شایعه احتمال تغییر ۱۰ استاندار طی هفته آینده/نمایندگان استان قم و خراسان شمالی پیگیر استیضاح وزیر کشور

فاطمه استیری: هرچند تغییر مدیران و وزرا در دولت احمدی نژاد به امری عادی و بدیهی تبدیل شده است اما موج جدید تغییرات در استانداری ها آنهم در شرایطی که از یک سو کمتر از یک سال به پایان عمر دولت باقی مانده و از سوی دیگر دو استاندار برکنار شده به اذعان مسئولان استانی عملکرد به نسبه مطلوبی داشته اند انتقادات زیادی را متوجه وزیر کشور کرده است و برخی خبرها حکایت از تحرکات نمایندگان استان‌های مربوطه برای مجلس کشاندن محمدنجار و استیضاح وی را دارد.

 موج تغییرات استانداران در سال جاری با تغییر دو استاندار استان‌های قم و خراسان شمالی کلید خورد و ابوطالب شفقت، استاندار خراسان شمالی و موسی پور، استاندار قم جای خود را به محمود احمدی بیغش نماینده حامی دولت در مجلس هشتم و کرم رضا پیریایی از نزدیکان محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور دادند.

هرچند انتصابات صورت گرفته حکایت از تلاش دولت برای روی کار آوردن نزدیکان خود حتی در سال پایانی دارد اما مصطفی محمد نجار در مراسم معارفه استاندار جدید قم از تغییرات صورت گرفته دفاع کرد و تغییرات مدیریتی را نوعی تصمیم گیری مدیریتی دانست. وی حتی تلویحا خبر از تغییراتی دیگر در سایر استان ها نیز داد و گفت تغییر مدیریت در دولت، ممکن است در چند استان دیگر هم اتفاق بیفتد ولی این به‌معنای نارضایتی از شخص خاصی یا مهم و بالا بودن فرد دیگری نیست.

 

موثی الرضا ثروتی عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی که در تلاش برای به راه انداختن استیضاح وزیر کشور است اما معتقد است انتصابات صورت گرفته به صلاح نیست و چنین تصمیماتی تنها تنش را به جامعه تزریق می کند.

 

وی با اشاره به پیگیری طرح استیضاح وزیر کشور توسط جمعی از نمایندگان، تغییر استانداران در استان‌های قم و خراسان شمالی را از علل طرح این استیضاح عنوان کرد و به ایسنا گفت: تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح را امضا کردند اما عده‌ای منصرف شدند و ما منتظر نهایی شدن تعداد امضاها هستیم. امروز هم نمایندگان قم به دنبال امضای استیضاح بودند.

 

نماینده بجنورد گفت: ما انتصاب استاندار با این روش را به صلاح نمی‌دانیم. علی‌رغم توصیه‌های رهبری به رفع تنش و همچنین ایجاد آرامش و وحدت در جامعه، معتقدیم چنین تصمیماتی به جامعه تنش تزریق می‌کند.

 

ثروتی هرچند انتصاب استاندران را از اختیارات قانونی دولت می داند اما معتقد است دولت می‌توانست با ایجاد شرایط مناسب و همچنین هماهنگی با نمایندگان استان‌ها این اقدام را انجام دهد. ضمن اینکه ما شنیده‌ایم قرار است تا ۱۰ استاندار تعویض شوند.

 

ثروتی نارضایتی از وزیر کشور، موضوع تقسیمات کشوری، مشکلات حوزه راه‌های مرزی و عدم توجه وزارت کشور به ابعاد امنیتی را از جمله دلایل استیضاح کنندگان برای طرح استیضاح وزیر کشور عنوان کرد.

 

در همین راستا اسماعیل کوثری نماینده تهران در گفتگو با خبرآنلاین[ایـــنـــجـــا] تغییرات صورت گرفته در دولت را غیر قابل قبول دانسته بود. غلامرضا مصباحی مقدم دیگر نماینده تهران نیز در واکنش به برخی خبرها مبنی بر احتمال تغییر استاندار تهران به خبرآنلاین گفته بود اگر تغییر استاندار تهران نیز مانند استاندار قم بدون دلیل باشد اقدامی غیر منطقی از سوی دولت و خلاف عقل است.[ایـــنـــجـــا]

 

امیرآبادی فراهانی نماینده قم نیز با انتقاد از تغییر استاندار قم با توجه به عملکرد مطلوب او خواستار خویشتنداری دولت در یک سال باقیمانده شد.[ایـــنـــجـــا] مرتضی آقا تهرانی دیگر عضو مجمع نمایندگان استان تهران نیز خواستار آن شده بود که دولت در انتصابات و تغییرات نظر نمایندگان را در حد مشاور جویا شود.[ایــــنــــجــــا]

 

حال در شرایطی که برخی شنیده ها حاکی از این است که وزیر کشور و برخی معاونانش مامور تغییر چند تن از استانداران کشور شده اند و در جلسه هفته آینده هیات دولت نیز چند استاندار جدید معرفی خواهند شد باید منتظر ماند و دید آیا دولت مسیر تغییر استانداران در سال جاری را دنبال خواهد کرد یا طرح موضوع استیضاح وزیر کشور می تواند ترمز تغییرات مدیریتی را بکشد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.