شاهرود زیبا معشوقه طبیعت گردان

۱۲م آذر ،

هفت صبح:شاهرود زیباترین شهر استان سمنان است.تمام خیابان های این شهر پر است از درختان چنار تنومند.پاییز که به این شهر سفر کنید زیرپای‌تان پر است از برگ‌های رنگی.

اگر تا‌کنون به استان سمنان سفر نکرده‌اید، حتما در فرصتی مناسب سفر به شاهرود را در دستورکار خود قرار دهید. شاهرود زیبا که بسیار از طبیعت گردان همچون محمدعلی اینانلو عاشق آن می باشند. این شهر که هم کوه دارد هم کویر و هم جنگل ، تنها حدود دو ساعت با دریا و سه ساعت با مشهد فاصله دارد و در پاییز زیباتر هم می‌شود چرا که در تمام کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر درختان چنار تنومندی وجود دارند که در خزان برگ‌های رنگی‌شان زیر پاهای‌تان می‌ریزد.

می‌توانید روی آنها راه بروید و خش خش کردن‌شان را بشنوید. برگ‌ها آنقدر بسیار می باشند که حتی شهرداری شاهرود هم قادر به جمع‌آوری آنها نیست.برگ‌ها هر لحظه و هر ثانیه می‌ریزند. شهر شاهرود شهر بسیار تمیزی است که غیر از برگ درختان هیچ آشغالی را در خیابان رها نمی‌بینید. یکی از کارهای معمول محمد جیرانی، شهردار شاهرود قدم زدن در خیابان‌ها و دیدن مشکلات شهر از نزدیک است.خلاصه اینکه همه چیز نظم و انضباط دارد در این شهر. از آلودگی صوتی، آلودگی نوری و آلودگی هوا خبری نیست.

راهنمای سفر به چنارستان

شهر آرام است و آسمان آبی.کوه نزدیک است و پارک بسیار.شاهرود هم مانند بسیار از شهرهای دیگر تا اوایل شب زنده است؛ یعنی اینکه حدود ۹ شب همه مغازه‌ها می‌بندند، مردم به خانه‌ها می‌روند و صبح زود دوباره زندگی اجتماعی را از سر می‌گیرند. شاهرودی‌ها مردمانی بسیار مهربانند.شاید طبیعت سه‌گانه برای‌شان آمد داشته و ویژگی‌های خوب مردمان کویر،کوهستان و سرسبزی و جنگل را یکجا در خود جمع کرده‌اند.اگر متوجه شوند که در شهر غریب میباشید هر کمکی از دست‌شان بربیاد برای‌تان انجام می‌دهند.حتی ممکن است شما را تا مقصدی که مدنظر دارید همراهی کنند. شهر هم کوچک است و اگر حس و حال پیاده‌روی داشته باشید بیشتر مسیرها را می‌توانید پیاده بروید.

مهم‌ترین میدان‌های شهر هم میدان امام خمینی و میدان جمهوری است که مردم شهر میدان جمهوری را به نام «فلکه» بیشتر می‌شناسند.

راهنمای سفر به چنارستان

 خانه یغمایی‌ها

خانه یغمایی‌ها در حقیقت تنها خانه شهر شاهرود است که بادگیر دارد شاید به خاطر اینکه در سال ۱۳۰۴ خورشیدی توسط یک معمار یزدی به نام استاد مهدی حیدریان ساخته شد.این خانه در حال حاضر محل اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود است.

راهنمای سفر به چنارستان

 موزه شاهرود

راهنمای سفر به چنارستان

موزه شاهرود در خیابان فردوسی قرار دارد.این ساختمان پیش از این بلدیه و فرمانداری شهر بوده و هم اکنون نیز در کنار ساختمان شهرداری قرار دارد که در سال ۱۳۰۶ ساخته شده و پس از مرمت و بازسازی از سال ۱۳۶۷ به عنوان موزه شهر تغییر کاربری داده و به شماره ۱۸۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.این بنا دو طبقه است و مساحتی معادل ۴۵۰ مترمربع دارد و از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است.

