سهم ناچیز گل در” صادرات”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

صادرات نباتات زنده و محصولات گل‌کاری شده در هشت ماهه اول سهم ۰٫۰۱ درصدی از وزن کل صادرات و سهم ۰٫۱۶ درصدی در ارزش صادرات را به خود اختصاص داد.

 بررسی‌های خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از آمار صادرات هشت ماهه گمرک نشان می‌دهد که در مدت یاد شده ۷۲۲۴٫۱ تن نباتات زنده و محصولات گل‌کاری شده به ارزش ۳۰ میلیون . ۶۱۱ هزار و ۷۱۴ دلار از کشور صادر شده است.

براساس این گزارش ممتاز به نقل از، این میزان صادرات از لحاظ وزنی تنها ۲٫۱۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۰٫۲۶ درصد رشد داشته است. صادرات این محصول از نظر وزنی سهم ۰٫۰۱ درصدی و از نظر ارزشی سهم ۰٫۱۶ درصد از صادرات را دارد.

این گزارش ممتاز به نقل از می‌افزاید، ۲۹ هزار و ۴۰ کیلوگرم درختچه‌های گل رز به ارزش ۸۳ هزار و ۲۳۰ دلار و همچنین ۱۴۳ هزار و ۲۴۴ کیلوگرم به ارزش ۵۳۴ هزار و ۴۳۸ دلار از کشور صادر شده است.

همچنین ۱۷۲ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم درخت، بوته درختچه به ارزش ۵۵۲ هزار و ۶۹۴ دلار در مدت یاد شده است ،ارزش صادرات سایر نباتات زنده نیز ۲۰ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۶۸۵ دلار است.

گفتنی است، مصرف سرانه گل در ایران بین ۵ تا ۱۰ شاخه برآورد شده است و این درحالی است که این رقم در اروپا بین ۸۰ تا ۱۰۰ شاخه است.

شایان ذکر است گل و گیاه دارویی ایران در جهان به خوبی شناخته شده است و صادرات این محصول می‌تواند درآمد بالایی برای کشور داشته باشد که افزایش صادرات در این زمینه تنها توجه مسئولین مربوطه را طلب می‌کند.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.