سکه میلیونی و اونس طلا منفی شد!

بینا- سکه و دلار روز گذشته را در مدار مثبتی به پایان بردند و در نهایت رکورد های جدیدی را ثبت کردند و سکه با گذشتن از کانال ۹۰۰ هزار تومان وارد مدار یک میلیونی شد. بطوریکه هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز با افزایش ۲۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۵ هزار تومان رسید.

در بازار ارز نیز دلار که مدتی است تهدید به کاهش قیمت می شود همچنان با گام های استوار در مدار صعودی پیش می رود و با صعود ۴۰ تومانی به قمیت ۲۵۱۵ تومان رشد کرد.

افزایش قیمت دلار در حالی است که با آغاز به کار مرکز مبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز قرار بر این بود که کاهش قیمت دلار را در بازار آزاد شاهد باشیم. اما گویا دلار راه خود را می رود و برنامه های مسئولین نیز در مسیر دیگری ادامه دارد.

روز گذشته در این مرکز نرخ ارز بازار آزاد ۲۴۵۳ تومان تعیین و نرخ دلار معاملاتی که دو درصد زیر قیمت بازار ارز بود، نیز ۲۴۰۴ تومان اعلام شد. از آن جا که نرخ ارز در این معاملات به صورت روزانه تعیین می شود باید دید با ثبت رکورد های جدید دلار، آیا تعیین نرخ برمبنای دو درصد زیر قیمت بازار کمکی به متقاضیان ارز خواهد کرد یا خیر؟

از سوی دیگر افزایش قیمت بازار ارز وسکه نقدی، پرچم صعود را به بازار آتی نیز برد و تمامی سررسیدها را میلیونی کرد. در حال حاضر اختلاف قیمت میان سررسیدها حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان حفظ شده است و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه در دی ماه سال ۹۱ به یک میلیون و ۸۵ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بازارهای جهانی اما برخلاف روند صعودی قیمت طلا در بازارهای داخلی اونس جهانی با کاهش حدود یک درصدی در روز اخیر، از بهترین رکورد خود طی ۷ ماه گذشته فاصله گرفت.

طی ماه جاری فدرال رزرو با آغاز دور سوم برنامه تسهیل مقداری و چاپ دلار اقدام به خرید اوراق قرضه و بدهی کرد و به تبع آن فشارها بر نرخ بهره بلند مدت افزایش یافت و سرمایه گذاران را به سوی طلا فرستاد.

با توجه به آنکه معامله گران پیش از برگزاری جلسه فدرال رزرو اقدام به خرید طلا کرده بودند، هم اکنون در حال فروش و کسب منافع خود هستند و این مسئله تا حدودی قیمت اونس جهانی را با کاهش رو به رو کرده است.

با این حال تحلیل گران معتقدند: معامله گران بلند مدت همچنان در بازار حاضر هستند. چراکه به نظر می رسد بازگشت توجه ها به بحران مالی منطقه یورو، تا حدودی مانع روند صعودی قیمت اونس جهانی در کوتاه مدت شده است حال آنکه پیش بینی می شود دیر یا زود بانک های مرکزی اروپا و چین اقدامی جهت بهبود وضعیت اقتصادی این دو منطقه انجام داده و به تبع آن طلا رابه مدار صعودی بفرستند.

در پایان شایان ذکر آنکه، قیمت هر اونس در بازار های جهانی تا زمان انتشار این خبر با کاهش ۰٫۷۸ درصدی به ۱۷۶۲ دلار و ۳۰ سنت رسید.

* آخرین آمار قیمتی بازار آتی سکه

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.