راهنمای سفر به چنارستانراهنمای سفر به چنارستان


 بازار شاهرود

راهنمای سفر به چنارستان

معماری بازار شاهرود هم مانند بسیاری از بازارهای سنتی دیگر شهرهاست.این بازار حد فاصل میدان امام خمینی و فلکه قرار گرفته و  جهت آن شرقی – غربی است. آثار معماری موجود در بازار معرف معماری دوره قاجاریه به بعد است. بازار شاهرود مهمترین مرکز تجاری شهر به شمار می‌آید و در کنار آن بناهای تاریخی دیگری چون مسجد شیخ علی اکبر ، آب انبار مدرسه قلعه ، مسجد آقا و تکیه بازار قرار گرفته است. بازار شاهرود در سال‌های اخیر تعمیر و مرمت شده و به شماره ۲۲۸۵ به ثبت تاریخی رسیده است.

راهنمای سفر به چنارستان

 مسجد جامع شاهرود

راهنمای سفر به چنارستان

مسجد جامع شاهرود در مجاورت محلات قدیمی ‌شهر مانند «قلعه ولوا» ، «بیدآباد» و «چهارسوق» شاهرود واقع شده و قدیمی‌ترین مسجد شاهرود است که قدمت آن حداقل به دوره ‌ایلخانی می‌رسد .در سال ۱۲۴۲ ،اهالی شاهرود ‌این مسجد را مرمت کرده‌اند و‌این یک قسمت به طور مخالف پوشانده شده است.

سقف بنا به صورت تاق و گنبد با قوس‌های‌ایرانی و عمدتا پنج و هفت روی جرزهای چند ضلعی اجرا شده است . در تعمیرات سال ۱۳۷۵ خورشیدی، به هنگام مرمت یکی از گنبد‌های اصلی و استحکام بخش سه گنبد فرعی، بقایای کتیبه‌ای گچبری کشف شد که شیوه گچبری آن به آثار دوره‌ایلخانی شباهت دارد . ‌این بنا در سال ۱۳۷۶به شماره ۱۸۵۶ به ثبت تاریخی رسیده است . هنوز هم می‌توان آثار یادگاری نویسی‌های دوره قاجاریه را روی دیوارهای این مسجد قدیمی ‌دید.


 چطور برویم؟

شاهرود فرودگاه دارد اما از آنجا که بلیت هواپیما این روزها بسیار گران شده بهتر است زمینی یا ریلی به این شهر سفر کنید.اگر با خودروی شخصی بروید که باید از طریق جاده سمنان و دامغان عازم این شهر شوید و بدانید که این شهر تا تهران ۴۰۴ کیلومتر فاصله دارد. اگر بخواهید با اتوبوس بروید ترمینال جنوب یا آرژانتین شما را به شاهرود می‌رسانند و صبح ، ظهر و شب سرویس دارند . بلیت اتوبوس عالی ۱۳ هزار تومان و وی آی پی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. اگر خواستید با قطار بروید از تهران تا شاهرود یک قطار محلی وجود دارد که از تهران صبح ساعت ۹ و ۱۱ راه می‌افتد و از شاهرود ساعت ۱۶ برمی‌گردد.قیمت بلیتش هم ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

راهنمای سفر به چنارستان

 کجا بمانیم؟

هتل گرانقیمت و پنج ستاره پارمیدا یکی از بهترین هتل‌های شهر است.در شاهرود دو مهمانپذیر آزادی و نادر هم وجود دارد اما اگر می‌خواهید جایی اقامت داشته باشید که هم قیمتش مناسب باشد و خدماتش خوب بهتر است در مهمانسرای جهانگردی که دو ستاره هم هست اقامت کنید. این مهمانسرا ۱۴ اتاق و یک سوئیت چهار نفره و در مجموع ۴۲ تخت دارد و در دهه ۵۰ خورشیدی ساخته شده است.نرخ اتاق دو تخته ۵۹ هزار تومان، اتاق سه تخته ۷۱ هزار تومان، سوئیت چهار تخته ۱۲۶ هزار تومان و تخت اضافه ۱۲ هزار تومان است. شماره تماس این مهمانسرا هم ۲۲۳۱۲۸۸-۰۲۷۳ است.


 چی بخریم؟

راهنمای سفر به چنارستان

شاهرود است و برگه‌های زردآلو و هلویش.محلی‌ها به برگه زردآلو «کِشته» می‌گویند.همچنین در این شهر سنجدهای خوب با قیمتی مناسب می‌توانید پیدا کنید.از نان‌های محلی هم می‌توانید کاک را با قیمت ۳۳۰۰ تومان، نان قندی را کیلویی ۳۱۰۰ تومان و نان خرمایی را کیلویی ۴ هزار تومان بخرید.شکر پنیر و خرماهای این شهر هم خوب است.خرما از نخلستان‌های طرود از توابع شاهرود به این شهر می‌آید.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.