سوریه رو به آرامش است

جام جم آنلاین: وزیر امور خارجه گفت: سوریه رفته رفته به سمت آرامش می‌رود.

علی اکبر صالحی پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: دشمنان ملت سوریه با انفجار در دمشق تصور می‌کردند خلایی در اداره این کشور ایجاد می شود اما شکست خورده‌اند و هم‌اکنون وضع میدانی سوریه به گونه ای است که رفته رفته ارتش بر مخالفان مسلح غلبه می‌کند.

وی گفت: در سوریه در مجموع دو نوع معارض وجود دارد بخشی همان تقاضاهای مردمی است که ما اعلام کردیم باید به آن تقاضاها پاسخ داده شود.

صالحی اضافه کرد: البته بخش دیگر نیز همان ها هستند که با کمک غربی ‌ها و برخی کشورهای دیگر سلاح‌های سنگین را وارد سوریه می‌کنند و نمی‌توان اسم آن را معارض گذاشت زیرا هدف آنها راه‌اندازی جنگ داخلی برای براندازی حکومت است.

وی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی دارد میان معارضان و دولت سوریه میزبانی و میانجی گری کند، گفت: ما از یک سال پیش با معارضان سوریه در تماس هستیم البته معارضان طیف‌های وسیعی دارند و اهداف متفاوتی دنبال می‌کنند.

صالحی تاکید کرد: معتقدیم معارضان باید با گفتگو با دولت سوریه به تفاهم برسند و از این شرایط خارج شوند هرچند سوریه در مجموع به سمت آرامش می‌رود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا در سفر هیاتی از سوریه به ایران ، ترکیب این هیات سیاسی بوده است یا اقتصادی؟گفت: این سفر با توجه به حضور نخست‌وزیر و شش وزیر کابینه سوریه بیشتر ، ترکیب اقتصادی – تجاری داشت.

وی در مورد  اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران نیز اظهارداشت: اینکه اعضا در چه سطحی شرکت می‌کنند متفاوت است اما معمولا در اجلاس‌ها  ۳۰ تا ۴۰ درصد در حد سران یعنی رئیس حکومت، رئیس جمهور و نخست‌وزیر شرکت می‌کنند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا خبری از  گفتگوی کارشناسان ایران و ۵+۱ در ترکیه دارید، گفت: اطلاعات خاصی نداریم اما قرار شده است که آقای جلیلی با خانم اشتون در این باره گفتگوی تلفنی داشته باشد.

صالحی در پاسخ به این سوال که چه کسی قرار است نامه دعوت ایران از رئیس جمهور مصر را برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها تحویل محمد مرسی دهد، گفت:‌ بعدا مشخص خواهد شد .

وی درباره تعداد کشتگان درگیری‌های اخیر در میانمار اظهارداشت: بر اساس آمارهای گرفته شده از مسلمانان ساکن میانمار و نیز دولت این کشور تعداد کشته‌ها از ۷۰ تا ۱۲۰۰ نفر متفاوت است اما با توجه به اینکه در میانمار سفارت نداریم سفارت ایران در تایلند تعداد کشته‌ها را حدود۲۰۰ نفر اعلام کرد.

وی تصریح کرد:‌ رقم اعلام شده ۲۰ هزار و ۵۰ هزار کشته در برخی  رسانه‌های ما با تعبیر نسل کشی صحت ندارد هرچند رسانه های داخل  از رقم کشته‌ها به تعداد۶۵۰ نفر نیز سخن گفته‌اند.

وزیر امور خارجه درباره اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف کشتار مسلمانان میانمار گفت: این درگیری بر اثر بهانه‌ای و در خرداد صورت گرفته و یک ماه است که دیگر خبری و مساله‌ای از درگیری‌ها در آن کشور نیست.

صالحی افزود: آقای احسان‌اوغلو دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی دو نامه بسیار قاطع‌ به دولت میانمار نوشت و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی نیز به این کشتار اعتراض کردند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز علاوه بر نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد با سازمان‌های بین‌المللی دیگر برای توقف این کشتار رایزنی ‌هایی کرده است.(واحد مرکزی خبر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.