سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در پروژه های اقتصادی کشورهای اسلامی

به گزارش عصر سه شنبه ایرنا به نقل از صندوق توسعه ملی، ‘محمدرضا فرزین’ افزود: هدف صندوق توسعه ملی فقط سرمایه‌گذاری در ایران نبوده، در پی انجام فعالیت‌های اقتصادی در خارج از کشور از جمله کشورهای اسلامی می‌باشد و فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه خارجی در حال شناسایی است.

رییس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: در زمان حاضر ضمانت اجرایی پروژه‌های اقتصادی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی به عنوان مجری طرح‌ها در خارج از کشور در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی صندوق توسعه ملی سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است تا نفت خام به صورت فرآورده با ارزش‌ افزوده بالاتر صادر شود، به همین دلیل سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پالایشگاه‌ها حائز اهمیت است.

فرزین با اشاره به فلسفه شکل‌ گیری صندوق توسعه ملی، بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، تلاش و تعامل دولت و مجلس گفت: صندوق توسعه ملی در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، تشکیل شده است.

وی افزود: هدف اصلی از تأسیس صندوق توسعه ملی به عنوان یک صندوق ثروت، کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و حفظ سهم نفت برای نسل‌های آینده بوده است.

فرزین گفت: صندوق توسعه ملی بر اساس قانون، تنها در پروژه‌هایی، تأمین مالی را بر عهده می‌گیرد که سهم مدیریت دولتی کمتر از ۲۰ درصد باشد و این به معنای حمایت از بخش خصوصی می‌باشد.

فرزین افزود: سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌های برق، صنعت و معدن و حمل و نقل از دیگر اولویت‌های صندوق توسعه ملی است.

وی ابراز امیدواری کرد با یک تعامل سازنده، زمینه توسعه مناسبات اقتصادی بین صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی بیش از پیش فراهم شود.

این نشست با حضور سفرا و مسئولان سفارتخانه‌های کشورهای اسلامی اندونزی، قرقیزستان، فلسطین، تاجیکستان، تونس، سوریه، مالی، ترکمنستان، جزایر کومور، لبنان، کنگو، سیرآلئون، پاکستان، تاجیکستان، الجزایر و جمهوری عربی مصر برگزار شد.

اقتصام/۱۶۰۱/۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۵۶۹۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.