پنج‌هزار متری از آن قرار گرفته است.
 /۶۲۳۰۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.