سفر گردشگران خارجی به ترکیه کاهش یافت

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، کاهش سفر گردشگران خارجی به همراه خود کاهش درآمدهای ارزی را نیز به دنبال خواهد داشت که یکی از مهمترین موارد درآمد ارزی این کشور محسوب می شود.

براساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه که امروز منتشر شد، در این کاهش سهم گردشگران ایرانی بیش از سایر کشورها دخیل بوده است.

در شش ماه اول سالجاری میلادی سفر گردشگران ایرانی به ترکیه بیش از ۳۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد.

در این دوره همانند سالهای گذشته آلمان با سهمی برابر ۱۲/۱۵ درصد در صدر کشورهایی قرار داشت که بیشترین گردشگر را به ترکیه اعزام کرد.

گردشگران روسیه نیز با سهمی برابر ۲۳/۱۱ درصد در ردیف دوم و گردشگران انگلیس با ۰۴/۷ درصد در ردیف سوم جای گرفتند.

براساس همین آمار در شش ماه نخست سال گذشته میلادی در مجموع ۱۳ میلیون و ۲۷ هزار و ۴۹۴ گردشگر خارجی به ترکیه سفر کرده بودند که این رقم در دوره مورد بحث سالجاری به ۱۲ میلیون و ۷۲۳ هزر و ۹۷۸ نفر رسید.

کارشناسان علت این کاهش را ناشی از وضعیت نامناسب اقتصادی در کشورهای اعزام کننده جهانگرد به ترکیه و برخی تحولات و بحران های سیاسی در کشورهای منطقه ارزیابی می کنند.

سفر گردشگران اروپایی به ترکیه در دوره اخیر به علت رکود شدید اقتصادی در این کشورها روبه کاهش گذاشته است. از سوی دیگر سفر گردشگران سوریه ای به ترکیه نیز که تا سال گذشته روند صعود خیره کننده ای بخود گرفته بود، به نقطه توقف رسیده است.

بررسی آمار وزارت گردشگری ترکیه نشان می دهد سفر گردشگران کشورهایی که همواره بیشترین گردشگر را به ترکیه اعزام می کردند، روبه کاهش گذاشته است که این موجب نگرانی بخش های اقتصادی فعال در صنعت گردشگری ترکیه شده است.

کشورهای آلمان، روسیه، انگلیس، بلغارستان، هلند، ایران و گرجستان همواره در صدر کشورهای اعزام کننده گردشگر به ترکیه بودند.

در این میان کاهش ۳۹ درصدی در سفر گردشگران ایرانی به ترکیه در نیمه نخست سالجاری میلادی بیش از سایر کشورها جلب توجه می کند. در این دوره از ایران ۵۵۲ هزار و ۹۵۱ گردشگر به ترکیه سفر کردند.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**۱۳۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۰۷۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.