سرگیجه بزرگ سهامداران بانکداری ایران!

۱۷م دیماه ،

بینا- از یکسال قبل که بانک مرکزی سرعت ادغام و انحلال تعاونی های اعتبار و موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز را را دو چندان کرده است،بیش از ۱۴ موسسه و چندین بانک قربانی شده اند.برخی از این قربانی ها به حق بوده و باید از بانک مرکزی تشکر کرد اما تعداد دیگری نیز تنها به دلیل زور بانک مرکزی منحل یا ادغام شده اند.برخی نیز همچنان در برزخ می باشند و این به مانند کابوسی برایشان تبدیل شده است.
مسوول اصلی انحلال و ادغام را پورمحمدی قائم مقام سابق بانک مرکزی(البته وی همچنان در سایت بانک مرکزی قائم مقام است) بود.اما بهمنی پس از بروز تخلف بزرگ بانکی که دامن بسیاری را گرفت،به فکر تاسیس معاونت نظارتی شد تا قدرت بیشتری به موضوع بازرسی و نظارت و ساماندهی خود بدهد.
ابراهیم درویشی سکاندار این معاونت تازه تاسیس شد و از زمانی که وی سکان هدایت این معاونت را برعهده گرفته تاکنون دعای خیر بسیاری پشت سرش بوده و هست!
گذشته از ادغام و انحلال هایی که در قالب طرح ساماندهی شبکه بانکی رخ داد و بسیاری از تعاونی های اعتبار که قارچ گونه سبز می شدند منظم و بچه خوبی شدند اما برخی دیگر نیز شاید تنها به خاطر نداشتن زور و یا به خاطر ماندن نامشان زیر بیرق ادغام و موسسه یا بانک شدن رفتند.البته این ادغام و مجوز بانک گرفتن برای تعدادی از موسسات بسیار دلچسب بود.به مانند موسسه مالی و اعتباری قوامین که تا همین یکسال پیش بانک مرکزی آن را تنها در حد صندوق قرض الحسنه قبول داشت اما به یکباره و بدون طی کردن مسیر بانک شدن،بانک قوامین شد.
این بانک اما برای این برند هزینه و تاوان داده است.تمامی تعهدات مالی و غیره تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان را برعهده گرفت تا یک شبه ره صد ساله را بپیماید و بانک شود.سرعت پاداش این کار خیر قوامین آنچنان بالا بود که هیات مدیره آن به سرعت نور مورد تائید بانک مرکزی قرار گرفت.
دیگر نمونه حرکت های عجیب و غریب بانک مرکزی بانک کردن تعاونی اعتباری بود که نه اسم داشت نه رسم.نمونه آن هم موسسه آتی بود که ناگهان از تعاونی به موسسه مالی و سپس سهامدار ۲۵ درصد بانک جدید آینده شد.
هنوز معلوم نیست چگونه یک موسسه مالی که حتی در قالب تعاونی اعتبار شهرستان هم عملکرد قابل قبولی نداشت چگونه سهامدار یک بانک شد.در حالی که در سوی دیگر بازی یک موسسه اعتباری با ۱۶ سال سابقه کار چندین سال است به بهانه حضور مدیر عامل در جمع هیات مدیره اش بانک نمی شود.
موسسه مالی کوثر نیز دیگر مثال روشن رفتار دو گانه بانک مرکزی است.این موسسه نیز به مانند قوامین در چشم به هم زدنی تبدیل به موسسه مالی شد و حتی پذیره نویسی سهام هم کرد.این موسسه در حال اخذ مجوز نهایی از بانک مرکزی بود که باز هم داستان قوامین برای کوثر نیز اتفاق افتاد و بانک مرکزی نیز در قبال اعطای مجوز نهایی این موسسه را مجبور به پذیرش تعهدات مالی صندوق قرض الحسنه جوانان خیر کرد.
همین اواخر نیز بانک مرکزی شمشیر را برای ۱۰ موسسه مالی در شرف تاسیس از رو بست و اکثر آنها را ادغام کرد.موسساتی که تا همین اواخر با تابلوی موسسه مالی و اعتباری و تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کردند.
این در حالی است که بانک مرکزی هنوز پاسخ روشن و قانع کننده ای دربارهٔ انحلال بانک آرین که مجوز اش را خود بانک مرکزی داده بود نداده است.
رفتارهای دو گانه و بعضا اجباری بانک مرکزی با بانکها و موسسات در برخی مواقع حس توافقات پشت پرده در قبال برخی بانکها و موسسات را به ذهن متبادر می کند.هرچند که این حس شاید به دلیل عدم انعکاس اطلاعات شفاف از سوی بانک مرکزی باشد.

*علی طالب زاده/ خبرها بانک

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.