سست ترین تکیه گاه های عالم !!

۷ م دیماه ،

کسانى که غیر از خدا را ولى و معبود خود برگزیدند، همچون عنکبوتند که خانه‏اى براى خود برگزیده، و سست‏ترین خانه‏ها، خانه عنکبوت است، اگر مى‏دانستند.

به گزارش مجله شبانه  ممتاز نیوز، وبلاگ منتظران در تازهترین نوشته خود آورده است:

سوره العنکبوت (۲۹): آیه ۴۱ :

مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ – کسانى که غیر از خدا را اولیاء خود برگزیدند، همچون عنکبوتند که خانه‏اى براى خود انتخاب کرده و سست‏ترین خانه‏ها خانه عنکبوت است اگر مى‏دانستند!
“” تکیه گاه هاى سست همچون لانه عنکبوت! “”

در آیات قبل سرنوشت دردناک و غم‏انگیز مشرکان مفسد و مستکبران لجوج و ظالمان بیدادگر و خودخواه بیان شد، به همین تناسب در آیه مورد بحث مثال جالب و گویایى براى کسانى که غیر خدا را معبود و ولى خود قرار مى‏دهند بیان مى‏کند که هر چه دربارهٔ این مثال بیندیشیم نکات بیشترى از آن، عائدمان مى‏شود.

مى‏فرماید:” کسانى که غیر از خدا را ولى و معبود خود برگزیدند، همچون عنکبوتند که خانه‏اى براى خود برگزیده، و سست‏ترین خانه‏ها، خانه عنکبوت است، اگر مى‏دانستند”! (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ)

چه مثال رسا و جالبى و چه تشبیه گویا و دقیقى؟! درست دقت کنید: هر حیوان و حشره‏اى براى خود خانه و لانه‏اى دارد، اما هیچیک از این خانه‏ها به سستى خانه عنکبوت نیست

اصولا خانه باید دیوار و سقف و درى داشته باشد، و صاحب آن را از حوادث حفظ کند طعمه و غذا و نیازهاى او را در خود نگاه دارد. بعضى از خانه‏ها سقف ندارند اما لا اقل دیوارى دارند یا اگر دیوار ندارند سقفى دارند.اما لانه عنکبوت که از تعدادى تارهاى بسیار نازک ساخته شده نه دیوارى دارد، نه سقفى، نه حیاطى و نه درى، اینها همه از یک سو.

از سوى دیگر مصالح آن بقدرى سست و بى دوام است که در برابر هیچ اتفاق‏اى مقاومت نمى‏کند.

اگر نسیم ملایمى بوزد تار و پودش را درهم مى‏ریزد!

علاوه بر عجائبى که در مصالح ساختمانى خانه عنکبوت به کار رفته، شکل ساختمانى و مهندسى آن نیز جالب است، اگر به خانه‏هاى سالم عنکبوت دقت کنیم منظره جالبى همچون یک خورشید با شعاعهایش بر روى پایه‏هاى مخصوصى از همین تارها ملاحظه مى‏کنیم البته این خانه براى عنکبوت خانه مناسب و ایده‏آلى است ولى در مجموع سست‏تر از آن تصور نمى‏شود، و این چنین است معبودهایى که غیر از خدا مى‏پرستند

اگر چند قطره باران بر آن ببارد آن را متلاشى مى‏کند! کمترین شعله آتشى به آن برسد نابودش مى‏سازد.

حتى اگر گرد و غبار بر آن بنشیند پاره پاره مى‏شود و از سقف خانه آویزان مى‏گردد.

معبودهاى دروغین این گروه نیز نه سودى دارند و نه زیانى، نه مشکلى را حل مى‏کنند، و نه در روز بیچارگى پناهگاه کسى می باشند.

درست است که این خانه براى عنکبوت با آن پاهاى بلند و طولانیش هم مرکز استراحت است و هم در و دکان و دامى براى صید حشرات و تحصیل غذا.ولى در مقایسه با خانه‏هاى حیوانات و حشرات دیگر بى نهایت سست و بى دوام است.کسانى که غیر خدا را تکیه‏گاه خود قرار دهند تکیه آنها بر تار عنکبوت است.

آنها که غیر از خدا را معبود خویش برگزینند تکیه آنها بر تار عنکبوت است تخت و تاج فرعونها، اموال بى حساب قارونها، قصرها و گنج‏هاى شاهان، همه مانند تارهاى عنکبوت است.

بى دوام، سست، غیر قابل اعتماد و ناپایدار در برابر طوفان حوادث.

تاریخ نیز نشان مى‏دهد که به راستى هیچ یک از این امور نمى‏تواند تکیه گاه انسان گردد.

ولى آنها که بر ایمان و توکل بر خدا تکیه مى‏کنند تکیه بر سد پولادین دارند.

ذکر این نکته نیز در اینجا ضرورى است: خانه عنکبوت و تارهاى او با اینکه ضرب المثل در سستى مى‏باشد خود از عجائب آفرینش است که دقت در آن انسان را به عظمت آفریدگار آشناتر مى‏کند.

درست است که این خانه براى عنکبوت با آن پاهاى بلند و طولانیش هم مرکز استراحت است و هم در و دکان و دامى براى صید حشرات و تحصیل غذا.ولى در مقایسه با خانه‏هاى حیوانات و حشرات دیگر بى نهایت سست و بى دوام است.کسانى که غیر خدا را تکیه‏گاه خود قرار دهند تکیه آنها بر تار عنکبوت است

تارهاى عنکبوت از مایع لزجى ساخته مى‏شود که در حفره‏هاى بسیار کوچکى همچون سر سوزن در زیر شکم او قرار دارد، این مایع داراى ترکیب خاصى است که هر گاه در مجاورت هوا قرار گیرد سخت و محکم مى‏شود.

عنکبوت آن را به وسیله چنگال مخصوصش از این حفره‏ها خارج کشیده و تارهاى خود را از آن مى‏سازد.

مى‏گویند هر عنکبوت قادر است با همین مایع بسیار مختصر که در اختیار دارد در حدود پانصد متر از این تارها بتند! بعضى نوشته‏اند که سستى این تارها بر اثر نازکى فوق العاده است و گرنه از تار فولادینى که به ضخامت آن باشد محکمتر است!.

عجیب اینکه این تارها گاهى هر کدام از چهار رشته تشکیل شده و هر رشته‏اى نیز خود از هزار رشته! تشکیل یافته که هر کدام از سوراخ بسیار کوچکى که در بدن او است خارج مى‏آید اکنون فکر کنید هر یک از این تارهاى فرعى چه اندازه ظریف و دقیق و باریک تهیه مى‏شود.

علاوه بر عجائبى که در مصالح ساختمانى خانه عنکبوت به کار رفته، شکل ساختمانى و مهندسى آن نیز جالب است، اگر به خانه‏هاى سالم عنکبوت دقت کنیم منظره جالبى همچون یک خورشید با شعاعهایش بر روى پایه‏هاى مخصوصى از همین تارها ملاحظه مى‏کنیم البته این خانه براى عنکبوت خانه مناسب و ایده‏آلى است ولى در مجموع سست‏تر از آن تصور نمى‏شود، و این چنین است معبودهایى که غیر از خدا مى‏پرستند.

با توجه به اینکه عنکبوت تنها یک نوع نیست بلکه بعضى از دانشمندان مدعى می باشند که تا کنون بیست هزار نوع عنکبوت شناخته شده است! و هر کدام ویژگی هایى دارند عظمت قدرت خدا در آفرینش این موجود کوچک آشکارتر مى‏شود.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.