سفرنامه چین (پکن)

با شنیدن نام چین جمعیت آن وسپس دیوار معروف آن به ذهن خطور میکند………….
داشتن جمعیت زیاد شاید احساس خوشایندی در ذهن یک توریست ایجاد نکند اما دیدن پرجمعیت ترین کشور دنیا میتواند به بهترین نحو در ویترین خاطرات جهانگردی یک توریست بدرخشد……..هرچند شاید باورش سخت باشد که وقتی وارد چین میشویدخبری از آن ازدهام جمعیت ترافیک ومعضلات دنباله رو آن به چشم شما نمیخورد، که هیچ ، حتی این سوال برایتان پیش میاید که جمعیت چین کجاست ؟؟؟

سفرنامه چین – قسمت اول سفربه پکن :

مقدمه : برای اولین بار من وهمسرم به اتفاق دخترم میخواستیم سفر خارج از کشور را تجربه کنیم.
کجا را باید انتخاب میکردیم.
جایی که فرهنگش ، تاریخش، هنرش، اقلیمش، معماریش و ساختار اجتماعیش تفاوت زیادی داشته باشد با انچه که تابحال در کشور خود تجربه کردیم.
دیدن کشوری که تمام مردم دنیا به خاطر قدمت وتمدنش برای دیدنش اشتراک نظر دارند. از آنجایی که هدفمان از این سفردیدن تاریخ فرهنگ وهنریک کشور باستانی بود تا استفاده از ساحلی با شنهای سفید ودریایی فیروزه ای ، پس گزینه های انتخابی ما – با توجه به آگهی های روزنامه های تابستان ۱۳۹۰ خورشیدی – محدود میشدند به تورهای اروپا چین هند برزیل و آفریقای جنوبی براساس پتاسیلهای موجود در هر گزینه وهزینه های سفر کفه ترازو به سمت کشوراژدههای زرد سنگینی میکرد .

قسمت اول سفر به چین – شهر پکن

روز اول شنبه ۱۹ شهریور ۹۰: حرکت به سمت چین
حضور در فرودگاه امام – ساعت پرواز ۱۸:۵۰ دقیقه- از ما خواسته شد که سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشیم وبا لیدر تور آقای انصاری هماهنگ کنیم چون ویزای چین به صورت گروهی گرفته میشه برای همین در زمان چک کردن ویزا بایستی نفرات موجود در هر لیست (حدود ده نفر) به ترتیب پشت سرهم قرار بگیرن که این موضوع تا حدودی انرژی بر و زمانبر بودولی از محاسنش اینکه هزینه صدور ویزا ی گروهی خیلی کم میشه و به نفع مسافرین هست .پس از انجام تشریفات اداری ، پرواز با تاخیر دو ونیم ساعته انجام شد هواپیما ۷۴۷ ایران ایر با سرویسی مناسب.زمان پرواز۹ ساعت ورود به فرودگاه بیجینگ (پکن) ۶:۳۰ صبح ، عبور از آسمان کشورهای ایران تاجیکستان قزاقستان به مدت ۴ ساعت و عبور از آسمان کشور چین و صحرای گبی به مدت ۵ ساعت .
دیدن فرودگاه پکن که دومین ترافیک مسافری دنیا رو داره با حجم جابجایی بیش از۷۷ میلیون مسافردر سال به نوبه خودش جالب بود.
پس از خارج شدن از سالن ترانزیت لیدر تور چینی که زبان فارسی رو تا حدود قابل توجهی بلد بود با گلهای رز زیبا به پیشوازمون اومد وبه هر نفرمون یک گل هدیه کرد.

