سل هنوز شایع ترین بیماری کشنده به سبب یک میکروب در جهان است

۱۷م آذر ،

با وجود پیشرفت های چشمگیر بهداشتی و درمانی در زمینه بیماری های عفونی مانند سل، اما این بیماری هنوز شایع ترین بیماری کشنده به سبب یک میکروب در جهان است.

علیرضا توسلی استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در سال های اخیر به سبب بهبود وضعیت بهداشت و کشف روش های درمانی مناسب و پیشرفته، میزان شیوع و بروز اغلب بیماری های عفونی در مناطق مختلف دنیا کاهش یافته است.

وی افزود: سل نیز از جمله بیماری های عفونی است که در سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه کنترل و پیشگیری از آن صورت گرفته که البته با وجود این اقدامات، اما بیماری سل هنوز شیوع بالایی دارد.

توسلی گفت: پیش بینی ها و برآورد ها نشان می دهند که بیش از یک سوم مردم جهان به میکروب سل آلوده اند که این میزان آلودگی به یک عفونت بسیار بالا است و کمتر بیماری را می توان پیدا کرد که این میزان گستردگی آلودگی داشته باشد.

وی با اشاره به میزان بالای مرگ و میر و ابتلای ناشی از سل در جهان ، تاکید کرد: با وجود پیشرفت های چشمگیر بهداشتی و درمانی در زمینه بیماری های عفونی مانند سل، اما این بیماری هنوز شایع تری بیماری کشنده، به سبب یک میکروب در جهان است.

توسلی یادآور شد: بیماری سل همراه با عفونت های دستگاه تنفسی، به عنوان مهم ترین و شایع ترین عوامل مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی در جهان شناخته می شوند.

وی با بیان این که بیماری سل یک مشکل و معضل مهم بهداشتی و درمانی است، خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی از حدود ۲۰ سال قبل سل را یک فوریت جهانی اعلام کرد و از همه کشورها و سازمان های بهداشتی خواست که در زمینه کنترل بیماری سل اقدامات عملی و جدی تری را صورت دهند.

 افزایش موارد سل فعال و مقاوم به دارو در جهان نگران کننده است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بر طبق برآورد ها قسمت قابل ملاحظه ای از موارد آلودگی به سل، مربوط به اشخاص آلوده به باسیل سل مقاوم به چند دارو است .

توسلی با بیان این که مقاومت دارویی مشکلی جدی در بسیاری از کشورهای جهان است، تصریح کرد: همچنین به سبب تغییر الگوهای زندگی و بروز بعضی از بیماری ها به ویژه بیماری های مزمن، موارد سل فعال نیز افزایش یافته است.

وی یادآور شد: افزایش قابل ملاحظه موارد سل فعال و مقاوم به دارو در جهان نگران کننده است و باید برای کنترل آن چاره اندیشی کرد.

توسلی خاطر نشان کرد: با انجام اقدامات عملی موثرتر و همکاری های بین المللی و افزایش سطح آگاهی مردم جوامع مختلف و در نتیجه ارتقای سطح بهداشتی، می توان به کنترل موارد سل فعال و سل مقاوم به دارو دست یافت./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.