سیگار کشیدن زنان باردار به نوه آنها هم آسیب می‌رساند

محققان آمریکایی بر اساس نتایج تحقیقات جدید خود دریافتند که سیگار کشیدن زنان باردار نه تنها به نوزاد آنها بلکه به نوه آنها نیز آسیب ریوی وارد می‌کند.

به گزارش عرش نیوز به نقل از فارس و نشریه journal BMC Medicine، این تحقیقات نشان داد: سیگار کشیدن زنان باردار فقط نوزاد آنها را با خطرات ابتلا به آسم مواجه نمی‌کند بلکه خطر ابتلای نوه آنها به این بیماری را نیز افزایش می‌دهد.

محققان مرکز پزشکی هاربر در کالیفرنیا گفتند که سیگار کشیدن زنان باردار خطر ابتلای فرزندان و نوه‌های آنها را به بیماری آسم به علت اختلال در کارکرد وراثتی مسئول رشد طبیعی ریه در دو نسل افزایش می‌دهد.
محققان مرکز هاربر تحقیقات خود را روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند به گونه‌ای که اثر استفاده از ماده نیکوتین در دوره بارداری را در نسل اول و دوم این موشها زیر نظر گرفتند.
محققان به این نتیجه رسیدند: وجود ماده نیکوتین در رحم باعث اختلال عملکرد ریه در نسل اول موشها شد؛ امری که خطر ابتلای آنها به بیماری آسم را افزایش می‌دهد.
این محققان همچنین دریافتند: این وضعیت باعث اختلال در عملکرد ریه نسل دوم موشها شد؛ با وجود اینکه نسل اول موشها بعد از تولد در معرض ماده نیکوتین قرار نداشتند.
محققان ملاحظه کردند که در فاکتور وراثتی مسئول رشد طبیعی ریه در دو نسل موشها اختلال ایجاد شد.
ویرندر ریهان (Virender Rehan) محقق اصلی این تحقیقات گفت: این علائم در اپی ژنتیک ممکن است علت انتقال آسم ناشی از ماده نیکوتین به نسل دیگر باشد.
اپی ژنومیک EpiGenomic واپی ژنتیک Epigenetic دانشی نوین و بسیار پیشرو جهت کشف علل موثر بر سیستم وراثتی در فرایند ایجاد بیماری ها و عوارض بخصوص کشف علل بیماری ها و اختلالات پیچیده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.