شاخص مثبت ،منفی شد/سومین افت در ۳۹ روز اخیر

بورس

کاهش نسبی قیمت دلار و اثر تحلیل تکنیکال موجب شد تا شاخص بورس از روند صعودی به سیر نزولی تغییر جهت داده و با ۴۲ واحد کاهش سومین افت در ۳۹ روز اخیر را به ثبت برساند.

به گزارش فارس، در جریان آخرین روز کاری هفته جاری و ماه شهریور، روند صعودی روزهای پیش شاخص بورس (البته به جز دو یکشنبه جاری و گذشته) قطع شد و تحت تاثیر نوسان قیمت دلار در بازار آزاد و تحلیل تکنیکال ،سومین روز منفی خود در ۳۹ روز اخیر را به ثبت رساند.

براساس این گزارش،فعالان بازار سهام در شروع معاملات امروز شاهد رشد قیمت سهام برخی شرکت های بزرگ و افزایش ۴۰ واحدی ارقام شاخص تا ساعت ۱۰ و ۵ دقیقه بودند اما با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و با توجه به تشدید ابهام در راه اندازی بورس ارز، اقدام به فروش سهام شرکت های متاثر از نرخ دلار کردند. علاوه بر این گروه دیگری از سرمایه گذاران حقوقی به تحلیل های تکنیکالی تکیه کرده و رشد روزهای گذشته قیمت ها و لزوم به استراحت شاخص و سهام را در تصمیم گیر های خود لحاظ کردند.

این دو موضوع دست به دست هم تا دادند تا دسته ای از سهامداران اقدام به فروش سهام شرکت هایی که در چند وقت اخیر رشد کرده و یا متاثر از تحلیل تکنیکی بودند ، کنند. برای همین از ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه به بعد روند نزولی بهای سهام برخی شرکت های معدنی و فلزی و تک سهم ها آغاز و در پایان معاملات تشدید شد.

به این ترتیب، شاخص بورس در پی اثر منفی ۲۱ تا ۸ واحدی شرکت های ملی مس، فولادمبارکه ، نفت و گاز پارسیان ، گل گهر ، چادرملو و توسعه معادن و فلزات با ۴۲ واحد کاهش به عدد ۲۶ هزار ۵۱۴ واحد رسید تا از دست شرکت هایی چون پالایشگاه بندرعباس، ایران خودرو و سایپا با اثر ۲۱ ، ۱۱ و ۹ واحدی کاری برنیاید.

با این رویداد شاخص بورس بعد از کاهش ۲۲۲ و ۶۶ واحدی ارقام در ۱۹ و ۲۶ شهریور، شاهد سومین افت خود از ۲۱ مرداد به این سو شد تا شصت و سومین روز منفی خود در سال جاری را به ثبت برساند.

برپایه این گزارش، در این روز منفی شاخص هر چند رکورد آمار معاملات روزانه بازار طی سال جاری با داد و ستد ۱۲۷ میلیارد تومانی ۶۳۶ میلیون سهم شکسته شد،اما بیش از ۷۴ میلیارد تومان از این حجم به ۳۷٫۵ میلیون سهم بانک پاسارگاد با ۳۸٫۷ میلیارد تومان و ۹۶ و ۱۰۰ میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس و بانک ملت به ارزش ۲۰ و ۱۵٫۳ میلیارد تومان تعلق داشت.


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.