روز دوم یکشنبه ۲۰ شهریور ۹۰ : پکن میدان تیان آنمن – شهر ممنوعه – شوی گلدن ماسک :
لیدر تور همراهمون آقای انصاری و لیدر تور چینی جیمز مارو به سمت یک اتوبوس در محوطه پارکینگ فرودگاه راهنمایی کردن ساعت حدود ۸ صبح بود هوا خیلی خنک و مطبوع بود و بوی خاصی به مشام میرسید سوار اتوبوس کولر داری شدیم گروه ما یک گروه ۴۰ نفره با ترکیبی کاملا خانوادگی بود اتوبوس شروع به حرکت کرد و با توجه به اینکه ساعت تحویل اتاق ۱۴ بعداز ظهر بود قرار شد اولین دیدار ما از میدان تیان آنمن (بزرگترین میدان دنیا) و پس از اون دیدار از شهر ممنوعه (بزرگترین مجموعه کاخهای دنیا) باشه . شاید بلافاصله رفتن به دیدن چنین جایی کمی خسته کننده به نظر بیاد ولی در کشور چین اونقدر موضوع برای دیدن وجود داره که ۱ ثانیه وقت رو هم نباید تلف کرد.
پس از عبور از اوتوبانهای وسیع با چشم اندازها و فضاهای سبز زیبا و عبور از روی پلها و رودخانه ها به مرکز شهر بیجینگ (پکن) نزدیک شدیم یکی از وسیعترین ابر شهرهای دنیا پایتخت پرجمعیت ترین کشور دنیا با ابعاد ۴۰* ۶۰ کیلومتر با طولانی ترین خیابانها و بزرگترین میدان جهان

میدان تیان آنمن :
وسیعترین میدان جهان به شکل مستطیل و بامساحتی بالغ بر ۴۴۰ هزار متر مربع ، برای ورود به محوطه میدان کیف و ساک دستی رو از دستگاه ایکس ری رد کردن و بازدید بدنی شدیم که به نوع خودش جالب بود در ضلع جنوبی میدان ایستگاه وموزه راه آهن قرارگرفته در ضلع دیگر میدان پارلمان چین وجود داشت ، بزرگترین مجلس دنیا که دارای شش هزار نماینده هست و چندین ساختمان برای بیتوته کردن این نمایندگان در اطراف ساختمان مجلس ساخته شده ، درسوی دیگر میدان موزه تاریخ و موزه کمونیست قرار گرفته در میانه میدان مقبره مائو وبنای یادبودی ساخته شده که به دلیل کمبود وقت امکان بازدید از اون وجود نداشت در وسط میدان دو نمایشگر بسیار بزرگ وجود داشت که مشغول پخش تیزرهایی از هنر صنعت وکشاورزی چین بودن که صحنه ای بسیار جالبی رو پخش میکردن فضای میدان بسیار بسیار تمیز بود به قولی ته سیگارهم رو زمین وجود نداشت پلیسها با تک چرخهای خود کشش ، در میان جمعیت مشغول گشتزنی بودن و توریستها مشغول بازدید از محوطه میدان بودند در سوی دیگر میدان وردی شهر ممنوعه و عکس مائو برروی دیوار زرشکی رنگ شهرممنوعه خود نمایی میکرد. برای ورود به شهر ممنوعه باید از زیر گذر خیابانی که حد فاصل میدان تیان آنمن و شهر ممنوعه بود عبور میکردیم محوطه ورودی مملو از توریست خارجی و چینی بود که برای دیدن جاذبه های کشور خودشون به پکن سفر کرده بودند.خوب حالا در استانه ورود به شهر ممنوعه قرار گرفته بودیم محوطه ای عجیب و شگفت انگیز

