سیستم های تصفیه فاضلاب واحد های صنعتی فرسوده است

به گزارش خبرنگار مهر، رسول علی اشرفی پور مدیر کل محیط زیست استان تهران در بازدید از واحد صنعتی بهشهر با بیان اینکه در  طی سال  ۹۱ -۹۰  این کارخانه هجدهمین واحدی است که مجهز به سیستم آنلاین تصفیه فاضلاب شده است گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه در بند ب ماده ۱۹۲ تمام واحدهای صنعتی و تولیدی مکلف هستند در ارتباط با ملاحظات زیست محیطی خوداظهاری داشته باشند.

به گفته وی بر این اساس سازمان محیط زیست سعی کرده با برنامه ریزی های دقیق این خود اظهاری ها را به صورت کاملا مهندسی شده و با قابلیت مونیتورینگ مدیریت کنند.

 اشرفی پور ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۲۱ درصد از صنایع مهم کشور در استان تهران قرار دارد پایش واحدهای صنعتی در این استان به طور ویژه مورد توجه اداره کل محیط زیست استان تهران قرار گرفته است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: پایش های سال ۸۹ و ۹۰ نشان می دهد که اکثر قریب به اتفاق واحدهای صنعتی در سطح استان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند ولی بسیاری از این سیستم ها دارای فرسودگی قابل توجه بوده که تعداد زیادی از واحدهای صنعتی پیش از این اقدام به بازسازی این سیستم ها نکرده بودند.

وی افزود:اولین سیاست اداره کل محیط زیست استان تهران در سال ۸۹ و همچنین اصلی ترین رویکرد این اداره کل توجه به بازسازی سیستم های تصفیه فاضلاب واحدهای صنعتی مهم است که این امر منجر به حفاظت آب و خاک در استان می شود.

اشرفی پور تصریح کرد: بر اساس پایش های مستمر کل محیط زیست استان تهران  در سال ۸۹ و ۹۰ ، ۱۳۲ واحد نسبت به بازسازی سیستم های تصفیه خود اقدام کردند.

وی اظهار داشت: در کنار این موارد بحث بازسازی سیستم های کنترل آلودگی هوا برخی از واحدهای صنعتی که دارای پتانسیل آلودگی هوا بودند نیز بررسی و پایش شد.

 به گفته وی یکی از مهمترین کارخانه هایی که در خصوص کنترل آلودگی هوا به سیستم های جدید مجهز شدند کارخانه سیمان تهران بود همچنین واحدهای آسفالت در شهر قدس ، شهریار و پاکدشت مجهز به سیستم های جدید کنترل آلودگی هوا شدند.

وی با بیان اینکه برخی از واحدهای تولید شن و ماسه روزانه ۸ تا ۱۰ هزار متر مکعب آب مصرف می کنند گفت:  با توجه به اینکه ۱۶ واحد تولید شن و ماسه در استان تهران وجود دارد که عموما واحد های بزرگی هستند بازیافت آب با استفاده از دستگاههای مدرن تا حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد امکانپذیر شده است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ واحد صنعتی به سیستم تصفیه پساب آنلاین مجهز شدند تصریح کرد: در سال جاری طبق قانون و تکلیفی که برنامه پنجم توسعه بر عهده همه واحدها گذاشته سعی داریم این تعداد را مضاعف کنیم که البته در استان تهران تا کنون روند خوبی در خصوص تجهیز واحدها به سیستم های کنترل محیط زیست داشته ایم اما همچنان این روند راضی کننده نیست.

به گفته وی اداره کل محیط زیست استان تهران سال گذشته جلسات توجیهی مستقیم با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره واحدهای صنعتی داشت که این جلسات را در سال ۹۱ هم ادامه خواهیم داد.

به گفته اشرفی پورواحد صنعتی بهشهر هیجدهمین واحد صنعتی است که به سیستم آنلاین تصفیه فاضلاب مجهز شده است. همچنین این واحد شش هکتار از مساحت خودکه معادل ۳۰ درصد از مساحت کارخانه است را به فضای سبز اختصاص داده است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.