شادابی زنان زیرسایه امکانات دولتی، خصوصی یا خدادادی؟

هزار و ده ایستگاه تندرستی بوستان های تهران، هر روز میزبان بانوانی است که می خواهند در کنار کا رو تلاش روزانه، ساعات اندکی از روز را به سلامت و شادابی خود اختصاص دهند.

به گزارش مهرخانه، آفتاب صبحگاهی تازه رو نشان داده که از خانه بیرون می زند. ضربه کوچکی به در آپارتمان کناری می زند و با زن همسایه راهی پارک محله شان می شوند. پارک محله پر است از خانم های خانه داری که آمده اند تا روزشان را با ساعتی ورزش و نرمش، به روزی پرنشاط تبدیل کنند.
خانم مربی  قبل از همه آمده است. بیشتر از ۵۰ نفر از بانوان محله هر روز در برنامه ایستگاه تندرستی شرکت می کنند. آنها علاوه بر ورزش های دسته جمعی می توانند از دستگاه های بدن سازی که در پارک تعبیه شده، استفاده کنند.
این ایستگاه تندرستی، یکی از هزار و ده ایستگاه تندرستی است که هر روز صبح و عصر در بوستان های تهران برپا می شود تا بانوان با نظارت مربیانی که از سوی شهرداری تهران استخدام شده اند، ورزش کنند.
هزارو ده ایستگاه تندرستی بوستان های تهران هر روز میزبان بانوانی است که می خواهند در کنار کارو تلاش روزانه ساعات اندکی از روز را به سلامت و شادابی خود اختصاص دهند. بعضی پارک های تهران مثل پارک لاله که سابقه بیشتری دارد، روزانه بیش از ۱۰۰ بانوی ورزشکار را میهمان ورزش های ساده و نشاط آور خود می کند.

میهمانانِ مهربانِ صبح های خیلی زود پارک ها، اغلب بانوان خانه دار یا شاغلی هستند که مهارت چندانی در ورزش حرفه ای ندارند. حفظ سلامت جسمی، پرکردن اوقات فراغت و داشتن ساعاتی مفرح در کنار دوستان و ورزشکاران دیگر، مهم ترین دلایلی است که آنها را میهمان ایستگاه های تندرستی بوستان های تهران کرد.

بانوان سالمند و بیماران دیابتی هم از این ایستگاه های تندرستی بی بهره نمانده اند. در هزارو ده ایستگاه تندرستی پارکه ای تهران، ورزش های ویژه سالمندان که از توان جسمی کمتری برخوردار هستند و ورزش های ویژه بیماران دیابتی، برپا می شود . بانوانی که مهارت بیشتری در ورزش دارند، معمولاً از امکانات ورزشی پارک ها مثل تنیس روی میز، بدمینتون، والیبال و ژیمناستیک استفاده می کنند.

شهری برای بانوی عفیف ایرانی
اگرچه نخستین ساعات صبح، آرام ترین ساعت های زمانی بوستان هاست، اما بانوان بسیاری هستند که دوست ندارند در محیط باز و مختلط پارک ها ورزش کنند. بسیاری از بانوان دوست دارند در محیطی کاملاً زنانه و به دور از کوچکترین نگاه نامحرمان ورزش و تفریح کنند.

ورزش بانوان

شاید بتوان گفت مجموعه های شهر بانو و بوستان بانوان منحصر به فردترین محیط زنانه برای ورزش و تفریح بانوان است. زنانی که اغلب روزهای عمر خود را در محیط های کاری می گذرانند یا در خانه موجبات آرامش خانواده را فراهم می آورند، می توانند ساعاتی از روز را در آرامش و بدون پوشش اجتماعی حجاب، به ورزش و تفریح بگذرانند.

(در همین زمینه: شهربانو؛ ورود آقایان ممنوع!)

