سفرهای استانی به نفع تولیدکنندگان بوده است؟ / اعلام مقدار صرفه جویی انرژی در بخش تولید با اجرای هدفمندی

علی پاکزاد: گزارش فصلی پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز ۱۳۹۰ توسط مرکز پژوهش ها منتشر شد. این گزارش، ارزیابی ۲۵۱ تشکل اقتصادی سراسر کشور را از ۲۲ مؤلفه ملی محیط کسب و کار ایران نشان می دهد.

براساس گزارش یادشده، ۲۵۱ تشکل اقتصادی سراسر کشور در پاییز ۱۳۹۰ به طور میانگین نمره محیط کسب وکار در ایران را ۵٫۵۱ از ۱۰ ارزیابی کرده اند (۱۰ بدترین حالت). بر اساس ارزیابی این تشکلها به ترتیب: « مشکل دریافت تسهیلات از بانک ها»، «نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی» و «ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی» به عنوان بزرگترین عوامل محدود کننده در اداره بنگاه ها در ایران شناخته شدهاند.

 نسبته به تشکلهای سایر استانها، تشکل های اقتصادی کهگیلویه و بویر احمد، آذربایجان غربی و خراسان شمالی، ارزیابی بدتر و تشکل های اقتصادی استانهای همدان، ایلام و هرمزگان ارزیابی بهتری از مؤلفه های محیط کسب و کار در پاییز ۱۳۹۰ ارایه کرده اند.

تشکل های مشارکت کننده در این مطالعه، در ارزیابی عملکرد دستگاه های حکومتی مرتبط با کسب و کار در پاییز سال ۹۰، به ترتیب اداره ثبت شرکت ها، ادارات صنایع و معادن استان ها و اداره بازرگانی استانها را نسبت به سایر دستگاهها دارای عملکرد بهتر و سازمان امور مالیاتی، شهرداری ها و بانک های دولتی را دارای عملکرد بدتر ارزیابی کرده اند. لازم به ذکر است که در مجموع، ارزیابی های صورت گرفته از عملکرد دستگاه های ۱۹ گانه مرتبط با کسبوکار با میانگین ۴٫۹۱ از ۱۰ (نمره ۱۰ بهترین عملکرد)، زیر متوسط است.

در این پیمایش، همچنین دو سوال درباره مسایل روز اقتصاد ایران (هدفمندکردن یارانه ها و سفرهای استانی دولت) نیز مطرح شد.

 در سوال اول پرسیده شد اجرای هدفمندکردن یارانه ها طی یکسال گذشته چقدر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در واحدهای عضو آن تشکل شده است.

 ۵۴ درصد از تشکل های مشارکت کننده در این مطالعه پاسخ دادند هدفمند کردن یارانه ها کمتر از ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی در واحدهای عضو آن تشکل ها شده است. ۱۸ درصد از تشکلها این میزان صرفه جویی را بیش از ۲۰ درصد، ۲۹ درصد کمتر از ۱۰درصد ارزیابی کرده اند و ۱۸ درصد نیز اعلام کرده اند هدفمندکردن یارانه ها تاثیری در مصرف انرژی در واحدهای عضو آن تشکل ها نداشته است.

واحدهای بخش خدمات، میزان صرفه جویی در مصرف انرژی ناشی از هدفمندی یارانه ها را بیشتر از واحدهای بخش های کشاورزی و صنعت ارزیابی کرده اند.

 در سوال دوم، پرسیده شده سفرهای استانی دولت در ۶سال گذشته چقدر در رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در استان شما تأثیر گذاشته است؟

 ۲۴درصد تشکل های اقتصادی مشارکت کننده در این مطالعه پاسخ دادند تا حدودی، ۲۲درصد پاسخ دادند کم، ۳۲درصد نیز پاسخ دادند خیلی کم و ۶درصد تشکل های اقتصادی مشارکت کننده در این مطالعه، اثر سفرهای استانی دولت در رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در استان خود را زیاد و بسیار زیاد ارزیابی کرده اند.

*با توجه به ارقام ذکر شده ۱۶ درصد باقی در پاسخ به ارزیابی نتایج سفرهای استانی، این سفرها را بی اثر توصیف کرده اند که البته این موضوع در گزارش سایت مرکز پژوهشهای مجلس منعکس نشده است. 

 

 /۲۲۲۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.