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

شهر ممنوعه :
چرا ممنوعه ؟ به خاطر اینکه کسانی که در این مجموعه زندگی میکردند و ووظیفه شان خدمت رسانی به امپراطور و دربایان بوده حق خروج از محوطه کاخ رو نداشتن و کسانی هم که بیرون کاخ بودن ، اجازه ورود به داخل محوطه شهر ممنوع رو نداشتن این موضوع تا سال ۱۹۱۱ به قوت خودش باقی بوده
رنگ زرشکی قرمز دیوار کاخ به صورت اسرارآمیزی خود را از محیط اطراف جدا و مجسمه های شیر ،درقسمت ورودی عظمت بزرگترین امپراطوری تاریخ را به هربیننده ای القا میکرد. برای وارد شدن به مجموعه ابتدا بایست از روی پلی زیبا رد میشدیم زیرا که پیرامون شهر ممنوعه رودخانه باعرض بیش از ۵۰ متر وجود دارد که شهر را ممنوعه تر نشان دهد.
پس از عبور از روی پل در استانه دروازه شهر ممنوعه قرارمیگیریم و وارد دالانی به طول حدود ۱۰ متر میشویم دستفروشان در اطراف دالان مشغول کاسبی هستند و هریک از اسباب بازی گرفته تا خوراکیهای محلی رو برای فروش آماده کردن پس از عبورا ز دالان به صحنی وارد میشویم اطراف صحن ساختمانهای کاخ مانندی وجود دارد در وسط محوطه غرفه هایی برای فروش سوغاتیها و اجناس برپاست فرصت برای نزدیک شدن به ساختمانها وجود ندارد عبور میکنیم وبه دیواردروازه دیگری میرسیم که در دل دیواری بزرگ و رفیع قرار گرفته و صحن اول را از صحن بعدی جدا میکند هرچه جلوتر میرویم کاخها زیباتر باشکوهتر ومهمتر میشوند ودیگر از دستفروشان خبری نیست هر صحن به مساحت حداقل دو زمین فوتبال مساحت دارد همچنان فقط میتوانید از این صحنها عبور کنید و فرصتی برای دقت و تماشای بیشتر ساختمانها و کاخهای اطراف پیرامون صحنها وجود ندارد پس از از عبور یک یا دو صحن وارد صحن بزرگی میشوید که در آن رودخانه های وجود دارد از روی روخانه ها چندین پل سنگی حجاری شده زیبا عبور کرده است هنر سنگ تراشی و ساخت پلها ، پله ها و نرده ها به صورت بسیار عجیبی خودنمایی میکند فیلم آخرین امپراطور در محوطه کاخهای شهر ممنوعه بازی شده است.بعد از گذشت چند محوطه دیگر وارد باغ و محوطه کاخ امپراطور میشویم کاخی بسیارزیبا که توسط باغی به سبک باغ چینی در آغوش گرفته شده است سقفهای زیبا مجسمه ها و برکه های زیبا و سنگهای آتشفشانی که از هزاران کیلومتر دورتر به محوطه باغ آورده شده به همراه درختان زیبا و سر به فلک کشیده فضای زیبا و متفاوتی را پیش روی انسان قرار میدهد.

از محوطه باغ امپراطور خارج میشویم از دروازه آخر شهر ممنوعه و پل روی رودخانه که عرضی بیش از ۵۰ متر دارد عبور میکنیم در آنسوی خیابان محوطه زیبایی به همراه سه معبد که برروی تپه های بلندی قرارگرفته توجه ادمی را بخود جلب میکند برای رسیدن به آن معابد زیبا(معبد پاگودا) بنا به گفته تور لیدرنیاز به بیش از ۱ ساعت پیاده روی میباشد که ما وقتش را نداشتیم چاره ای نیست اینجا چین است برای نگاه کردن از دور هم وقت کم است به یک عکس یادگاری از معابد بسنده میکنیم . سوار بر اتوبوس میشویم و برای صرف ناهار به مکدونالد میریم. بعداز ناهاربه سمت هتل حرکت میکنیم هتل ۵ ستاره دابل تری هیلتون هتلی بسیارزیبا و باشکوه پس از تحویل اتاقها و استراحت عصر برای رفتن به شوی گلدن ماسک آماده میشویم.

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

شوی گلدن ماسک :
از هتل تا تالار برگزاری مسیری حدود ۳۰ دقیقه را بدون کوچکترین ترافیکی طی میکنیم فضای سبز شهر و شهر سازی زیبا و ترافیک روان نظرمان را جلب میکند وارد محوطه ای میشویم که نزدیک به یک شهر بازی مدرن است در محوطه تالار گروهی از مردم پیر وجوان زن ومرد با یک هماهنگی خاص مشغول یوگا هستند آفتاب غروب کرده و هوا خنک است هوای آن روزهای پکن مرا به یاد خنکی هوا در سرعین اردبیل در همین فصل می اندازد.وارد تالار بسیار زیبایی میشویم از ما خواسته میشود که از شو فیلم برداری نکنیم لیدر تور چینی جیمز که پسری خوشرو وبا حوصله است ما را به محل صندلیمان راهنمایی میکند عظمت سالن و زیبایی طراحی آن هر بیننده ای را مجذوب خود میکند چراغها خامش میشود موسیقی زنده در تالار طنین افکن میشود رقص نور با موسیقی زنده نوید ارایه برنامه ای ناب را میدهد شو آغاز میشود برنامه ای تیاتر مانند که مکالمه ندارد شو ترکیبی است از موسیقی زنده رقص نور تعویض صحنه و پشت صحنه به همراه حرکات موزون واکروباتیک گروهی بازیگران که یک افسانه را نقل میکنند .سرعت تغییر دکور بسیار بالاست در کمتر از چند ثانیه صحنه از کف و سقف و بک گراند تعویض میشود کار به جایی میکشد که کف سن تبدیل به یک آبشار خروشان میشود هرچه از زیبایی این شو بگویم کم گفتم …. افسوس که امکان فیلم برداری از شو نبود . البته در هنگام خروج cd شو فروخته میشد اما cd فقط کلیپ ها ی چند دقیقهای منقطع از شو بود و کل برنامه را نمایش نمیداد.