بوستان بانوان جایی زیبا و سرسبز است که از ظرفیت های مناسبی برای فعالیت های ورزشی، فرهنگی و تفریحی بانوان برخوردار است. بانوان مهربان کشورمان به پاس رعایت عفاف و حجاب در محافل عمومی، ساعاتی از روز را در محیطی کاملاً زنانه ورزش و تفریح کنند.
خیابان پیاده‌روی و دوچرخه سواری، زمین ‌چمن فوتبال و زمین فوتسال، زمین‌ های بسکتبال، والیبال، تنیس روی میز، بدمینتون، سالن ‌های بدنسازی، استخرهای سرباز و سرپوشیده با فضاهای آموزشی برای کودکان، مهمترین امکاناتی است که در بوستان های بانوان وجود دارد.

کلان شهر ۱۵ میلیون نفری تهران با میلیون ها زن فعال و معتقد به اصول اسلامی، تنها ۳ بوستان بانوان دارد که قطعاً نمی تواند نیازهای تمام زنان را رفع کند، اما ابتکار ساخت بوستان ها ی بانوان و حرکت روبه رشد ساخت این بوستان ها، دلگرممان می کند به تلاش مسئولانی که توانمندسازی زنان را وجه همت خود قرار داه اند .

بهشت مادران در منطقه ۳، پردیس منطقه ۱۵ و بوستان نرگس، آماده اند تا امکانات ورزشی، تفریحی و فرهنگی خود را در محیطی امن و کاملاً زنانه  در اختیار بانوان قرار دهند. بانوانی که تمایلی به ورزش در بوستان های عمومی تهران را ندارند، می توانند از برنامه های ورزشی این بوستان ها استفاده کنند

اما « شهربانو» شهری است زیبا و دلنشین که هیچ مردی اجازه ورود به این شهر را ندارد. تاکنون در مناطق ۸ ، ۹، ۱۰، ۱۴ و ۲۰ تهران شهربانوهایی ساخته شده است. یکی از بزرگترین مجموعه های شهر بانو در جنوب تهران و در بوستان ولایت قرار گرفته است.

ورزش بانوان

میهمانان این شهر بانوی ۶ هکتاری می توانند از سالن های ورزشی دوچرخه سواری، مراکز زیبایی، سالن های مد و لباس، استخر روباز و پیست کارتینگ این مجموعه استفاده کنند. دختران هنرمند هم می توانند ساعات زیبایی در گالری های هنری شهربانوی بوستان ولایت بگذرانند.

مجموعه های ورزشی زنانه
۲۲ منطقه تهران بزرگ، ۵۷ مجموعه ورزشی منحصراً زنانه دارد که با نام «الزهرا» در تمام مناطق تهران فعال هستند. مجموعه های ورزشی بانوان تقریباً در تمام ورزش های توپی و غیرتوپی بانوان فعال هستند. خانم هایی که تمایلی به حضور در بوستان ها را ندارند، می توانند با دادن شهریه بسیار کمی در این مجموعه های ورزشی ثبت نام کنند.
مجموعه آبی مروارید در منطقه ۱۷ هم مجموعه ای آبی مختص بانوان است که البته فقط بانوانی که در منطقه ۱۷ تهران یا مناطق نزدیک به این منطقه زندگی می کنند، می توانند از ورزش های آبی و استخر این مجموعه استفاده کنند.
بانوان منطقه ۹ تهران هم می توانند از مجموعه ورزشی آمنه استفاده کنند. بدن سازی، والیبال، بسکتبال   و تمام ورزش های توپی با پرداخت شهریه متناسبی برای آنها قابل استفاده است.
غیر از مجموعه های ورزشی شهرداری تهران که مخصوص بانوان ساخته شده اند، مجموعه ورزشی توحید در منطقه ۲، مجموعه ورزشی شهدای آزادی در منطقه ۱، مجموعه ورزشی جانبازان و مجموعه ورزشی خانواده دوقلو، به گونه ای طراحی شده اند که بخشی از روز به خانم ها و بخشی به ورزش آقایان اختصاص دارد.

