سنگر بندی سلفی ها در لبنان

منابع امنیتی لبنان با اشاره به تحرکات جدید سلفی ها در اردوگاه های فلسطینی لبنان گفتند سلفی ها با سوء استفاده از بی ثباتی امنیتی در لبنان، در اردوگاه های فلسطینی نفوذ و برای اقدامات آتی خود اقدام به سنگربندی وذخیره سازی مهمات کرده اند.
گزارش ایرنا از بیروت به نقل از منابع خبری حاکی است، منابع امنیتی لبنان امروز چهارشنبه با اشاره به حوادث امنیتی اخیر در اردوگاه های ‘نهرالبارد’ و ‘عین الحلوه’ در شمال و جنوب این کشور گفتند: بروز این حوداث برخلاف گذشته از درجه خطر بالایی برخوردار و بسیار نگران کننده بود زیرا وقوع این حوادث در حقیقت، یک انقلاب داخل اردوگاه های فلسطینی علیه نیروهای امنیتی لبنان بود. علت آن نیز اعمال تدابیر شدید امنیتی از سوی ارتش در اطراف اردوگاه های پر جمعیت بود.

این منابع تأکید کردند: مجموعه نظامی لبنان به هیچ کس اجازه نخواهد داد از شرایط امنیتی لبنان سوء استفاده کند و استقرار و ثبات این کشور را برهم بزند .

این گزارش حاکی است، به دنبال بروز حوادث امنیتی اخیر در مناطق طرابلس و عکار واقع در شمال لبنان و بازتاب آن در مناطق شمال شرقی لبنان از جمله بقاع، برخی از جریان های سیاسی لبنان به تحریک فلسطینی های داخل اردوگاه ها، علیه ارتش پرداختند و درصدد گسترش دامنه درگیری ها و به چالش کشاندن ارتش به عنوان یک طرف منازعه در لبنان بودند. این همان مسئله است که نگرانی طرف های فلسطینی در لبنان را برانگیخته است.

درگیری های اخیر اردوگاه نهرالبارد پس از تجمع جوانان در پی کشته شدن چهار تن و زخمی شدن ۱۰ تن از ساکنان این اردوگاه براثر اختلافات داخلی آغاز شد؛ این جوانان در حین تجمع اقدام به پرتاب سنگ به طرف نیروهای ارتش کردند و برخی با سوء استفاده از این موقعیت، یک خودرو نظامی را به آتش کشیدند و به سوی نیروهای ارتش تیراندازی کردند و باعث زخمی شدن سه تن از این نیروها شدند.

در نهایت نیز نیروهای ارتش مجبور به گشودن آتش به روی ساکنان اردوگاه فلسطینی شدند که در پی آن دو تن کشته و ۲۰ تن زخمی شدند.

جریان های سلفی در این اردوگاه سعی در انتقال این تنش ها به دیگر اردوگاه فلسطینی نشین در جنوب لبنان به نام ‘ عین الحلوه’ داشتند که در این اردوگاه نیز حوادث مشابهی از قبیل پرتاب سنگ به سوی نیرو های ارتش لبنان روی داد و در نهایت طی درگیری مسلحانه یکی از فلسطینیان کشته و تعدادی زخمی شدند.

شیخ ‘احمد الاسیر’ که یکی از رهبران جنجالی سلفی در صیدا به شمار می رود، یکشنبه گذشته با برگزاری تظاهراتی در این شهر در حمایت از مخالفان نظام سوریه، مقدمات اینگونه حرکت ها و درگیری ها را فراهم کرده بود.

در پی وقوع برخی حوادث امنیتی در اردوگاه های فلسطینی نشین در لبنان، رییس مجلس این کشور گفت: چندین هفته پیش از وقوع حوادث اخیر امنیتی در اردوگاه های فلسطینی نشین، اطلاعاتی در خصوص برنامه ریزی برای به آشوب کشیدن اردوگاه ها به دست ما رسیده بود.

از سوی دیگر روزنامه الاخبار چاپ بیروت نوشت: عملیات جذب نیرو از سوی شبکه تروریستی القاعده در این کشور با سرعت زیادی در جریان است و تاکنون افراد زیادی جذب گروههای سلفی شده اند. شبکه القاعده نیروهای خود را با هدف جنگ با ارتش لبنان و سوریه در اردوگاه عین الحلوه آموزش می دهد و آنها را سازمان دهی می کند.

به نوشته این روزنامه لبنانی ، به دنبال اقدامات اخیر نیروهای سلفی علیه ارتش در برخی نقاط کشور پیش بینی می شود پایگاههای ارتش در مناطق شمالی با هدف عقب نشینی ارتش از این مناطق یا کاهش نفوذ آن، هدف حملات نیروهای سلفی وابسته به القاعده قرار بگیرند.

این روزنامه پیرامون فعالیت مجدد گروه سلفی ‘فتح الاسلام’ وابسته به القاعده در لبنان نوشت: این گروه دوباره به صورت مخفی نیروهای خود را در لبنان سازماندهی می کند. ‘هیثم ش’، که دو ماه پیش از اردوگاه ‘عین الحلوه’ لبنان به سوریه فرار کرده بود، دو باره به لبنان بازگشته است ولی دیگر فرماندهان سلفی همچنان در سوریه مشغول آموزش نظامی و فرهنگی گروههای مسلح ضد نظام سوریه هستند.

براساس نوشته این روزنامه، فرد مذکور اینک فرماندهی فکری و فرهنگی باقی مانده های گروههای اسلامی متعصب وابسته به القاعده مانند فتح الاسلام و نیروهای ‘عبدالله عزام ‘و نیز جذب نیرو و سازمان دهی آنها را بر عهده دارد.

۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.