سیستم حمل و نقل هوایی کشور، امنیت اقتصادی ندارد

خبرگزاری آریا-  نایب رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، مهم‌ترین عدم ورود و رغبت بخش خصوصی به حمل و نقل هوایی کشور را نبود امنیت اقتصادی در این حوزه برشمرد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا به نقل از خانه ملت،  احمد مهدوی‌ابهری، با بیان اینکه اگر صنعت هوایی به بخش خصوصی واگذار شود به جرات می توان گفت که خدمات بهتری ارائه می شود، اظهار کرد: بخش خصوصی هر کجا که امنیت اقتصادی باشد به آنجا ورود پیدا می‌کند.
نماینده مردم ابهر و خرم‌دره در مجلس شورای اسلامی، افزود: امنیت اقتصادی در حوزه حمل و نقل کشور و به خصوص حمل و نقل هوایی وجود ندارد، البته امنیت اقتصادی در اینجا به معنی ثبات است و ثبات بدین معنی است که اگر بخش خصوصی وارد شود باید امتیازات خاصی برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس هشتم، با بیان اینکه بخش خصوصی خواستار واقعی شدن قیمت بلیت با توجه به تورم و نرخ سوخت است، تصریح کرد: تمامی این موارد مستلزم توجیه اقتصادی و ثبات است که متاسفانه در این حوزه چنین چیزی وجود ندارد، به همین دلیل بخش خصوصی تمایلی به ورود به این حوزه پیدا نمی‌کند.
وی دلیل این بی‌ثباتی‌ها مشخص نکردن این بخش‌ها است، خواند و گفت: یک شرکت هواپیمایی برای بخش خصوصی باید سودآور و این سودآوری نیز باید با توجه به هزینه تمام شده باشد.
به گفته نایب رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، بیان کرد: اگر شرایط آماده شود، به طور قطع  ناوگان هوایی کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود. از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تعاونی صنعت در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ باید صورت بگیرد.
رضا نخجوانی رییس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از ۲۰۹ فروند هواپیمای مسافری ناوگان هوایی ۴۹ فروند آن زمین‌گیر است، گفت: یکی از دلایل زمین‌گیری این هواپیماها، وضعیت نامطلوب اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی است که قطعا به رتبه‌بندی ایرلاین‌ها تاثیر مستقیم دارد.
وی با تاکید بر لزوم حمایت بانک‌ها از صنعت حمل و نقل هوایی و حضور سرمایه‌گذاران در این صنعت، ادامه داد: در این راستا لازم است با ایجاد زمینه‌های درآمد مطلوب برای سرمایه‌گذاران، آنها را برای سرمایه‌گذاری در این صنعت تشویق کرد، بنابراین باید با واقعی کردن نرخ بلیت، توجیه فنی و اقتصادی برای شرکت هواپیمایی و صنعت‌گران ایجاد کرد.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.