سمپوزیوم بین المللی روابط زبان و ادبیات ایران و ترکیه در استانبول برگزار می شود

به گزارش ایرنا، ‘محمد نوردوغان’ استاد دانشگاه استانبول که مسوولیت برگزاری این سمپوزیوم را برعهده دارد، روز جمعه در دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول در منطقه بیازیت در گفت وگو با خبرنگاران این مطلب را عنوان کرد.

وی گفت: این سمپوزیوم به مدت سه روز در مجتمع فرهنگی ‘جمال رشید ری’ استانبول برگزار می شود و در باره ابعاد مختلف و گسترده روابط عمیق زبان و ادبیات ایران و ترکیه که تاکنون پوشیده مانده است، توسط اساتید و کارشناسان بحث و بررسی خواهد شد.

نوردوغان افزود: این سمپوزیوم برای اولین بار با عنوان ‘دو زبان همسایه، دو ادبیات برادر’ برگزار می شود و شمار قابل توجهی از اساتید ایرانی، ترکیه ای و دیگر کشورها در آن شرکت کرده و ۷۴ مقاله ارائه خواهد شد.

استاد دانشگاه استانبول گفت: برگزاری چنین کنفرانسی از نظر روابط دو جامعه و روابط دیپلماتیک ایران و ترکیه نیز معنی و مفهوم خاصی خواهد داشت و قرار است دور بعدی این سمپوزیوم سال آینده در تهران برگزار شود.

وی با تاکید بر قدمت و عمق و گستردگی روابط زبان و ادبیات ایران و ترکیه گفت: دو کشور دارای مشترکات عظیم تاریخی و فرهنگی قومی و دینی می باشند و اکنون زبان ترکی پر از اصطلاحات، مفاهیم و لغات فارسی است و متقابلا در زبان فارسی نیز شاهد وجود لغات و مفاهیم ترکی هستیم.

وی گفت: این سمپوزیوم با همیاری اداره کل فرهنگ شهرداری استانبول، موسسه ‘یونس امره’ و سازمان ارتباطات فرهنگی و اسلامی ایران برگزار می شود و علاوه بر ایران و ترکیه، شخصیت های آکادمیک و فرهنگی کشورهای چین، هند، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و بنگلادش نیز در آن شرکت خواهند داشت.

به گفته مسوول برگزاری این سمپوزیوم، موضوعاتی چون آذربایجان در سیاحت نامه چلبی، واژه های مدیریت در سلسله سلجوقیان در نامه های مولانا جلال الدین رومی، مدیریت مدارس و روابط اجتماعی در دوران سلجوقی، محمد فضولی شاعری که به سه زبان شعر می گفت، تفاسیر بر رباعیات خیام در آناتولی و روابط زبان فارسی و ترکی در دوران امپراطوری عثمانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۸۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.