سفیر تازه کار اسراییل در سوییس باز هم از سوالات یک خبرنگار عصبانی شد

به گزارش ایرنا، ‘ایگال کاسپی’ سفیر جدید اسراییل در سوییس در حالی در مقابل سوال ‘اندریاس اشنایتر’ خبرنگار هفته نامه سوییسی ‘تاشلس’ عصبانی شد که در ابتدای مصاحبه به او گفته بود ‘ما به سوالات دشوار عادت کرده ایم.’!

‘ژان متلر’ خبرنگار روزنامه سوییسی ‘برنر تسایتونگ’ نیز چند هفته پیش با طرح سوالات چالشی از سفیر جدید اسراییل دربرن و تاکید بر اینکه اسراییل ‘اشغالگر’ است، وی را عصبانی کرد.

خبرنگار ‘برنر تسایتونگ’ از وی پرسیده بود: اسراییل بعنوان قدرت اشغالگر به حساب آورده می شود که سرزمین های اشغالی را بطورغیر قانونی بعنوان محل زندگی برای اسراییلی ها مورد استفاده قرار می دهد؛ آیا این درست است؟

طرح این سوال سفیر اسراییل را به شدت عصبانی کرد و وی ترجیح داد که به این سوال پاسخ ندهد.

فرار سفیر تازه کار اسراییلی از پاسخ به این پرسش، موجب نشد که خبرنگار سوییسی از سوالات چالشی خود دست بردارد.

او پرسید: بسیاری این موضوع را درک نمی کنند که چرا اسراییل از این سرزمین ها عقب نشینی نمی کند؟

سفیر اسراییل که هر لحظه از سوالات این خبرنگار عصبانی تر می شد در پاسخ ، خبرنگار سوییسی را یهود ستیز خواند و گفت: این افکار برای من بعنوان رفتن به سوی یهود ستیزی است. این انتقادات بی اساس است.

خبرنگار سوییسی نیز در جواب به سفیر اسراییل گفت: پس اجازه انتقاد به اسراییل وجود ندارد؟!

سفیر اسراییل در پاسخ گفت: وقتی انتقاد در این راستا باشد که اسراییل را تضعیف کند من با آن مشکل دارم.

سفیر تازه کار اسراییل در مصاحبه جدید خود از همان ابتدا در مقابل سوال خبرنگار سوییسی در خصوص شهرک سازی تاب نیاورد و ضمن اعتراض به رسانه های سوییس حساسیت آنها روی شهرک سازی این رژیم را زیر سوال برد.

‘ایگال کاسپی’ سفیر جدید اسراییل در سوییس در گفت و گو با خبرنگار هفته نامه سوییسی ‘تاشلس’ اذعان کرد که اسراییل و سوییس با هم اختلاف نظر دارند و گفت: دو کشور نباید در همه زمینه ها نظر یکسان داشته باشند، ولی ما با یکدیگر صحبت می کنیم. من یک دیپلمات جدی هستم و در این خصوص می توانم افراد را گردهم آورم و تماس بین آنها ایجاد کنم.

خبرنگار هفته نامه سوییسی پرسید: از سوی محافل اسراییل مرتبا این اعتراض شنیده می شود که سوییس بدون دلیل روابط خود با اسراییل را دچار مشکل می سازد و به طور مثال به موضوعاتی از جمله، سفر ‘کالمی ری’ وزیر امورخارجه سابق سوییس به تهران، شرکت سوییس درکنفرانس دوربان ۲، شرکت در کنفرانس ضد نژاد پرستی و یا حضور المصری سخنگوی حماس در سوییس اشاره می کنند. نظر شما چیست؟

سفیر تازه کار اسراییل حماس را یک سازمان تروریستی توصیف کرد و گفت: این هم نظر ما، هم آمریکا و هم اروپا است. اسراییل باید به رسمیت شناخته شود و سوییس باید از حماس نیز بخواهد تا آن را بپذیرد.

وی افزود: ما دیدگاه دیگری نسبت به خاورمیانه در مقایسه با کشورهایی که از آن منطقه دور هستند داریم.

خبرنگار سوییسی در ادامه پرسید: یک مشکل بین سوییس و اسراییل در زمینه درج محل تولید کالاهای اسراییلی که در سرزمینهای فلسطینی تولید می شوند برروی برچسب آنهاست. چرا اسراییل خود ابتداء به ساکن اقدام به این کار نمی کند تامردم خود بتوانند انتخاب کنند؟

سفیر تازه کار که باز عصبانی شده بود پاسخ داد: اسراییل اجازه نمی دهد متفاوت با کشورهای دیگر با آن رفتار شود. اگر آدم بخاطر دلایل سیاسی تولیدات خود را بگونه دیگری معرفی کند این امر اعمال نفوذ کردن در تجارت آزاد است. هویت آینده شهرک ها باید در مذاکرات صلح روشن شود.

خبرنگار هفته نامه سوییسی باز پرسید: اگر هویت این شهرک ها هنوز روشن نیست، پس چرا نام اسراییل بر روی برچسب تولیدات در آنها درج می شود؟ با چنین کاری می شود سلب مالکیت را برداشت کرد؟

سفیر جدید اسراییل در سوییس پاسخ داد: چون فقط ساخت اسراییل روی این کالاها مندرج شده به معنای آن نیست که سلب مالکیت شده و آنهابه اسراییل الحاق شده اند.

خبرنگار سوییسی در ادامه سوال خود پرسید: سازمانهای فلسطینی این موضوع را بگونه دیگری می بینند. چرا اسراییل روی این شهرک ها در سرزمین های فلسطینی تا این حد اصرار می ورزد؟

سفیر تازه کار به این سوال اینگونه پاسخ داد: این همان سوالهای دشوار از سفیر اسراییل است که من در بالا به آن اشاره کردم. مرتبا تاکید می شود که شهرک های اسراییلی نشین در سرزمین های فلسطینی علت تنش در خاورمیانه هستند این در حالیست که باید توجهات را به سوی فلسطینی ها معطوف کرد تا حاضر به مذاکرات بدون پیش شرط بشوند.

‘ایگال کاسپی’ افزود: من می خواهم بگویم که شهرک های اسراییلی نشین در ایجاد کشور فلسطینی نمی توانند تعیین کننده باشند. در اصل، این امر به اعتماد ارتباط دارد که در حال حاضرما در این زمینه در نقطه صفر قرار داریم.

خبرنگار هفته نامه سوییسی ‘تاشلس’ در ادامه پرسید: اخیراً فلسطین در یونسکو پذیرفته شد. آیا ایجاد کشور فلسطین بدون اسراییل دارد پیش می رود؟

سفیر اسراییل در سوییس پاسخ داد: من فکر نمی کنم. بدون مذاکرات مستقیم هیچ راهی وجود ندارد زیرا این امر نباید از سوی خارج دیکته شود.

خبرنگار سوییسی در پایان این مصاحبه مواضع سفیر اسراییل را متناقض دانست و این سفیر تازه کار که به شدت عصبانی شده بود مصاحبه اش را اینگونه به پایان برد: ‘خیر، هیچ تضادی وجود ندارد.’!

اروپام ۱۳۴۴/ ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۱۶۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.