شاسی‌بلندهای فورد با «اِج» جهانی می‌شود

گردآوری شده توسط گروه خودرو ممتازنیوز

شاسی‌بلندهای فورد با «اِج» جهانی می‌شود

Bookmark and Share

فورد با رونمایی از کانسپت اِج (Edge) از برنامه اش برای تجهیز این شاسی بلند کوچک به تکنولوژیهای تازه و عرضه نسل تازه این مدل به بازارهای جهانی خبر داد. 

فورد مدل اِج را در سال ٢٠٠۶ با هدف جذب خریداران در بازار آمریکای شمالی به بازار عرضه کرد. اما در چند سال قبل فروش خودروهای شاسی بلند در جهان و مخصوصا در چین به شدت رشد کرده است. 

در حال حاضر سالانه ۱۳ میلیون دستگاه خودروی شاسی بلند در جهان فروخته می‌شود. این تعداد ۱۷ درصد کل فروش خودرو در جهان را شامل می‌شود. براساس برآورد موسسه تحقیقاتی آی اچ اس، فروش خودروهای شاسی بلند در چین بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ صد در صد رشد خواهد کرد. این رشد در همین دوره در بازار آمریکای جنوبی ۳۹ درصد و در بازار اروپا ۲۷ درصد خواهد بود.

همین سبب شده فورد در استراتژی خود تجدید نظر کند. این کارخانه که خود را در بازار شاسی بلند‌های کراس‌اوور (شاسی بلندهایی که بر روی شاسی خودروهای سواری ساخته می‌شود) پیشرو می‌داند، می‌خواهد سهمی بیشتر از بازار این خودروها در جهان داشته باشد و به همین سبب قصد دارد نگاهش به مدل‌های تازه شاسی بلند جهانی باشد.

شاسی‌بلندهای فورد با «اِج» جهانی می‌شود

در فهرست محصولات فورد، اِج بین شاسی بلند بسیار کوچک «اکواسپرت» و مدل اسکیپ (کوگا) قرار خواهد گرفت. به جز این دو، مدل بزرگتر اکسپلورر هم در فهرست محصولاتی که فورد در بازارهای جهان عرضه میکند حضور دارد. 

فورد اعلام نکرده نسل بعدی اِج را به کدامیک از موتورهای خود مجهز خواهد کرد. در عوض بیشتر بر تکنولوژی‌های پیشرفته تاکید شده است. فورد میگوید این سیستمهای خودکار و نیمه خودکار که با حس گرهای الکترونیکی کار میکند، «بنیان آینده» خودروهایی را میسازد که به راننده نیاز نخواهد داشت. 

یکی از آنها، تکنولوژی «پارک کامل» است. طرحی آزمایشی که با آن راننده میتواند بافشار دادن یک دکمه یا با استفاده از ریموت کنترل از خارج، ماشین را پارک کند. با این سیستم ماشین خود جای پارک را پیدا کرده و پارک می‌کند. 

این کانسپت همچنین به سیستمی مجهز است که در صورت بروز خطر و برای جلوگیری از تصادف علاوه بر ترمزها کنترل فرمان را هم در اختیار میگیرد و با عبور از مانع از برخورد جلوگیری می‌کند.

شاسی‌بلندهای فورد با «اِج» جهانی می‌شود

در طراحی ظاهر کانسپت تلاش شده بدنه عضلانی پرطرفدار نسل فعلی حفظ شود، اما ظاهر خودرو به مدل های تازه فورد نزدیک شده است. کوین جرج، مدیر طراحی این پروژه میگوید «نسل کنونی اِج مانند یک بوکسور سنگین وزن است. ما میخواهیم نسل تازه به یک دونده سرعت شبیه باشد؛ ترکیبی از جادار بودن و قوی بودن» 

به گفته او آنچه در اِج دیده میشود تازه‌ترین برداشت از زبان طراحی جهانی فورد است که هدفش ارتقای «ارزش بصری» محصولات فورد است. 

جلوپنجره ذوزنقه‌ای بزرگ فورد که از سال ٢٠١٣ و با مدل فیوژن معرفی شد، در این مدل هم تکرار شده است. اما طراحان این بار با الهام از جلوپنجره سه تکه نسل کنونی اِج، کمی آن را تغییر داده‌اند. 

مهمترین بخش در داخل خودرو نمایشگر ده اینچی در داشبورد است. داشبورد و فرمان با چرم طبیعی روکش شده است. استفاده از دکمه‌های بیشتر نیز اشاره‌ای به فاصله گرفتن فورد از سیستمهای لمسی در داخل خودرو است که با اعتراض مشتریان روبرو بوده است.

نسل کنونی اِج در آمریکا بسیار پرفروش است. بعد از هوندا پایلوت و جلوتر از کیا سورنتو و هیوندای سانتافه و شورلت کپتیویا، فورد دومین کراس اوور متوسط پرفروش در آمریکا است. 

کانسپت اِج در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس به طور رسمی رونمایی خواهد شد. فورد هنوز اعلام نکرده که نسل تازه اِج چه زمانی به بازار عرضه میشود، اما احتمال داده میشود این خودرو در سال ٢٠١۵ ساخته شود. 

برچسب ها : نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۲۴ | فورد | اج | تاریخ : ۲۰۲۴/۱۱/۲۲
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.