سوسیالیست ها در تدارک جشن پیروزی؛ اولاند در چند قدمی کاخ الیزه

خبرگزاری آریا-روز یکشنبه در حالی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار می شود که براساس نظرسنجی ها، اولاند مانند مرحله نخست از سارکوزی بیشتر رای کسب خواهد کرد و راهی کاخ الیزه خواهد شد.

سوسیالیست ها در تدارک جشن پیروزی
سوسیالیست ها آماده اند پس از اعلام نتیجه شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در صورت پیروزی نامزد خود در پاریس جشن بگیرند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه ، سوسیالیست ها اعلام کرده اند فرانسوا اولاند نامزد حزب سوسیالیست و طرفدارانش راس ساعت ۱۸ عصر یکشنبه ، در میدان باستیل تجمع می کنند و در صورت پیروزی ، جشن بزرگی برگزار خواهند کرد.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فردا برگزار خواهد شد.
آخرین نظرسنجی ها از کاهش فاصله بین دو نامزد و پیروزی فرانسوا اولاند بر نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه حکایت دارد. دراین نظرسنجی ها نامزد حزب سوسیالیست با کسب ۵۲ درصد از کل آرا بر نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری و نامزد حزب حاکم با ۴۸ درصد ار کل آراء پیروز خواهد شد.
 
واکنش حزب حاکم فرانسه به حمایت ” فرانسوا بایرو ” از اولاند
حزب حاکم فرانسه حمایت غیرمنتظره رییس حزب مودم از رقیب سوسیالیست رییس جمهوری کنونی را توهین آمیز قلمداد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روزنامه فرانسوی ` لو فیگارو `، ` آنری گواینو`  مشاور نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه اظهارات فرانسوا بایرو رییس حزب مودم مبنی بر حمایت از `فرانسوآ اولاند` نامزد حزب سوسیالیست در دور دوم انتخابات را توهین آمیز خوانده است.
بایرو که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، توانست ۳/۹ درصد یا حدود سه میلیون رای کسب کند، روز پنجشنبه سارکوزی را به نادیده گرفتن اصول راستگرایان و انتخاب افراط و خشونت متهم کرد.
نامزد حزب راست میانه `مودم` همچنین، با بیان اینکه در دور دوم انتخابات به اولاند رای خواهد داد، تاکید کرد که طرفداران حزب می توانند با میل و تشخیص خود به نامزد مورد علاقه خود رای دهند.
 
پست وزارت ، پاداش حمایت از نامزد حزب سوسیالیست فرانسه
 این گزارش در حالی است که پاداش حمایت نامزد حزب طرفداران محیط زیست فرانسه از نامزد حزب سوسیالیست ، پست وزارت در دولت سوسیالیست های فرنسه خواهد بود.
به نوشته پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی لوژورنال دو دیمانش ، اوا ژولی ، نامزد سبزهای فرانسه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ، با دریافت پست وزارت در دولت سوسیالیست های فرانسه در صورت پیروزی نامزد سوسیالیست ها ، عملا پاداش خود در حمایت از فرانسوا اولاند را دریافت خواهد کرد. سسیل دوفلو  از مقامات ارشد سبزهای فرانسه دیروز ( جمعه ) از احتمال تصدی پست وزارت توسط اوا ژولی سخن به میان آورد.
علاوه بر اوا ژولی ، بسیاری از مقامات سبزهای فرانسه از احتمال تصدی سبزها در پست های دولتی در وزارت مسکن، وزارت انرژی ، حمل و نقل و کشاوری سخن به میان آورده اند.

 آخرین تلاشهای سارکوزی و اولاند برای پیروزی در انتخابات
از سوی دیگر رئیس جمهوری فرانسه و نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ، آخرین تلاش های انتخاباتی خود را برای جلب رای مردم انجام دادند .
نیکلا سارکوزی ، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه در آخرین همایش سیاسی و تبلیغاتی خود در شهر «سبل دو لون» در غرب فرانسه حمایت رای دهندگان فرانسوی را خواستار شد .
فرانسوا اولاند نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز در آخرین تبلیغات انتخاباتی خود در شرق فرانسه تلاش کرد نظر کسانی که هنوز تصمیم نگرفته اند به کدام نامزد رای دهند به خود جلب کند.
نتیجه نظرسنجی انجام گرفته توسط موسسه ایفوپ که دیروز ( جمعه ) منتشر شد، از پیروزی فرانسوا اولاند نامزد حزب سوسیالیست در برابر نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری و نامزد حزب حاکم حکایت دارد.
در این نظرسنجی ، نیکلا سارکوزی با کسب ۴۸ درصد از کل آراء در برابر فرانسوا اولاند با کسب ۵۲ درصد از کل آراء ، بازنده تلقی می شود.
به رغم این که نیکلا سارکوزی موفق به کسب ۵۵ درصد از کل آراء مارین لوپن نامزد جبهه ملی در دور اول انتخابات شده است، همچنان بازنده انتخابات تلقی می شود.
یکی از مسائلی که شکست سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری را محتمل کرده ، عملکرد نامناسب اقتصادی وی است. روزنامه آمریکایی تایم ویژه اروپا ، با اشاره به کارنامه اقتصادی فرانسه ،سیاست های نیکلا سارکوزی را سبب افزایش شدید بدهی ها ، کاهش رتبه اعتباری این کشور از AAA به +AA و افزایش کم سابقه نرخ بیکاری ، کارنامه پنج ساله نامزد حزب حاکم را ضعیف دانست .
به گفته ساندرین دوشن Sandrine Duchene رئیس موسسه ملی آمار و تحقیقات اقتصادی فرانسه ، آمار به دست آمده از تحقیقات اخیر این موسسه ، بهبود وضعیت اشتغال ، اصلی ترین دغدغه مردم را غیر ممکن نشان می دهد .
به طور کلی به نظر می رسد از آنجا که اولاند و سارکوزی دارای دو خط مشی جداگانه هستند ، پیروزی اولاند موجب تغییراتی در سیاستهای اقتصادی و سیاسی فرانسه خواهد شد ؛ هرچند که در برخی موضوعات ، نظیر مسایل خاورمیانه و مهاجر ستیزی رویه های مشترکی میان اولاند و سارکوزی وجود دارد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.