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

روز سوم دوشنبه ۲۱ شهریور ۹۰ پکن : کاخ تابستانی – کارخانه مروارید- پارک جهانی پکن

– کاخ تابستانی

تصور میکنید یک هدیه از طرف امپراطور به مادرش چه میتواند باشد شاید حدس زدنش آسان نباشد حتی باور کردنش هم آسان نیست بلی بزرگترین دریاچه ساخته شده به دست بشر به همراه کاخی که بر روی تپه ای مصنوعی قرارگرفته خاک این تپه از خاکبرداری محل دریاچه تامین شده دریاچه ای به مساحت چند ده هکتاربا کاخی زیبا که مشرف به دریاچه است بلند ترین کریدور دنیا هم اینجاست محلی برای قدم زدن در حاشیه دریاچه این مجموعه به نام کاخ تابستانی معروف است که هدیه بوده از طرف امپراطور به مادر خود. همچنان وقت تنگ است فرصت دیدن کاخ در بالای تپه وجود ندارد بازهم به یک عکس یادگاری بسنده میکنیم . در حاشیه دریاچه کشتی مرمری زیبایی وجود دارد که به دستور رییس نیروی دریایی وقت چین که یک زن بوده ساخته شده است که بسیار زیبا و باشکوه است محوطه و فضای دریاچه و نسیمی که مابین تپه ودریاچه مصنوعی ایجاد شده پوست انسان را نوازش میدهد پل زیبایی در قسمتی از محوطه دریاچه ساخته شده که زیبایی دریاچه و قایقهای اژده ها مانند شناور بر روی آن را زیباتر نشان میدهد. به صورت گروهی سوار قایق اژدهها مانندی میشویم و از یکسوی دریاچه به سوی دیگردریاچه کاخ تابستانی میرویم جالب است بدانید که از این دریاچه برای پرورش مرواریدهای آب شیرین استفاده میشود برنامه بعدی دیداراز کارخانه مروارید است .

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

– کارخانه مروارید :
سواربراتوبوس تورشده و به کارخانه مروارید میرویم ابتدا وارد یک فضای آموزشی شده و یکی از پرسنل کارخانه به کمک اقای انصاری توضیحاتی راجع به پرورش مرواریدهای آب شیرین به ما ارایه میکند مسابقه ای برگزار میشود با این سوال در داخل یک صدف چند مروارید وجود دارد؟ به برنده یکی از مرواریدها تعلق میگیرد از خواص درمانی مروارید جهت طراوت پوست هم صحبتهایی میشود که مورد استقبال جمع کثیری ازهمسفران قرار میگیرد از انجا به سالن فروش میرویم مرواریدهای زیبا در رنگهای متفاوت و مصنوعات زیبا از سرویسهای مروارید گرفته تا گل سرتا مجسمه های ساخته شده ازمروارید چشم را نوازش میدهد چین بزرگترین تولید کننده مروارید آب شیرین دنیاست.

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

برای صرف نهار به رستوران طبقه بالای سالن فروش کارخانه رفتیم ناهار به عهده تور بود و سرویس غذا به صورت سلف سرویس به هر حال تنوع غذایی به اندازه ای بود که هیچ کس با هر مضاقی گرسنه نمیماند. بر نامه بعدی رفتن به پارک جهانی پکن بود سوار اتوبوس شدیم واز درخشش مرواریدهای الوان خداحافظی کردیم .

