سودهای هزارمیلیاردی یقه سفیدها از اقتصاد ایران/ از مافیای شکر تا مافیای فولاد

یقه سفیدها اصطلاحا به دانه درشت ها و یا به عبارتی ساده تر به دست های پشت پرده گفته می شود؛ دست هایی که تعیین کننده قیمت می شوند تا خودشان سود کنند

هر زمان که قیمت یک کالا در اقتصاد ایران به شدت بالا و پایین می شود، آن هم بدون هیچ دلیل منطقی، تمام ذهن ها به یک سمت می رود یعنی یقه سفیدهای اقتصادی ایران.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از افکارنیوز ، مدت زیادی است که اقتصادمان گرفتار مافیاها و یقه سفیدها شده است، یقه سفیدهایی که هیچکس نمی شناسدشان و هیچگاه نامشان افشا نشده یا حتی خبری از دستگیری آنها بر روی رسانه ها منتشره نشده است و همه این موارد به علت یقه سفید بودنشان است.

یقه سفیدها اصطلاحا به دانه درشت ها و یا به عبارتی ساده تر به دست های پشت پرده گفته می شود؛ دست هایی که تعیین کننده قیمت می شوند تا خودشان سود کنند اما غافل از اینکه سود کردن آنها به ضرر مردمی تمام می شود که درآمد ماهیانه متوسط آنها ۸۰۰ هزار تومان است.

تعریف مافیا و یقه سفیدها اینگونه تکمیل تر می شود که مافیا کسانی هستند که به زور ارتباط و آگاهی بیش‌تر، یک‌شبه ره صد ساله رفته و سودهای میلیاردی به جیب زدند. بسیاری از مواقع دیده شده که همین دست های پشت پرده و خانهای مافیای اقتصاد ایران چنان قیمت ها را بالا پایین می کنند که راهکار هیچ کارشناس و اولتیماتوم دولت کارساز نیست.

هویت مافیای گوشت کاملا واضح است!

گوشت از کالاهای اساسی است که چند سالیست اسیر مافیا شده است. آن زمان که قیمت گوشت گران شد و هیچ نهاد و مسئولی نتوانست آن را به قیمت سابقش برگرداند بحث مافیای گوشت پررنگ تر شد و رد پای وجود یقه سفیدها در واردات و توزیع گوشت بیشتر احساس شد. اولین کسی که بیشترین افشاگری را در مورد مافیای گوشت داشت نادر قاضی پور نماینده مجلس بود.

قاضی پور در گفگو با فرارو از روابط یقه سفیدهای گوشت پرده برداشت. در آن زمان وی با بیان این که هویت مافیای گوشت کاملا واضح است نسبت به واردات یک دقیقه ای کنجاله توسط این فرد هشدار داده و مدعی شده بود که وی و خانواده اش از بدهکاران بانکی بزرگ کشور است و بانک کشاورزی با وجود اطلاع از این موضوع هنوز با وی معامله های بزرگی می کند.

در مورد قیمت مرغ نیز همزمان با گرانی این محصول پای کنجاله ها و مافیا به قضیه باز شد. قاضی پور در ادامه افشا گری هایش ماجرا را اینگونه بیان کرد: آنچه که بنده از وزارت بازرگانی جویا شدم گفتند که کنجاله سویا را به جای آنکه به صورت مستقیم به دامداران بدهند به اتحادیه دادند. اتحادیه هم این کنجاله سویا را به جای آنکه به دامداران بدهد با قیمت آزاد به کارخانه داران فروخته است. قبلا این قیمت بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ متغیر بود که یکباره به بیش از ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. یعنی آقایان در هر کیلو بیش از ۱۰۰۰ تومان منفعت کسب کردند.

ظاهرا در بندر شهر رضا بندر عباس ابتدا بار شخصی که سلطان گوشت ایران است خارج از نوبت تخلیه و پخش می شود تا زودتر در داخل با قیمت ۱۸۰۰ تومان توزیع گردد و سپس بار جهاد کشاورزی تخلیه می شود!

شمال نیوز، این فرد را م.م معرفی می کند و مدعی است «م. م» یکی از بزرگ‌ترین افرادی است که در صنایع روغنی و نهادهای کشاورزی در ایران فعالیت دارد. وی که ۵ کارخانه روغن کشی بزرگ(استخراج روغن از محصولات گیاهی) در بندر امام، ماهی دشت وناب دانه و… دارد، به تنهایی ۶۰ درصد بازار روغن کشی کشور را در اختیار دارد.

وی همچنین صاحب ۲ کارخانه بزرگ روغن نباتی است که با برندهای معروف«غ» و«ن» در شمال کشور و در کرمانشاه دایر بود که به تنهایی حدود ۲۰ درصد بازار روغن آماده کشور را در اختیار دارد. این فرد هر دو کارخانه را تقریبا به حالت نیمه تعطیل در آورده است و به نظر می‌رسد که به‌زودی به دلیل بدهی‌های کلان از ادامه کار بازماند.

