سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری در نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیمره

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت – ۰۶:۱۷:۵۶ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

با توافق ایران و ترکیه صورت می گیرد؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- توافقنامه تامین مالی و اجرای طرح ۱۰۰۰ مگاواتی تلمبه ذخیره ای سیمره با اعتباری افزون بر ۶۰۰ میلیون دلار میان کشورهای ایران و ترکیه امضا شد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، موافقتنامه تامین مالی اجرای طرح تلمبه ذخیره ای سیمره میان ایران و ترکیه با حضور مهندس “محمد بهزاد” معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، مهندس “سیدمحمدرضا رضازاده” مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ، مهندس “ابوالقاسم اقبال منش” مجری طرح سیمره، “صدقی ایان” مدیرعامل شرکت گنت ترکیه و مقام های سفارت ایران در ترکیه به امضا رسید.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درخصوص این توافقنامه گفت: با توجه به اینکه پیک مصرف برق ایران در تابستان دو برابر می شود، نیروگاه های تلمبه ذخیره ای به عنوان مخازن ذخیره انرژی الکتریکی نقش خوبی در تامین برق شبکه ایفا می کنند.
مهندس “محمد بهزاد” افزود: با توجه به روابط خوبی که بین دو کشور ترکیه و ایران و بویژه فعالان تجارت برق دو کشور وجود دارد، کنسرسیومی از شرکت های توانمند ایرانی و ترکیه ای در جهت تامین مالی و اجرای نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیمره برنامه ریزی و تشکیل شده است که در اجرای این پروژه موثر خواهد بود.
وی یادآور شد: این کنسرسیوم به عنوان تجربه ای در صنعت برق کشور، نمونه خوبی از همکاری میان دو کشور ایران و ترکیه برای تامین مالی این قبیل طرح ها خواهد بود.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز با اشاره به اهمیت امضای توافقنامه تامین مالی و اجرای طرح تلمبه ذخیره ای سیمره، اظهار داشت: این اقدام، گام مهمی در راه توسعه همکاری دو ملت بزرگ ایران و ترکیه است و با این توافقنامه، مبادلات برق خود تبدیل به یک عامل موثر می شود که نتیجه آن افزایش ظرفیت تولید برق کشور است.
مهندس “سیدمحمدرضا رضازاده” افزود: با توجه به رویکرد دنیای امروز به اجرای طرح های تلمبه ذخیره ای که روز به روز در حال افزایش است، ایران نیز از این موضوع غفلت نکرده و طرح های متعددی در این زمینه تعریف شده است.
وی تامین مالی طرح های تلمبه ذخیره ای را مهمترین نیاز بر سر راه اجرایی کردن این قبیل طرح ها عنوان کرد و گفت: از ظرفیت ترکیه در زمینه سرمایه گذاری برای اجرای طرح های تلمبه ذخیره ای در ایران استقبال می کنیم و اعتقاد داریم همکاری خوب ایران و ترکیه، موجب تسریع در اجرای این طرح ها می شود.
رضازاده اقدام های معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو را در امضای این توافقنامه موثر دانست و با قدردانی از نقش نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد: امضای این توافقنامه، مبدا حرکت سازنده ای است که در سال های آینده آثار آن به بار خواهد نشست.
مجری طرح سیمره در رابطه با ترکیب اعضای کنسرسیوم توافقنامه فروش برق ایران به ترکیه، گفت: این توافقنامه میان شرکت توانیر، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و شرکت گنت ترکیه امضا شد.
مهندس “ابوالقاسم اقبال منش” افزود: این توافقنامه اعتباری افزون بر ۶۰۰ میلیون دلار جهت اجرای طرح ۱۰۰۰ مگاواتی تلمبه ذخیره ای سیمره در اختیار شرکت آب و نیرو قرار می دهد که طی مراحل پیش بینی شده پرداخت و هزینه خواهد شد.
وی در رابطه با مراحل واگذاری اعتبار مذکور، اظهار داشت: طی پنج سال دوره اجرای این طرح مبلغ ۲۴۰ میلیون دلار از محل فروش برق تولیدی شرکت توانیر و ۳۶۰ میلیون دلار نیز توسط شرکت گنت از محل اعتبار بانک های ترکیه به صورت وام تامین و جهت اجرای طرح تلمبه ذخیره ای سیمره هزینه خواهد شد.
وی سپس گفت: برای اجرای این طرح کنسرسیومی متشکل از شرکت ایرانی پرلیت و شرکت های ترکیه ای VIG و گنت ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: دوره بازپرداخت سرمایه و هزینه های جانبی از طریق فروش برق به ترکیه در پنج سال دوم اجرای این طرح خواهد بود.
به گفته اقبال منش، در زمان حاضر امکان فروش ۲۰۰ مگاوات برق به ترکیه را داریم که برای تامین ۲۴۰ میلیون دلار باید افزایش ظرفیت در فروش برق داشته باشیم که با هماهنگی های به عمل آمده تا حدود ۴۰۰ مگاوات صادرات برق به ترکیه افزایش می یابد.
براساس این گزارش، طرح تلمبه ذخیره ای سیمره از دریاچه سد سیمره به عنوان مخزن پایین و با احداث مخزنی در ارتفاعات مشرف به دریاچه سد به عنوان مخزن بالا طراحی شده است و دارای ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی (چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی) خواهد بود.
این نیروگاه تلمبه ذخیره ای با هدف تامین نیاز بار پیک، کنترل فرکانس شبکه برق منطقه و صادرات برق به کشورهای همسایه ساخته می شود.
حجم مخزن بالایی این نیروگاه تلمبه ذخیره ای حدود ۵/۵ میلیون مترمکعب بوده و به وسیله دو رشته تونل آب بر هر یک به قطر ۹/۵ متر به دریاچه سد سیمره متصل می شود.
سد بتنی دو قوسی ۱۸۰ متری سیمره به عنوان بلندترین سد استان ایلام در فاصله تقریبی ۷۰۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، حد فاصل دو استان ایلام و لرستان و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر بر روی رودخانه سیمره ساخته شده است.

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۸۱۶۱۸۵۵۶۰۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.