سفال‌ های ۶۵۰۰ ساله در تپه‌های تاریخی زرنق هریس کشف شد

تراب محمدی روز شنبه در بازدید از مراحل کاوش در این تپه گفت: کشف سفال ‌های سبدی با شاموت خمیری گیاهی، قدمت این تپه را تا اواخر دوره نوسنگی ثابت می‌کند.

وی افزود: در لایه ‌نگاری‌ های صورت گرفته توسط تیم کاوش، آثار، اشیا و آویزهایی از دوره‌های مختلف تاریخی به دست آمده که قدیمی‌ترین آنها سفال‌های مربوط به اواخر دوره نوسنگی یعنی حدود شش هزار و ۵۰۰ سال پیش است.

محمدی خاطرنشان کرد:‌ تیم کاوش ابتدا لایه ‌نگاری‌هایی را به صورت حفاری عمودی برای شناسایی لایه‌های مختلف در این تپه آغاز کرده و با ایجاد ترانشه ‌های پلکانی لایه‌های مختلف را مشخص کردند.

وی افزود: طبق اظهارات سرپرست تیم کاوش، لایه ابتدایی این تپه متعلق به صدر اسلام و لایه‌های بعدی به ترتیب به کشف آثار دوره‌های ساسانی، دیوار دفاعی با پهنای حدود ۹ متر با یک برج مدور، لایه‌های دوره هخامنشی، عصر آهن و دوره‌های مختلف مفرغی منجر شده است.

محمدی با تشریح آثار و اشیای به دست آمده در این لایه‌نگاری‌ها گفت: سفال‌هایی مربوط به دوره‌های ساسانی، هخامنشی و عصر آهن، پیکرک‌های گلی و سفال‌های مفرغ قدیم، درفش‌های استخوانی و ابزار سنگی، اجاق‌هایی مربوط به عصر مفرغ، سرنیزه‌های آهنی، اشیا و آویزهای مختلف مفرغی آثاری هستند که در این تپه شناسایی و به دست آمده‌اند.

وی وسعت تپه تاریخی ‘دوزده یاغیر’ شهر زرنق را بیش از یک هکتار عنوان و اظهار امیدواری کرد تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در راستای شناسایی، ثبت، کاوش و حفظ دیگر محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی و ارزشمند آذربایجان ‌شرقی در سال‌جاری ادامه یابد.

۷۲۲۳/۵۸۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۰۶۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.