سه درسگفتار برنشتاین در موسیقی انتشار یافت

۱۱اردیبهشت،

موسیقی > محصولات
سه درسگفتار لئونارد برنشتاین دربارهٔ بعضی از فرم‌های مهم موسیقی کلاسیک غرب در قالب سه دی وی دی تصویری و با ترجمه بابک بوبان از سوی انتشار یافتنات ماهور به بازار موسیقی عرضه شد.

برنشتاین در دی وی دی اول دربارهٔ ارکستر سمفونیک سخن می‌گوید و معتقد است هر موسیقی‌ای که با ارکستر سمفونیک اجرا شود سمفونیک نیست. او در این برنامه با معرفی روش‌های مختلفی که در موسیقی سمفونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشخصات این نوع موسیقی را تشریح می‌کند و با مثال‌ها و قطعات متنوعی از موتسارت، بتهوون، چایکوفسکی، گرشوین و برامس به بینندگان نشان می‌دهد که چه موسیقی‌ای سمفونیک به حساب می‌آید.

دومین دی وی دی  کنسرتو چیست؟  نام دارد که برنشتاین در آن توضیح می دهد که  به چه نوع قطعه‌ای کنسرتو گفته می‌شود و سیر تغییر و تحول آن از باخ و ویوالدی تا بارتوک چگونه بوده است. در این برنامه می‌بینیم که کنسرتو در طول تاریخ همواره در حال تغییر بوده و از گروه‌های کوچک در دل یک ارکستر تا حضورِ فقط یک تک‌نواز و تا تبدیل تمام گروهِ سازهای ارکستر به تک‌نوازان سیری پر فراز و نشیب داشته است.

فرم سونات سومین دی وی دی است که  برنستاین دربارهٔ آن توضیح می دهد. او  می‌گوید که موضوع فرمِ سونات موضوع سختی است؛ اما نه به سبب خود موضوع، بلکه به خاطر شکلِ مطرح شدن آن در آموزش موسیقی. فرم سونات نقشه‌ای نیست پر از نام‌های عجیب و سخت که در کلاس‌های درک و دریافت عنوان شده؛ بلکه قالبی است سه‌بخشی که با تناسب بخش اول و سوم از سویی و تقابل بخش دوم با بقیه از سوی دیگر شکل می‌گیرد.

مانند دیگر کنسرت‌های او، این برنامه نیز پر است از مثال‌ها و اجراهای متنوع: سمفونی شماره‌ی ۴۱ موتسارت، سونات دو ماژور موتسارت، سمفونی کلاسیک پروکوفیف و چند مثال از ترانه‌های قدیمی و شناخته شده.

هر سه ا ین آثار از سوی انتشار یافتنات ماهور و با ترجمه بابک بوبان عرضه شده است.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.