سرطان سینه ،سرماخوردگی سرطان‌ها!/ابتلا سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر به این سرطان در ایران

در این همایش عضو کمیته علمی هفتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: با وجود مدالیته‌ها و روش‌های درمانی مختلف از تشخیص تا پیشگیری و درمان امروزه از سرطان پستان به عنوان سرماخوردگی سرطان‌ها یاد می‌شود.

دکتر پرویز دریایی می گوید هم‌اکنون با تشخیص و درمان به‌موقع در درمان جراحی سرطان پستان به برداشت پستان نیازی نیست و روشی منسوخ محسوب شده و اگر نیازی به برداشت پستان باشد بازسازی آن به کمک پروتز و یا با استفاده از روش برداشت عضله و پوست از شکم و پشت شانه امکانپذیر است.

وی با اشاره به وجود روش‌های میکروسکوپی بازسازی پستان ادامه داد: پایه و اساس در سرطان پستان بر ۴ اصل پیشگیری، تشخیص، درمان و پیامد و تبعات درمان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: از عوامل خطر سرطان پستان می‌توان به منارک(اولین عادت ماهیانه) زودهنگام، ازدواج دیرهنگام، کوران شیردهی، چاقی، افزایش مصرف هورمون و مهم‌ترین آن به وراثت اشاره کرد.

دکتر دریایی گفت: پزشکان همواره هشدار می‌دهند که اقوام درجه یک مبتلایان به سرطان پستان برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام به پزشک مراجعه کنند.

مسوول درمانگاه انستیتو سرطان بیمارستان امام‌خمینی(ره) ادامه داد: در زنانی با سایز بزرگ پستان خود غربالگری و حتی تشخیص به روش ماموگرافی و سونو به علت افزایش وسعت و کاهش دقت دشوار است البته پزشکان حاذق و با تجربه قادر به تشخیص توده‌های کلسیفیه شده نیز هستند.

دکتر دریایی به پزشکان توصیه کرد همواره در مطب‌هایشان از ذره‌بین برای گزارش ماموگرافی استفاده کنند هم‌چنین افرادی هستند که پس از ماموپلاستی (زیبایی سینه) در نمونه آن ضایعه سرطانی گزارش می‌شود از این‌رو پزشکان زیبایی همواره دقت لازم را پیش از جراحی داشته باشند و برای تشخیص علاوه بر سونوگرافی، ماموگرافی و حتی MRI نیز داشته باشند.

وی با بیان این‌که سالیانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، افزود: سرطان پستان از مهم‌ترین عوامل مرگ ومیر در زنان ایرانی پس از سرطان کولون و رکتوم به شمار می رود.

 ۴۵۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.