وی به همراه چهار شخص بزرگ مطرح در صنایع غذایی ایران و وزارت کشاورزی ۶ رکن اصلی صنعت غذایی ایران را در اختیار داشته و بزرگ‌ترین کارتل غذایی کشور نیز به شمار می‌رود. وی همچنین کارخانه آب معدنی با برند«د» و چای با برند« ت» که تعطیل شده است و کارخانه سیمان که از سوی رئیس‌جمهور افتتاح شده است و در حال حاضر، نیمه فعال است و یک کارخانه ذوب آهن نیمه فعال دیگر را در اختیار دارد.

وی همچنین یک شرکت بزرگ کارگزاری در بورس نیز احداث کرده است که به دلیل واسطه‌های بسیار، توانست خرید و فروش‌های بسیاری را از طریق این شرکت انجام دهد که این شرکت نیز به حالت نیمه تعطیل درآمده است. اکنون باید منتظر بود که آیا تعطیلی این شرکت بر بازار بورس نیز اثر خواهد گذاشت یا خیر؟

اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این فرد توسط شخصی به نام«ا. خ » ـ که به دلیل تکثر عناوین شغلی به ابوالمشاغل معروف است ـ توانسته بسیاری از وام‌های کلان را با توصیه برای وی جذب نماید. این ابوالمشاغل همان کسی است که شرکت امیرمنصور آریا از طریق وی توانسته وام‌های کلان بسیاری برای گروه آریا فراهم نماید تا فساد بزرگ  ۳ هزار میلیاردی را رقم بزند.

لازم به ذکر است که دولت مدت‌هاست درباره این شخص حساسیت به خرج داده و حتی پیش از این شخص رئیس‌جمهور نیز شخصا پیگیر مسائل مالی این فرد شده بود. جالب این‌که برخی از دوستان وی از دیدار آقای ابوالمشاغل با فرد مذکور در لابی هتلی در دوبی خبر می‌دهند .

از سویی دیگر حسین صدر، صدراله دولت مدیرعامل پشتیبانی امور دام را سلطان واردات گوشت و مافیا عنوان کرد؛ امری که حواشی زیادی را به دنبال داشت. همچنین میر‌قاسم مؤمنی، رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل هم از دستهای پنهان ماجرای قیمت گوشت خبر داد و گفته بود که انحصار در واردات گوشت توسط پنج نفر موجب گرانی گوشت شده است.

شنیده‌ها حاکی است، واردات گوشت قرمز و سفید سود ۳۰۰‌تا ۴۰۰درصدی دارد.

مافیای شکر: ناشناس و مرموز!

شکر نیز از آن دسته کالاهایی است که همواره حرف و حدیث های زیادی پشت سرش و همچنین جلوی روی مردم بوده است. مافیای شکر نیز مثل بقیه مافیاها مخفی است یعنی هیچ اسمی از این مافیا منتشر نمی شود و برای مردم ناشناسند. این امر به این دلیل است که کسی توانایی مقابله با مافیاها را ندارد. البته یکبار رئیس جمهور در جمع مردم قم به وجود مافیای شکر اشاره کرده بود.

این مافیا یکبار موجب استعفای محمد جهرمی از سمت خود شد. آن روزها وزارت کار در اطلاعیه ای از اعتراض جهرمی به رئیس جمهور در مورد واردات بی رویه شکر خبر داده بود در حالی که کارخانجات داخلی قادر بودند نیازهای مردم را پوشش دهند.

در یکی از ۵شنبه های سال ۸۷ بود که ۱۰ نفر از دلالان و واردکنندگان شکر خام که در نشستی که برای تبانی در احتکار این محصول برگزار شده بود، قیمت هر کیلو شکر را ۵۰ تومان افزایش دادند.
اواخر پارسال انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران درباره تلاش برخی دلالان و واسطه ها برای صفر کردن تعرفه واردات شکر به کشور هشدار داده بودند و علیرغم تمام این هشدارها، در دو ماه اول سال حمایت از تولید ملی، میزان واردات شکر به کشور ۶۸۰ درصد افزایش یافت.

ابهام در پرونده مافیای چای:

متاسفانه روند شکل گیری افزایش واردات محصولات استراتژیک به کشور به گونه ای شد که زمینه افزایش دلال بازی و شکل گیری مافیاهای گسترده را رقم زد. چای از دیگر محصولات استراتژیکی است که گرفتار مافیا شد. اولین بار طهماسب مظاهری بود که مافیای واردات چای را مطرح کرد. در آن زمان مظاهری پرونده ۴ نفره مافیای واردات چای را افشا ولی بعد از برکناری وی پرونده این ۴ نفر در هاله ای از ابهام قرار دارد تا به این زمان.

به تازگی نیر ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه چایکاران تعویق پرداخت مطالبات چایکاران دلیل موجه نقش پررنگ مافیای چای دانست.

مافیا، برنج داخلی را نابود میکند
برنج، محصول استراتژیکی که بسیار دستخوش تغییر قیمتی بوده است. از واردات برنج آلوده  گرفته تا گوشنه نشینی برنج ایرانی به دلیل واردات. مافیا در گوشه نشینی برنج ایرانی در بازارهای جهانی نقش به سزایی داشته است.

