سود و زیان تعطیلات پایتخت

بینا- روزنامه شرق در گزارش نوست: بررسی تعطیلات رسمی سال‌جاری نشان می‌دهد که اگرچه بر اساس تقویم تنها ۲۱ روز تعطیل رسمی در سال ۹۱ وجود دارد اما تعطیلات کاری به حدود ۱۳۰ روز می‌رسد که این رقم با لحاظ کردن روزهای بین تعطیلی به دست می‌آید. حالا با این پنج روز تعطیلی که تنها دو روزش تعطیلی رسمی است، تعداد تعطیلات اداری سال ۹۱ به ۱۳۳ روز بالغ می‌شود.
این میزان تعطیلی در مقایسه با کل روزهای سال بیش از یک‌سوم روزها را تشکیل می‌دهد. اولین تاثیر منفی این اتفاق در تولید ناخالص ملی قابل مشاهده است. بر اساس آخرین آمار منتشرشده، سال گذشته تولید ناخالص داخلی ۴۱۸‌هزار‌میلیارد تومان بود که اقتصاد کشور به ازای هر روز تعطیلی حدود ۱۴۲۸‌میلیارد تومان زیان دید.
حالا اگر همین میزان ضرر را برای سال ۹۱ ثابت در نظر‌گیریم زیان کشور از این پنج روز تعطیلی به ۷۱۴۰‌میلیارد تومان بالغ می‌شود. بر این اساس کل زیان ناشی از تعطیلات که بالغ بر ۱۳۳ روز است ۱۹۰‌هزار‌میلیارد تومان می‌شود که تقریبا اندکی بیش از یک‌دوم کل نقدینگی موجود در کشور است. اقتصاددانان و آنانی که دستی در اقتصاد دارند به این ارقام دم‌دستی آگاه هستند. عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از جمله کسانی است که به همین دلیل از این تعطیلات انتقاد کرد و صراحتا گفت: «قدم سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد بر چشم اما تهران را تعطیل نکنید و به جای آن با محدودیت ترافیک، امنیت را اعمال کنید.»
با این حال تا این لحظه با آنکه قرار بود تنها ادارات دولتی و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل باشند اما هر لحظه بر ابعاد این تعطیلی افزوده می‌شود. دیروز احتمال تعطیلی فرودگاه مهرآباد هم مطرح شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد: «به منظور عدم تداخل پروازهای مربوط به این اجلاس، تعداد پروازها کاهش خواهد یافت.» سیدمحمود رسولی‌نژاد با بیان جزییات کاهش ۵۰‌درصدی پروازهای داخلی در زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد (۶ تا ۱۱ شهریور)، گفت: پرواز سران کشورها در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند.
در دو روز اول‌کارشناسان، دو روز دوم وزرای امورخارجه یا نمایندگان کشورها و در دو روز آخر، سران کشورها وارد کشور می‌شوند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه وزارت کشور چهار روز را در دو هفته آینده تعطیل اعلام کرده است، بیان کرد: به دلیل اینکه پروازهای سران کشورها در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند، بنابراین کاهش تعداد پروازهای داخلی برای ایمنی بیشتر در دستور کار قرار گرفته است.
وی درخصوص دیگر شرکت‌کنندگان در اجلاس، اظهار داشت: کارشناسان یا دیگر مسوولان کشورهای حاضر در اجلاس از طریق فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) به کشور وارد می‌شوند. همچنین در تماس با برخی آژانس‌های هواپیمایی این موضوع تایید شد. البته صاحبان آژانس‌ها اعلام کردند به احتمال زیاد از تاریخ ۷ تا ۱۱ شهریور پرواز به مقصد کیش و مشهد انجام نمی‌شود.

آیا تعطیلات سود هم دارد؟
هرچند اکثر کارشناسان اقتصادی با نگرانی از تعطیلات یاد می‌کنند و هزینه‌های زیادی را نیز برای تعطیلات شمارش می‌کنند اما از سوی دیگر بخشی از شهروندان بر این باورند که تعطیلات زیاد هم بد نیست و در خیلی از مواقع می‌تواند اتفاق مثبتی هم باشد. به عبارتی می‌توان گفت که در نگاه گروهی از مردم، تعطیلات پدیده‌ای ارزشمند محسوب می‌شود.
در این‌باره یک کارمند دولت می‌گوید: «من تعطیلات را دوست دارم و از آن لذت می‌برم چون بدون تعارف خیلی هم در اداره‌ها کار انجام نمی‌شود اما تعطیلات فرصتی ایجاد می‌کند که به واسطه آن می‌توان بسیاری از مشکلات را فراموش کرد.»
وی اضافه می‌کند: «شیرینی تعطیلات البته با افزایش درآمد زیاد می‌شود. در حال حاضر خیلی نمی‌توان سفر رفت یا در سفر خیلی نمی‌توان هزینه سفر را پرداخت کرد ولی با این وجود، تعطیلات خاصیت خود را دارد و به آرامش کمک می‌کند.»
یک معلم نیز در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «مشکلات اقتصادی زیاد شده است. دیگر نمی‌توان از تعطیلات استفاده احسن کرد ولی با این وجود، تعطیلات این سود را دارد که با استراحت، خستگی ناشی از فعالیت زیاد برای کسب درآمد و مقابله با تورم و سایر پدیده‌های اقتصادی کاهش می‌یابد.»
جالب اینجاست که هر کدام از شهروندان و از هر گروه شغلی، وجود تعطیلات را مثبت ارزیابی می‌کنند ولی اکثر آنها بر این باورند که قدرت خرید کافی برای استفاده بهینه از تعطیلات را ندارند ولی با این وجود ترجیح می‌دهند که تعطیلات وجود داشته باشد و حتی بیشتر هم بشود. کارمند یک شرکت خصوصی دلیل خود را برای افزایش تعطیلات این‌گونه تشریح می‌کند: «به نظر من تعطیلات برای سلامتی مفید است چون از یک سو می‌توان ورزش کرد و از سوی دیگر می‌توان چند روزی از تنفس هوای آلوده در شهرهای بزرگ مرخصی گرفت.»
این مساله را یک راننده تاکسی نیز تایید می‌کند. او به خبرنگار ما می‌گوید: «من هرچند درآمد کافی برای استفاده از تعطیلات ندارم ولی با این وجود از آن استقبال می‌کنم چون چند روز بیشتر در خانه می‌مانم و کمتر هوای آلوده استشمام می‌کنم.»
این هم البته برای خود، نوعی مواجهه با تعطیلات است. از سوی دیگر یک کارمند دولت نیز می‌گوید که از تعطیلات استقبال می‌کند چون این فرصت را برایش ایجاد می‌کند تا به مسافربری بپردازد و درآمد خود را افزایش دهد. یک حقوق‌بگیر دیگر نیز از همین زاویه به ارزیابی تعطیلات می‌پردازد و می‌گوید در تعطیلات به خرید و فروش وسایل موردنیاز شهروندان می‌پردازد و از زیر بار درآمد ناچیز حقوق‌بگیری خلاص می‌شود. به نظر می‌رسد درست در نقطه عکس کارشناسان اقتصادی، شهروندانی هم هستند که برای تعطیلات نقشه‌های زیادی دارند و از آن به نحو احسن استفاده می‌کنند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.