– پارک جهانی پکن:
پس از طی مسافتی حدود نیمساعت به پارک جهانی پکن رسیدیم ورودیه و ساختمانهای داخل پارک شباهت زیادی به پارکهای والت دیسنس داشت در محوطه ورودی عروس و دادمادهایی دیدیم که مشغول عکس انداختن بودند که به نوع خود جالب بود وارد محوطه پارک میشویم پارک بزرگی که برای دیدن آن نیاز به کرایه ماشینهای شارژی دونفره است البته ابتدا پیشنهاد شدکه از آمفی تئاتر تابستانی پارک دیدن کنیم آمفی تئاتری زیبا در محوطه باز که هر لحظه جمعیت تماشاگر به آن اضافه میشد موسیقی و اجرای حرکات اکروباتیک و حرکات موزون کشورهای مختلف از برنامه های این آمفی تئاتر تابستانی بود هر کشوری با موزیک و لباس محلی خود برنامه اجرا میکرد از آسیا گرفته تا اروپا و افریقا برنامه بسیار جالبی بود به علت کمبود وقت امکان ادامه دیدن برنامه میسر نبود باید از محوطه پارک هم دیدن میکردیم ماشین شارژی کرایه کردیم و به راه افتادیم باور کردنی نبود تمام ساختمانها ومحلهای مشهور دنیا بسیارطبیعی با اندازه ای بسیار متناسب در محوطه پارک ساخته شده بود از تخت جمشید ایران گرفته تا اهرام ثلاثه مصر تا برج ایفل تا برجهای دوقلوی جهانی ، عکس گرفتن در کنار این مکانها واقعا هیجان انگیزولذت بخش بود تمام آثار مشهور دنیا یکجا کنار هم گردآوری شده بوند در پارکی بسیار زیبا و در هوایی بسیار طرب انگیز. هرچند که بازدید ما بازهم ناقص ماند زمان کم است باید به خرید هم میرفتیم به یک مرکز خرید رفتیم وتا ساعت نه شب مشغول خرید بودیم.

سفرنامه پکن

روز چهارم- سه شنبه ۲۲ شهریور ۹۰ پکن : کارخانه یشم – دیوار چین- مجموعه المپیک – موسسه طب سنتی چین-بازارالکترونیک – معبد بهشت – مراسم چای

– کارخانه یشم :
کهکشان هنر،از زیورالات تا مجسمه های الوان ، هر کدام زیبایی هنرمجسمه سازی را به رخ بیننده میکشد، مجسمه هایی با قیمت حداقل ۵۰ هزار تومن تا چندصد میلیون تومن قلم یارای توصیف این هنررا ندارد به چند عکس بسنده میکنیم :

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

هنوز شگفتیهای هنر مجسمه سازی از سنگهای نفیس گرانبها والوان یشم از ذهنمان خارج نشده که خود را آماده دیدن یکی از عجایب هفتگانه دنیای قدیم میکنیم دیوار بزرگ چین
– دیوار بزر گ چین :
نزدیکترین سایت بازدید از دیوار چین در ۴۰ کیلومتری خارج از پکن قرار دارد کارخانه یشم که در حومه شهر پکن قرارداردرا ترک میکنیم وارد اتوبانی میشویم و به سمت دیوار بزرگ چین مسیرمان را ادامه میدهیم هوا رفته رفته شرجی تر و گرمترمیشود ومناظرو جنگلهای انبوه و مزارع برنج ذهن را به یاد شمال ایران در این فصل می اندازد . دیوار چین با طولی با لغ بر ۷۰۰۰ کیلومتر ودر سال ۱۹۸۷ به عنوان سمبل ملیت چین در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. حرکت دیوار چین بر روی بلندای کوهها همانند اژده هایی در حال حرکت شکوه وجلوه ای خاص دارد . چینی ها معتقدند که در قدیم دیوار چین مانع از ورود خارجیان به کشور میشده ولی هم اکنون باعث ورود خارجیان به کشور شده است . محوطه ورودی به دیوار دارای سازه و استحکامات متعلق به دیوار است که شکوه دیوار را دوچندان میکند ارتفاع دیوار در حدود ۱۰ متر وعرض آن در بالا در حدود ۴ تا ۵ متر میباشد دیواربر روی خط الراس کوه حرکت میکند و پیاده روی بر روی دیوار بیشتر شبیه کوه نوردی در شیب تند میباشد هرچند در جاهایی که شیب بسار تند میشود مسیر روی دیوار به صورت پله ایجاد شده وگاها مجبوریم حدود ۱۰۰ پله باشیب تند را پشت سر بگذاریم همراه داشتن آب خوردن در این دیوار پیمایی از ضروریات است . بر روی دیوار وجود نرده هایی که از آن هزاران قفل آویزان شده نظرمان را جلب میکند این قفلها توسط نو عروس ودامادهای نصب شده که معتقدند این کار باعث میشود زندگیشان همانند دیوار چین پیدار بماند.بر روی دیوار فضا های بازی وجود دارد که در آنجا غرفه ها و فروشنده های ان مشغول فروش سوغاتیهای چینی مربوط به دیوار چین هستند از خدمات جالبی که ارائه میشود پوشیدن لباس چنی و گرفتن عکس در کنار دیوار چین است. زمان بازگشت فرا میرسد اژده ها را بر روی کوه تنها میگذاریم به به پکن باز میگردیم.