به گفته مسئولان وزارت ورزش، در حال حاضر ۲هزار و ۶۶ باشگاه ورزشی خصوصی و دولتی در تهران فعال هستند که از این تعداد ۳۳۵ باشگاه ورزشی مختص بانوان است و ۱۰۹۳ باشگاه صبح ها مخصوص بانوان و عصرها برای استفاده مردان است.
ازمیان باشگاه های چند منظوره دولتی، تنها باشگاه ورزشی «حجاب» مخصوص بانوان است. باشگاه چند منظوره حجاب واقع در محدوده بلوار کشاورز تنها باشگاهی است که ا زطرف اداره کل تربیت بدنی فقط به ورزش های بانوان اختصاص یافته است.
خانم ها می توانند لذت و نشاط حاصل از ورزش های توپی مثل والیبال، بسکتبال، هندبال، بدمینتون، تنیس و ورزش هایی مثل ژیمناستیک، یوگا و آمادگی جسمانی را در این سالن ها تجربه کنند.

کوهستان های شمال تهران و اوقات فراغت بانوان
روزهای پایانی هفته که می شود، کوهستان های اطراف تهران پذیرای مردمی خسته و وامانده از یک هفته کار و تلاش می شود. کوهستان های درکه، کلک چال، توچال و دربند شاهد حضور زنان و دخترانی هستند که به تنهایی یا به همراه خانواده حضور در آغوش خنک کوهستان را به ماندن در شهر ترجیح داده اند.

ورزش بانوان

نسیم خنک کوهستانی و منظره زیبایی رودهای پرآب جاده زیبای چالوس و باغ رستوران های زیبای دهکده فرحزاد، می تواند برای لحظه ای خاطر خوش روزهای بدون دود تهران را در دلمان زنده کند؛ اما چقدر این مکان ها برای حضور بانوان مناسب هستند؟
وجود زمینه برخی آسیب های اجتماعی در این مکان ها، حضور بانوان بخصوص زنان محجبه را در چنین مکان هایی محدود کرده است. تعداد زیادی از بانوان تحصیل کرده در گفت و گو با خبرنگار مهرخانه از اینکه چنین فضاهای تفریحی ای، فضای فرهنگی مناسبی برای حضور آنها ندارند، گلایه مندمند.

با حضور موثر و آرامش بخش نیروی انتظامی در مکان های تفریحی و از طرفی گسترش امکانات تفریحی- ورزشی منحصراً زنانه، می توان پرسه ناامنی در مکان های تفریحی را آنقدر محدود کرد که این مکان ها جای مناسبی برای آرامش و تفریح خانواده ها باشد.

راه اندازی ایستگاه های سلامتی در کلان شهرها
این روزها بانوان تبریزی، مشهدی، اصفهانی و شیرازی هم مانند بانوان تهرانی، صبح های زود در بوستان های محله شان حاضر می شوند تا در کنارهم ورزش کنند. به گفته میترا کریمی معاون ورزش بانوان شهرداری تهران، با همکاری هایی که بین شهرداری تهران و شهرداری این کلان شهرها صورت گرفته به تازگی معاونت ورزش بانوان در این کلان شهر ها هم به وجود آمده است.
کریمی معاون ورزش بانوان شهرداری تهران در این مورد می گوید: امسال با همکاری شهرداری تهران، در این شهرها ایستگاه های تندرستی به وجود آمد که بانوان، زیر نظر مربیان متخصص در ۱۰ رشته، از فضای بوستان های عمومی برای ورزش استفاده می کنند.

بانوان اصفهانی، شیرازی، مشهدی و تبریزی مدتی است از امکانات رایگان شهرداری در ورزش های ایروبیک، بدن سازی، بدمینتون، والیبال و بسکتبال در بوستان های شهرشان بهره مند شده اند. آنها امیدوارند با افزایش همکاری بین شهرداری تهران و تعامل مسئولان، امکاناتی همچون شهربانو هم در این شهرها ایجاد شود .

ورزش بانوان

وجود بوستان های بانوان در شهرهایی مثل زنجان، تبریز، مشهد و تهران خبر از عزم جدی مسئولان در پر ثمر کردن اوقات فراغت بانوان دارد. در این میان وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی ورزش کشور، می تواند نقش مهمی در گسترش فضاهای ورزشی و تفریحی بانوان داشته باشد.

انتهای پیام/۹۱۰۲۰۱


پایگاه تحلیلی خبری مهرخانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.