سینمای خانواده از آموزه‌های غربی آسیب‌ دیده است

یکشنبه ۲۵ تیر – ۰۳:۳۴:۲۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- کارگردان فیلم سینمایی «اشک سرما» با اشاره به نقش پراهمیت زنان در پایداری نهاد خانواده از وجود برخی آموزه‌های غربی در سینمای خانواده انتقاد کرد
به گزارش خبرگزاری ممتاز، عزیزالله حمیدنژاد درباره نقش سینما در پرداختن به نهاد خانواده به خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی سوره سینما گفت: معمولا سینمای اجتماعی و ملودرام قصه‌هایشان را بر اساس مسائل خانواده پی‌ریزی می‌کنند و بدون تأثیرپذیری از نهاد خانواده پیش نمی‌روند اما هنوز هدف گذاری و برنامه‌ریزی برای تولید فیلم‌هایی که مشخصا به اهمیت نهاد خانواده اشاره کنند و یا مسائل و دغدغه‌های خانوادگی را مورد نقد و بررسی قرار دهند صورت نگرفته است و یا کمتر اتفاق افتاده است.
کارگردان فیلم سینمایی «هور در آتش» گفت: برای رسیدن به این هدف گذاری و تولید مستمر آثاری که مبتنی بر ارزش‌های خانوادگی باشد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان باید صورت بگیرد. در حال حاضر تا حدودی در فیلم‌های اجتماعی شاهد مسائل و دغدغه‌های خانوادگی هستیم.
وی افزود: شرایط امروز جامعه ایجاب می‌کند که از سینمای خانواده صحبت کنیم و فیلم خانوادگی بسازیم و اهمیت این نهاد را به مخاطبان گوشزد کنیم.امروز با توجه به تغییرات شکلی و محتوایی جامعه تا حدودی شاهد کمرنگ شدن اهمیت خانواده در بین نسل جدید هستیم.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد: در بین دختران جامعه گرایش به تشکیل خانواده کم شده است و یا مایل به پذیرفتن نقش مادری نیستند. وجود این شرایط و گرایشات ایجاب می‌کند تا رسانه‌ای مثل سینما نهاد خانواده را در ذهن مردم بازتعریف و اهمیت این کانون تأثیرگذار را برای همه یادآوری کند.
حمیدنژاد افزود: فیلم‌هایی هم هستند که در این راه تلاش کرده‌اند. فیلم «مرهم» ساخته آقای علیرضا داوودنژاد به اهمیت نقش مادر در بازگرداندن جوانان عاصی و فراری از کانون خانواده اشاره داشت. بازگرداندن جوانانی که گرفتار اعتیاد می‌شوند و فضای خانواده را نمی‌پذیرند.
وی گفت: فیلم «مرهم» سعی در پررنگ کردن نقش خانواده در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی داشت و به مخاطب تذکر می‌داد تنها نهادی مثل خانواده است که می‌تواند با گرمای مداوم همیشه پذیرای فرد خطاکار باشد.
کارگردان «آناهیتا» ادامه داد: بسیاری از آموزه‌های زندگی و رشد اجتماعی را تنها در سینمای خانواده می‌توان بازگو کرد. نقش حمایتی بزرگترها از جوانان را در سینمای خانواده باید مورد توجه قرار داد. توجه به چنین نکاتی در رشد اجتماعی و اخلاقی فرد مؤثر است.
وی گفت: جای چنین فیلم‌هایی در سینمای ما خالی است. سینمایی که دغدغه‌اش تنها خانواده، پدر، مادر و فرزند باشد. روزبه روز تمایل به تنها زیستن در بین جوانان ما بیشتر می‌شود. سینمای خانواده باید بکوشد تا از کارکردهای مثبت و تأثیرگذار این نهاد به شیوه‌ای هنرمندانه سخن بگوید و جوانان را در پایبندی به این نهاد ترغیب کند.
حمیدنژاد افزود: تصویری که از زنان در سینما نشان می‌دهیم نیز در پرورش نهاد خانواده مؤثر است. سیمایی که از زن به عنوان یک مهره تأثیرگذار در پایداری نهاد خانواده نشان می‌دهیم بازخورد مستقیمی در ذهن مردم دارد و مردم از این تصاویر الگوبرداری می‌کنند.
این کارگردان ادامه داد: بعضا در برخی فیلم‌ها شاهد زنانی هستیم که نقش اجتماعی را بر نقش مادری ترجیح می‌دهند و یا زندگی مشترک و خانوادگی برایشان کم اهمیت قلمداد می‌شود. برخی از این فرهنگ‌ها از غرب وارد جامعه ما شده است. اشتغال زنان و اهمیت ثانوی مسائل خانواده برای زن، جزء فرهنگ غربی است.
وی افزود: نقش مادری نقش مهمی در پایداری نهاد خانواده است. زنان شاغلی که نقش‌های اجتماعی خود را بسیار پراهمیت تر از نقش مادری و تربیتی خود می‌پندارند کار با ارزشی نمی‌کنند. ارزش آن است که زنان شاغل تربیت و رشد روحی و روانی فرزندان خود را در اولویت زندگی خود قرار دهند.
عزیزالله حمیدنژاد گفت: نباید نقش تأثیرگذار زن را در بقای نهاد خانواده فراموش کنیم. زنان در شرایط اجتماعی گوناگون نباید تعهدات مادرانه خود را فراموش کنند و از وظیفه مهم تربیتی خود غافل شوند. کار با ارزشی که یک زن می تواند انجام دهد این است که بتواند بین نقش مادری و نقش اجتماعی خود تعادل ایجاد کنند.

۱

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۵۱۵۳۴۲۵۹۴۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.