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

– مجموعه المپیک :
از المیک ۲۰۰۸ پکن به عنوان باشکوهترین المپیک تارخ یاد میکنند. به گفته لیدر تور جهش شهرسازی در پکن و ایجاد فضاهای مناسب و زیبای شهری در این شهر به خاطر برگزاری این رویداد مهم سرعت گرفته است هرچند که من آرزو داشتم این مجموعه را از داخل و به طور کامل بازدید کنم ولیکن بازدید از داخل مجموعه جز برنامه های تور نبود ولذا با توقفی کوتاه در یکی از بزرگراههای مجاور مجموعه به گرفتن عکس از آشیانه پرنده(استادیوم اصلی برگزاری المپیک) بسنده کردیم . در ادامه جهت صرف ناهار به یک رستوران مک دونالد رفتیم.

– موسسه طب سنتی چین :
پس از صرف ناهار به سمت موسسه طب سنتی چین حرکت کردیم این مجموعه صدها سال و تا حدود ۵۰ سال پیش فقط به خاندان سلطنتی چین خدمات دهی میکرده ولی هم اکنون به صورت عمومی مشغول ارائه خدمات میباشد پس از ورود به محوطه موسسه وارد ساختمانی نسبتا بزرگ میشویم به سمت یک سالن راهنمایی میشویم درآنجا یک خانم که دانشجوی دکترای زبان فارسی از دانشگاه پکن هست اطلاعاتی راجع به طب سنتی چین در اختیار مون قرارمیده که به نوبه خودش بسیار جالب بود . سپس گروهی از دکترهای طب سنتی چین وارد سالن شدن و هر کس که نیاز به ویزیت داشت به صورت رایگان به روش سنتی و انرژی درمانی ویزیت کردن هرچند قیمت نسخه ها رایگان نبود و قیمت نسخ از چند صد هزار تومن تا چند میلیون تومن هم میرسید از خدمات دیگه موسسه ارایه ماساژ رایگن مچ و کف پا و فروش داروهای گیاهی متفاوت بود.

– بازار الکترونیک – معبد بهشت :
برنامه بعدی بازدید ازبازار الکترونیک بود، در مرکزشهربه یک مرکزتجاری رفتیم از اونجایی که به شخصه نیازی به خرید اجناس الکترونیکی نداشتم از بازدید مرکز چشم پوشی کردم – اینجا توی پرانتز خدمت دوستان عرض کنم من برنامه های روزانه تورهای دیگه رو گرفته بودم و با برنامه تور خودمون مقایسه کردم و مترصد این بودم که اگه زمان آزادی داشتم از محلهای برنامه ریزی شده تورهای دیگه استفاده کنم این کار کمک خوبی بود که بهتر از زمان خودم استفاده کنم همچنین بازدید از سایت http://wikitravel.org/en/Main_Page کمک خوبی برای برنامه ریزی سفر بهم ارایه داد- خوب وقت اون بود که وقتم رو جای دیگه صرف کنم برای همین با توجه به توضیح بالا متوجه شدم مجموعه معبد بهشت دقیقا روبروی همین مرکز تجاری قرارگرفته و به همین خاطر با پرداخت هزینه وردی به بازدید معبد بهشت رفتم .

