سومین دور مذاکرات ظریف و اشتون برگزار شد

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
سومین دور مذاکرات جدی و فشرده دکتر محمدجواد ظریف و خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۱۴ و ۳۲ دقیقه به وقت محلی در محل هتل اینترکنتیننتال در هوای سرد ژنو آغاز شد و ساعت ۱۵ و ۵۰ دقیقه پایان یافت.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا به ژنو، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت که مذاکرات با جدیت ادامه دارد و تاکنون بحث های مفیدی انجام گرفته است.

به گفته وی، قرار است دو طرف حدود ساعت ۱۸ به وقت محلی مذاکرات خود را از سرگیرند.

مذاکره کنندگان ارشد ایران و گروه ۱+۵ مذاکره بر روی جزئیات و بحث‌های مفهومی همچون غنی سازی را که در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد، آغاز کرده‌اند اما هنوز وارد متن مشترک نشده‌اند.

ظریف و اشتون صبح امروز نیز بیش از سه ساعت با یکدیگر مذاکره کردند. دو طرف روز قبل نیز در قالب یک ناهار کاری با یکدیگر دیدار کردند، صبح امروز نیز از ساعت ۹ صبح و بیش از سه ساعت با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند.

دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، مذاکرات خود با خانم اشتون را خوب توصیف کرد و گفت: بحث هایی خوبی داشتیم و وارد جزئیات موضوعات شدیم، البته تفاوت دیدگاه وجود دارد.

سیدعباس عراقچی پس از پایان گفت و گوهای صبح امروز گفت: در این نشست دربارهٔ موارد اختلافی بحث شد اما هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که بطور جدی وارد متن آنها یا متن مشترک کلی شویم.

به گفته وی، در این دور از مذاکرات مقداری از اعتماد از دست رفته ایران جلب شد و بحث ها فشرده و مفید بود.

عراقچی اظهار داشت: دو طرف در این دور از مذاکرات برای نخستین بار وارد مذاکرات محتوایی شدند و بر روی یکسری از مفاهیم که درک مشترکی نسبت به آنها برای مذاکرات لازم است، صحبت کردند.

با این حال ایران و گروه ۱+۵ دارای موارد جدی اختلافی می باشند و در جلسه صبح به صورت کلی دربارهٔ موارد اختلافی بحث کرده اند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران دربارهٔ اعتماد سلب شده از ایران در دور قبلی مذاکرات اظهار داشت: به هر حال یک مقداری اطمینان جلب شده که خانم اشتون به عنوان نماینده هر ۶ کشور در حال صحبت است و هر ۶ کشور هم به ما اطمینان داده اند که از مواضع خانم اشتون حمایت می کنند و ایشان نماینده تام الاختیار آنهاست.

در همین حال، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگار ایرنا گفت: همواره اعلام کرده ایم که آقای جان کری وزیر امور خارجه در صورتی که سببی وجود داشته باشد به ژنو سفر خواهد کرد.

وی افزود: تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه در مذاکرات ژنو حضور یابد، گرفته نشده است.

این در حالی است که گفته می گردد تیم حفاظت تازهی از مقامات آمریکا در هتل اینترکنتیننتال مستقر شده‌اند.

به گفته عراقچی، به نظر می رسد که وزیران امور خارجه کشورهای ۱+۵ برای اینکه غافلگیر نشوند تدابیر نخستیه را برای سفر به ژنو آماده کرده‌اند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.