سریع‌ترین خودرو جاده‌ای جهان

جام جم آنلاین: شاید بتوان خرید این خودرو را یک معامله سودمند دو طرفه نامید. این اولین نگاه رسمی به فراری اف۱۲ برلینتا ۲۰۲۴ است. قرار است این خودرو پس از معرفی جهانی در نمایشگاه ۲۰۱۲ خودرو جنوا در خط تولید کارخانه فراری جایگزین فراری ۵۹۹ GTB فیورانو شود.

مشخصات عمومی فراری برلینتا شبیه به مدل قبلی خود است اما از لحاظ ورقه‌های به‌کار رفته شده در بدنه شباهتی بین این دو وجود ندارد.

سبک طراحی خودرو با توجه به طراحی آن توسط شریک دیرینه فراری یعنی شرکت پینینفارینا ترکیبی از سطوح روان حاکی از قدرت و نشانه‌های برجسته در سبک ظاهری خودرو است.

چراغ‌های کشیده جلو شبیه به چراغ‌های مدل ۴۵۸Italia است. سپر جلو و جلو پنجره به شکلی طراحی شده تا سطح کاپوت خودرو براحتی تا کناره‌های خودرو را بپوشاند.

بعلاوه وقتی از روبه‌رو به خودرو نگاه می‌کنید سطح کاپوت حالت V شکلی دارد که انتهای منحنی‌های آن به گلگیر عقب ختم می‌شود. در حالی که طراحی یک‌چهارم انتهایی خودرو پیرو سنت قدیم شرکت فراری است اما خالی از ظرافت هم نیست.

بدون شک ظاهر فراری برلینتا اف ۱۲ بحث داغی را میان علاقه‌مندان و هواخواهان این بِرند به وجود خواهد آورد اما اکثر خودروسازان معتقدند این فرم برای چنین خودرویی واقعا کاربردی است.

شاترهای فعال در مجاری خنک‌کننده ترمز که در اصطلاح Aero Bridge هم نامیده می‌شوند به گونه‌ای روی ترمزها تاثیر می‌گذارند تا از کشیده شدن خودرو روی زمین جلوگیری شود. اگر شما فکر می‌کنید برلینتا اِف ۱۲ از سلف خود فراری ۵۹۹ کوچک‌تر به نظر می‌رسد، باید گفت چشمانتان به شما دروغ نگفته‌اند.

مشخصات اولیه این خودرو نشان می‌دهد اف ۱۲ نسبت به ۵۹۹ حدود ۵ سانتی‌متر کوتاه‌تر، ۴ سانتی‌متر باریک‌تر و ارتفاع آن حدود ۷ سانتی‌متر کمتر شده است.

به علاوه به​خاطر بدنه مخصوص که از آلیاژ خاصی از آلومینیوم فشرده ساخته شده، وزن کلی برلینتا نسبت به مدل قبلی کمتر است.

وزن خالص حدود ۱۵۲۵ کیلوگرمی اِف ۱۲ نه تنها حدود ۱۶۰ کیلوگرم از فراری ۵۹۹ کمتر است بلکه حدود ۷۹ کیلوگرم هم از فراری ۵۹۹ GTO سبک‌تر است.

در مدل جدید اف ۱۲ از همان پایه موتور ۳/۶ لیتری V-12 استفاده شده اما به‌نظر موتور قدرتمندتری از قبل را شاهد هستیم.

براساس اعلام شرکت فراری این موتور قدرت باور نکردنی۷۳۰ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰ همراه با گشتاوری معادل ۵۰۸ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد بنابراین به‌نظر می‌رسد ادعای فراری مبنی بر این‌که این مدل قدرتمندترین فراری در بخش خودروهای جاده‌ای است صحیح باشد.

شتاب صفر تا صد این خودرو ۳٫۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۳۹ کیلومتر بر ساعت است. با این تفاسیر می‌توان گفت فراری برلینتا اِف ۱۲ سریع‌ترین خودروی جاده‌ای است که تاکنون ساخته شده است.

اما شاید این عنوان مدت زیادی به این خودرو تعلق نداشته باشد و برلینتا مجبور باشد این افتخار را به برادر آینده خود تحویل دهد چرا که شنیده‌ها حاکی از آن است که طراحان فراری در حال بررسی برای ارائه فراری Enzo با موتوری به قدرت ۸۰۰ اسب بخار تا آخر امسال هستند حتی در صورت رونمایی از فراری انزو تا آخر امسال باز هم برلینتا اِف ۱۲ یکی از سریع‌ترین خودروهای جاد‌ه​های سیاره ما باقی خواهد ماند.

منبع: motortrend


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.