سفرکلینتون به آفریقا/ گامی برای استثمار جدید قاره سیاه

به گزارش ایرنا، این مطلب ، گزارش روزنامه تونسی ‘ المغرب ‘ با عنوان ‘ توجه آمریکا به آفریقا ‘ است که خانم ‘ روعه قاسم ‘ آن را به رشته تحریر در آورده است.

در ادامه این گزارش البته بدون اشاره به سفر اخیر ‘ لئون پانه تا’ وزیر دفاع آمریکا به مصر و تونس دو کشور شمال آفریقا که همان اهداف سفر کلینتون را تعقیب می کرد، آمده است که این سفر دوره ای یازده روزه وزیر خارجه آمریکا شامل جمهوری جنوب سودان، اوگاندا ، کنیا ، آفریقای جنوبی ، مالاوی ،غنا و سنگال می شود.

‘ ناظران معتقدند که از اهداف این سفر مقابله با نفوذ چین در قاره آفریقا و همچنین یافتن سرزمین هایی جدید برای برپاکردن پایگاه های نظامی در قاره ای که واشنگتن مدعی است در قاره سیاه خطر سازمان های اسلامی مسلح فعال وجود دارد، می باشد’.

خانم روعه قاسم ادامه می دهد : انجام شمار زیادی تحقیقات و بررسی ها در خصوص اوضاع اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی قاره سیاه توسط مراکز مطالعاتی آمریکا در آستانه سفر کلینتون به این قاره ، بخوبی اهتمام آمریکا به این منطقه را دنبال می کند.

‘ آمریکایی ها بعداز بحران مالی که همچون توفانی عرصه اقتصاد آنها را درنوردید، بدنبال یافتن سرزمین هایی برای استثمار جدید هستند و گمشده خود را در قاره سیاه که بر روی منابع و ثروت های طبیعی و در راس آنها نفت وگاز آرمیده است، پیدا کرده اند’.

در ادامه گزارش المغرب خاطرنشان شده است: ملاحظه می شود که کلینتون در نقشه این سفر دوره ای خود کشورهایی را مانند کشورهای ساحل و صحرا که بیشتر ذخیره های نفت جهان را دارا می باشند، انتخاب کرده است.

‘ برخی تحلیلگران معتقدند ، آمریکا که امروز بدنبال حل مشکل تقسیم درآمدهای نفتی بین سودان جنوبی و شمالی است ، دیروز بدنبال جدایی جنوب سودان از پیکره این کشور به بهانه احقاق حق تعیین سرنوشت برای مردم این منطقه بود’.

‘ برخی این توجه آمریکا به حقوق مردم جنوب سودان را تنها برای کنترل و سیطره بر مناطق نفت خیز آن می دانند ، منطقه ای که بیشترین ذخایر نفتی سودان در آن قرار دارد’.

خانم روعه قاسم می افزاید: علاوه بر اینها واشنگتن تلاش می کند برای شرکت های چینی که از امتیاز بهره برداری و استخراج مشتقات نفتی این منطقه قبل از تقسیم سودان به دو کشور برخوردار شده اند، مزاحمت ایجاد کند.

وی ادامه می دهد: کلینتون به اوگاندا که ارتش مخالف دولت های اوگاندا و جنوب سودان در آن مستقر است ، سفر می کند .به بهانه اینکه ‘ عمر البشیر’ رییس جمهور سودان برای متزلزل کردن کشور جنوب سودان ، این ارتش را به خدمت گرفته است.

‘ وزیر خارجه آمریکا به سنگال به بهانه هماهنگی تلاش ها برای مقابله با چالش ها و نگرانی های امنیتی که برای منافع و مراکز راهبردی آمریکا در منطقه ساحل و صحرا سفر کرده زیرا سنگال تاثیر زیادی بر مالی کشور همسایه آن دارد’.

به نوشته خانم روعه قاسم، ‘ مالی کشوری است که بعداز یک کودتای نظامی، تندروهای اسلام گرا از چند ماه قبل بر آن سلطه یافته اند’.

‘ اما سفر کلینتون به کنیا ، انتظار می رود در این سفر مذاکرات او با کنیایی ها بر اوضاع سومالی متمرکز باشد’.

روعه قاسم در پایان گزارش خود می نویسد: اهتمام رو به فزونی آمریکا به قاره سیاه در چارچوب جنگ پنهان با چین و ایران و همچنین دستیابی آن به ثروت ها و منابع این منطقه قابل ارزیابی است و این در حالی است که غیبت کشورهای عربی در این قاره که گفته می شود عمق استراتژیک جهان عرب می باشد، محسوس است.

۱۵۹۲

خاورم ** ۱۳۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۳۰۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.