سیگاری‌های مبتلا به دیابت بیشتر در معرض عوارض این بیماری قرار دارند

۰۸خردادماه،
ممتاز نیوز: رئیس مرکز ترک دخانیات یزد دربارهٔ مضرات استعمال دخانیات اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که سیگاری‌ها نسبت به اشخاص غیرسیگاری کمتر می‌توانند دیابت خود را کنترل کنند اما اشخاص دیابتی که قبلا سیگار می‌کشیدند و هم اکنون ترک کرده‌اند، کنترل قند خونشان به خوبی اشخاص غیرسیگاری است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد مختاری افزود: انسولین هورمونی است که توسط پانکراس (لوزالمعده) ساخته می‌شود و قند خون را برای تولید انرژی وارد سلول‌ها می‌کند و سبب کاهش قند خون می‌شود.

وی ادامه داد: در دیابت نوع ۲، بدن به انسولین ساخته شده پاسخ نمی‌دهد. وقتی یک فرد دیابتی سیگار می‌کشد، بدن او به انسولین کمتر پاسخ داده و در برابر آن مقاومت می‌کند در نتیجه سطح قند خون بالا می رود، مقاومت بدن به انسولین کاهش نمی‌یابد مگر آن که حداقل ۱۰ تا ۱۲ ساعت سیگاری استعمال نشود.

مختاری عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که سیگاری‌ها نسبت به اشخاص غیرسیگاری کمتر می‌توانند دیابت خود را کنترل کنند ولی این خبر خوب را هم باید گفت که اشخاص دیابتی که قبلا سیگار می‌کشیدند و هم اکنون ترک کرده‌اند، کنترل قند خونشان به خوبی اشخاص غیرسیگاری است.

رئیس مرکز ترک دخانیات یزد تصریح کرد: وقتی بیمار مبتلا به دیابت، سیگار می‌کشد، احتمال بروز عوارض دیابت مثل عوارض کلیوی، عصبی، چشمی، قلبی، سکته، تصلب شرائین به خصوص در پاها، بیشتر می گردد و بالطبع هرچه قدر نخ سیگار بیشتری مصرف کند و هر چقدر سال‌های بیشتری سیگار بکشد، این خطرات بیشتر می‌شوند بنابراین برای کاهش این خطرات باید قند را کنترل و سیگار ترک شود.

وی کاهش مقاومت به انسولین، کاهش آسیب‌های چشمی، کاهش مشکلات کلیوی و نارسایی کلیه و کاهش آسیب های عصبی را از جمله مزایای ترک سیگار در اشخاص سیگاری عنوان کرد و گفت: در این اشخاص نتایج آزمایش های خون پس از ترک سیگار بهبود می‌یابد.

وی همچنین کاهش سطح قند خون، کاهش سطح کلسترول خون، کاهش سطح کلسترول بد خون، کاهش سطح تری گلیسرید خون و افزایش سطح کلسترول خوب بدن را از جمله تأثیرات ترک سیگار برشمرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.