سلطانیه: بازدید از پارچین یک بازرسی غیر معمول است

خبرگزاری آریا- نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت تحریم‌های غرب، هیچ تاثیری در برنامه انرژی هسته‌ای ایران نداشته است.    
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل  برون مرزی، علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با برنامه هاردتاک (HARDtalk) شبکه بی‌بی‌سی گفت سیاست‌مداران امریکایی و اروپایی درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران و تحریم‌های بین المللی علیه مردم ایران حقیقت را بیان نمی‌کنند.
سلطانیه افزود تحریم‌ها هیچ تاثیری بر برنامه انرژی هسته‌ای ایران نداشته است، جز آن که عزم مردم و دولت ایران را بیشتر کرده و نفرت ایرانی‌ها را از کشورهای غربی افزایش داده است.
سلطانیه در پاسخ به سوالی درباره درخواست آژانس برای بازدید از منطقه نظامی پارچین و خودداری ایران از اعطای اجازه، گفت بازرسان آژانس ۲ بار در سال ۲۰۰۵ از این منطقه بازدید کردند و مقامات ایران به آنان اجازه دادند به هر جایی که می‌خواستند بروند اما در نهایت چیزی نیافتند و این مساله از سوی البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش شده است.
نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت استدلال ایران این است که از آنجایی که بازدید از پارچین، یک بازرسی غیرمعمول است و هیچ ارتباطی با بازرسی‌های معمول آژانس تحت معاهده ان‌پی‌تی ندارد، باید از سوی دو طرف مورد مذاکره قرار گیرد تا چارچوبی برای آن در نظر گرفته شود.
سلطانیه افزود ایران آماده است ابهامات درباره گزارش نوامبر ۲۰۱۱ مدیرکل آژانس از جمله مساله پارچین یا هر موضوع دیگری که مطرح شود، رفع کند.
سلطانیه همچنین در این مصاحبه گفت ایران در متقاعد کردن جامعه بین المللی درباره این که تهران برنامه هسته‌ای نظامی ندارد و نمی‌خواهد داشته باشد، کاملا جدی است.
سلطانیه در ادامه گفت با وجود این واقعیت که بعضی از اعضای غربی آژانس در حال فرستادن پیام‌های منفی در مورد مذاکرات با ایران هستند، اما این کشورها را نباید به عنوان نماینده کل جامعه جهانی در نظر گرفت چرا که بیش از ۱۰۰ عضو آژانس که عضو جنبش غیرمتعهد نیز هستند، در طول ده سال گذشته از موضع ایران حمایت کرده‌اند.
وی افزود: ایران به توافقات حاصل شده در مذاکرات استانبول ۲ متعهد است و انتظار دارد که طرف‌های دیگر نیز به آن متعهد باشند و این به معنی اقدام گام به گام و متقابل بر اساس ان‌پی‌تی است.
سلطانیه در پایان گفت: بهترین گزینه (برای غرب) این است که حق ما مبنی بر غنی سازی اورانیوم برای مقاصد صلح آمیز را به رسمیت بشناسد؛ امری که راه را برای درک متقابل هموار خواهد کرد و من نسبت به حل بسیاری از این مسائل خوشبین هستم.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.