شبیه سازی زلزله و سنجش مقاومت ساختمان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

۲۹ آبان ،

امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دو ساختمان ساخته شده سنتی مورد آزمایش در خصوص وقوع میزان تخریب در وقت زلزله قرار گرفتند.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در این آزمایش دوساختمان بر روی میز لرزه نگاری قرار گرفتند که زلزله‌هایی با میزان درجه متفاوت بر آنها وارد می‌شود و یکی از این ساختمان‌ها با موادی که توسط مرکز تحقیقات تهیه شده است پوشش داده شده است تا میزان مقاومت آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
وی اظهار داشت: در کشور ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنها پیش از سال ۱۳۷۲ ساخته شده‌اند و آیین نامه ۲۸۰۰ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص مقاوم سازی در برابر زلزله در آنها رعایت نشده است.
 
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مرکز تحقیقات در آزمایش‌های خود به دنبال این است که با تهیه موادی که ساختمان‌های غیر مقاوم سنتی با آن پوشش داده می‌شود بتواند در برابر زلزله مقاومت داشته باشد و تخریب اتفاق نیافتد.
 
نیکزاد گفت: در دو ساختمان ساخته شده به صورت سنتی، دیوار‌های یکی از این ساختمان‌ها با مواد تهیه شده پوشش داده شده است و دستگاه، زلزله‌های مشابه آوج (قزوین) و ورزقان را به آنها وارد کرد و آزمایش نشان داد که با استفاده از مواد طراحی شده ساختمان‌های سنتی نیز تا هفت ریشتر مقاومت خواهند داشت.
 
وی تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم تا با رعایت قوانین، آیین نامه‌های ساخت مسکن شاهد کمترین خسارت در وقت وقوع زلزله باشیم.
 
در ادامه وزیر راه و شهرسازی از جزئیات طرح جدید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص تراکت بندی راه‌آهن و کوره آتش برای سنجش میزان مقاومت مصالح در برابر حرارت و آتش سوزی مطلع شد.
 
ذکر این نکته ضروری است که برای سنجش زلزله دستگاه شتاب نگار توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.
 
بر اساس برنامه پنجم توسعه تعداد دستگاه‌های شتاب نگار کشور باید به ۳۰۰۰ دستگاه برسد که در حال حاضر ۱۲۰۰ دستگاه وجود دارد و با محدودیت‌های اعمال شده این دستگاه در داخل با مزیت‌های قابل توجه نسبت به مشابه خارجی و با هزینه نزدیک به یک دهم می تواند به تولید برسد./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.