سفیر اسپانیا: تلاش‌های کتابخانه مجلس قابل تقدیر و ستایش است – اخبار فرهنگی هنری

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی، پدرو وییِنا که توسط آقای حسین‌علی سو‌دآور،ناظر استصوابی موقوفات ملک، همراهی می‌شد مورد استقبال و خوش‌آمد‌گویی دکتر رسول جعفریان قرار گرفت. ایشان پس از استماع سخنان رئیس کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی تاریخچه‌ی تأسیس کتابخانه‌ی مجلس و برخی از مهم‌ترین مجموعه‌های کتابخانه‌ی مجلس مانند نسخ خطی، اسناد ملی و تاریخی، کتاب چاپ سنگی و سربی، کتاب‌های چاپی و اسناد سازمان ملل متحد و فعالیت‌های کتابداری، پژوهشی و انتشاراتی مانند تولید کتاب و ۴ مجله‌ی تخصصی و دیجیتالی کردن و این‌که این کتابخانه تقریباً تمام نسخ خطی خود را فهرست‌نویسی کرده است و اکنون بیش از ۵۰ جلد فهرست نسخ خطی موجود است و این فهارس و تصاویر دیجیتالی نسخ خطی به‌طور رایگان در وب‌سایت کتابخانه قابل رؤیت و ذخیره کردن است؛ ابراز شگفتی کرد و این‌گونه کار‌ها را قابل ستایش و تقدیر دانست.

وی بیان داشت که تازه به ایران آمده است و چیز زیادی درباره‌ی تاریخ ایران نمی‌داند اما بسیار دوست دارد که تاریخ ایران را بشناسد و کتابخانه‌ی مجلس با داشتن منابع قدیمی و تاریخی می‌تواند کمک بزرگی باشد. وی همچنین خواهان ارتقاء سطح روابط و مبادلات فرهنگی بین کتابخانه‌ی مجلس و کتابخانه‌های اسپانیا به خصوص کتابخانه‌های باقی‌مانده از دوران اندلس گردید.

سفیر اسپانیا در تهران که در پاکستان و نیجریه نیز دیپلمات بودند دارای تحصیلات حقوقی است و علاقه‌مند به ادبیات و تاریخ. اسپانیا در سال ۱۸۱۲(۱۱۹۱ خورشیدی) یعنی دقیقاً ۲۰۰ سال پیش برای نخستین بار دارای پارلمان و قانون اساسی گردید ولی به مدت طولانی مجلس تعطیل بود و حتی در قرن بیستم نیز ۳ بار مجلس اسپانیا دوره‌ی فترت داشته است.

دکتر جعفریان درباره‌ی ۴ مجله‌ی تخصصی کتابخانه‌ی به‌خصوص نامه‌ی بهارستان و ویژه‌نامه‌ی اخیر آن که به مرحوم دکتر ایرج افشار اختصاص دارد توضیحاتی ارائه نمودند.

وی سپس از موزه‌ی تاریخ صنعت چاپ، بخش نسخ خطی و موزه‌ی مجلس بازدید به عمل آورد. وی در طول بازدید خوشنودی و شگفتی خود را ابراز می‌نمود.

/۳۰۳۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.