پیش از گرانی برنج در سال های گذشته یقه سفیدهای برنجی توانستند تعرفه واردات را از ۱۵۰ به صفر برسانند امری که تمام امید برنج کار ایرانی برای فروش موفق محصولاتش در کشورا را نقش بر آب کرد.

مافیای طلا و سود ۳ هزار میلیارد تومانی!

طلا، ارزشمندترین فلز و تعیین کننده ترین موضوع اقتصادی این روزها. فلزی که این روزها همه به دنبال قیمتش هستند و روزی نیست که قیمت آن خبرساز رسانه ها نباشد. طلا نیز از دست مافیا در امان نماند.

دو سال پیش حسین شریعتمداری از وجود مافیای طلا پرده برداشت. وی با افشای اینکه ۶ نفر مافیای واردات طلا به ایران هستند در یک محاسبه عنوان کرد که این ۶ نفر در سال معادل سه هزار و ششصد و هفتاد و دو میلیارد تومان سود می کنند. شریعتمداری مدعی شد اینها همان کسانی هستند که بازار طلا را به بهانه مالیات ها به تعطیلی کشاندند.

خودرو:

هر چند که به نظر می رسد با تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو دیگر کسی نمی تواند این بخش را به فساد بکشاند اما در حال حاضر به نظر می رسد این بخش نیز از دست مافیا در امان نمانده است. دو سال پیش “سایت مشرق” از ویژه خواری یک نماینده و مافیای واردات خودرو خبر داد. این سایت در خبر خود مدعی شده بود این نماینده مجلس ضمن عقد قرارداد با یکی از بزرگترین واردکنندگان خودروهای خارجی، متعهد می شود مجوز واردات ۳ هزار دستگاه خودرو بی ام و را از وزیر صنایع اخذ کند.

این نماینده مجلس بابت واردات هر دستگاه بی ام و درخواست ۱۵۰ میلیون ریال از آقای”گ” وارد کننده خودروهای لوکس خارجی می نماید که مورد موافقت قرار می گیرد.

این نماینده به همراه سه وارد کننده خودرو به دفتر وزیر صنایع می روند که وزیر حاضر به اجابت درخواست این افراد نمی شود و از همان زمان تهدید به استیضاح وزیر صنایع کلید می خورد.

این نماینده مجلس که گفته شده با رایزنی های فراوان موفق به تایید صلاحیت خود برای هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی می شود در جلسه با مافیای خودرو گفته است : من پاشنه آشیل محرابیان وزیر صنایع را می شناسم او از استیضاح به شدت می ترسد، اگر او با واردات این خودروها مخالفت کند او را تهدید به استیضاح می کنیم.

دو سال از این ماجرا می گذرد. اکنون بعد از گذشت دو سال، بحث ارزهای مورد استفاده مافیا و گران فروشی آنهاست. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌و‌گو با ایسنا از تخلف شرکت‌های وارد‌کننده خودرو در عرضه‌ محصولات به قیمتی بیش از نرخهای مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان خبر داده و گفته: مافیای واردات، خودروهایی را که چند ماه پیش با ارز دولتی وارد کرده، با نرخ ارز آزاد وارد بازار می‌کند و برای این کار نیز از روش‌هایی همچون عرضه‌ خودرو از طریق واسطه‌ها به بازار بهره می‌گیرد.

که البته روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به این خبر واکنش نشان داد و وجود مافیای خودرو را تکذیب کرد.

میوه:

در حالیکه کشورمان بهترین میوه ها را دارد گفته می شود که سالانه بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان معادل ۱۷ میلیارد دلار سود تنها از محصولات باغی نصیب جیب مافیای این بخش می‌شود.

فولاد:

فولاد محصول پرسود دیگری است که چشم خیلی ها را به دنبال خود دارد ولی فولاد در حال حاضر بیشتر در دست یقه سفیدهایی است که حتی روسا را تعیین می کنند. در مراحل مختلف استحصال سنگ آهن و تبدیل آن به فولاد، منافع اقتصادی فراوانی نهفته است و دستیابی به معادن بکر کشور از جمله رانت هایی است که مافیای فولاد کشور در دو سال اخیر برای تسلط بر این منابع برنامه ریزی کرده اند.

مشرق مدعی است که تخلف در مناقصه هزار میلیارد تومانی و نحوه فروش محصولات فولاد کشور پررنگ ترین تخلفات مافیای فولاد هستند. همچنین گفته می شود تخلفات در حوزه فولاد کشور با حمایت جریان های سیاسی خاص از یک سو و نفوذ در بخش های مختلف وزارت صنایع صورت گرفته است به طوری که افراد منصوب شده در پست های کلیدی از کارنامه ای کاملا مشخص در مسایل مالی و اقتصادی برخوردار هستند.

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. p:

    سلام.مطالبتون عالی بود.لطفا باز هم منو مطلع کنید از این سودهای کلان و باد اورده.مطالب فوقولعاده مفید بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.