– معبد بهشت (آسمانی) :
معبد بهشت و محوطه زیبای آن یکی از مهمترین معابد کشور چین میباشد که در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده است . با وارد شدن به محوطه از دورن باغ زیبایی عبور میکنیم وبه یک کریدور میرسیم که عده ای از زنان ومردان با انواع و اقسام بازیها مشغول گذران وقت خود هستند همچنین نفراتی دیده میشوند که مشغول نواختن سازهای عجیب و غریب سنتی چین هستند که دیدنشان خالی از لطف نیست عده ای هم مشغول دستفروشی هستند با عبور از این فضا به محوطه اصلی معبد میرسیم که ساختمانی باشکوه با معماری سنتی چینی چشم نوازساختمانی مدور و بسیار زیبا که بر روی یک بلندی قرار گرفته وبا پله هایی که اطراف آن قراردارد امکان دسترسی به ساختمان معبد میسر میشود. بسیاری از رویدادهای مهم مثل حمل رسمی مشعل المپیک پکن از این محل آغاز شده است که نشان از اهمیت این معبد دارد.پس از بازگشت از معبد بهشت نوبت شرکت در مرسم صرف چای بود.

سفرنامه پکن

سفرنامه پکن

– مراسم صرف چای :
در داخل شهر به سمت موسسه ای میرویم که وابسته به صنعت چای چین میباشد وارد یک ساختمان میشویم که شامل دوطبقه است . طبقه اول مربوط به نماشگاه چای میباشد ، یاداورمیشوم که چینی ها به هرنوع محصول گیاهی دم کرده ای که چه به صورت سرد و چه به صورت گرم سرو شود چای میگن، طبقه دوم شامل دو فضاست فضای مرکزی مربوط به فروش چای وظروف مخصوص سرو ودم کردن آن است ، از قوری گرفته تا پیاله های نفیس از جنس چینی اعلا ، فضای دیگر طبقه دوم اتاقی است جهت پذیرایی از مهمانها در این اتاق برای مهمانها آموزش دم کردن چای داده میشود و از میمانها با همان چای پذیرایی میشود در صورتیکه هر کدام از چایها با مذاق میهمانان خوش بیاید امکان خرید چای از مرکز امکان پذیر میباشد.

سفرنامه پکن

روز آخر بازدید از پکن با تمام تنوعش ودوندگیش به پایان رسید فردا روز دیگریست قرار است به بزگترین شهرپر جمعیت ترین کشور دنیا سفر کنیم .
پایان سفرنامه پکن

موارد قابل ذکر در سفر به چین – پکن :

– از همه مهمتر و مهمترهمیشه کارت هتل همراهاتون باشه به همراه پول رایج (یوان) اگه توی پکن گم بشید هیچ کسی زبان انگلیسی بلد نیست و براتون دردسر حسابی درست میشه با نشون دادن کارت به یک تاکسی ازش بخواهید شمارو به هتلتون برگردونه . تاکسی هایی هستند که خیلی گرون قیمتند vip)) و با رنگشون مشخص میشن رنگ تاکسیهای معمولی رو از لیدرتورتون بپرسید.

– در نیمه دوم شهریور هوای پکن هنگام شب و صبح خنک ومه الود بود همراه داشتن لباس گرم و سبک میتونه کمک خوبی تو هوای پکن باشه.
– تنها غذایی که میشه به راحتی خورد غدای مک دونالد و kfc هست پیشنهاد میدم اگه این غذاها براتون تکراریه از ایران برای خودتون حتما کنسرو غذای مناسب و حتی نان ببرید.
– دوربین خوب حتما همراه داشته باشید
– درمیدان تیان انمن و دیوار چین سایه وجود نداره داشتن کلاه وکرم ضد افتاب وهمراه داشتن آب خوردن توصیه میشه.
– حتما کفش مناسب جهت پیاده روی پاتون باشه مسیر های بازدید و پیاده روی عمدتا طولانی هستند.
– هنگام خرید چونه بزنید و از فروشنده به خاطر قیمت بالای جنس قهر کنید!!!! گاها تا ۵۰ درصد قیمت میتونید تخفیف بگیرید حتی در مراکز فروش دولتی یشم ومروارید میتونید چون زدن رو -نه به صورت خیلی جدی – امتحان کنید.
– سرویسهای بهداشتی چین وحتی هتلهای ۵ ستاره فاقد آب هستند همرا داشتن یک شیشه آب معدنی کوچک میتونه به حل مشکل کمک کنه.

نویسنده : حسن مریدی


بانک اطلاعات تور ، آژانسهای مسافرتی | تور ترکیه | تور تایلند | تور دبی | تور مالزی | تور بالی | تور قبرس | تور اروپا | تور هند | تور ارمنستان | تور آنتالیا | تور استانبول | تور بدروم | تور پوکت | تو پاتایا | تور بانکوک – خانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.