شبکه مستند با «اهل ایمان» به استقبال ماه رمضان می‌رود

به گزارش خبرآنلاین، «اهل ایمان» دومین مجموعه از سه‌گانه داریوش یاری است که به آیین‌ها و مراسم و آداب ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف ایران و فرهنگ‌های مختلف قومی و محلی اختصاص دارد.

این مجموعه به آیین‌ها و رسوم ویژه ماه مبارک رمضان همچون بازی‌ها، آداب سحری، موسیقی رمضانی، جشن‌های رمضانی، وداع‌ها و… می‌پردازد که از بخش‌های آن می‌توان به همچون نحوه بیداری برای سحر و روش‌های آن از شناخت ستارگان گرفته تا انواع ساز‌ها و مناجات‌خوانی‌ها می‌توان نام برد.

همچنین برنامه‌های ویژه‌ای درباره رویت هلال ماه و موضوع زنان و رمضان نیز در مجموعه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این مجموعه در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای و توسط ۲۸ گروه تولیدی در ۲۸ شهر مختلف ایران ساخته شده است. 

«برکت» که ساخته حسینعلی بینوایی است در ۱۱ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به فرهنگ فولکلور و عامه ایران درباره روزی و برکت و شباهت‌ها و تفاوت‌های آیینی در میان اقوام مختلف ایران می‌پردازد و ارزش کار و به دست آوردن محصول، موسیقی‌ها و آواهای محلی حین کاشت و برداشت و تلاش برای کسب روزی، آیین‌ها و الحان‌های پیشه وران، رنگ‌ها و نشانه‌ها، اذکار و دعا‌ها و ابزار مختلف را به تصویر می‌کشد.

هچنین فرهنگ تلاش در بین اقوام مختلف ایرانی از شمال تا جنوب و در میان پیشه وران مختلف سنتی همچون کشاورزان، دامداران، درودگران و… را به تصویر می‌کشد و حتی نقش زنان ایرانی را در جوامع سنتی در زمینه کسب روزی حلال مورد بررسی قرار می‌دهد. 

«هلال ماه نو» مستندی تک قسمتی است که در ۳۰ دقیقه و با شروع ماه مبارک به روی آنتن خواهد رفت. این مستند در رابطه با نحوه رویت هلال ماه مبارک رمضان ساخته شده است و سعی دارد نویدگر آغاز این ماه باشد. 

 «درد مشترک» نیز که باز هم از تولیدات شبکه مستند سیما است، در این ایام هر شب به روی آنتن می‌رود و سعی دارد نگاهی اجتماعی و تازه‌ای به مفاهیم ایثار، ترس، شجاعت و احترام و… داشته باشد.

دوستداران هنر ایرانی اسلامی نیز می‌توانند در رمضان امسال بیننده «دری به خانه خورشید» از شبکه مستند سیما باشند.

این برنامه هر روز میزبان یک هنر و یکی از بزرگان آن خواهد بود. و هر برنامه به یکی از هنرهای ایرانی اسلامی چون خوشنویسی، نگارگری، هنرهای شیشه، هنرهای لاکی، نقاشی ایرانی، سفال، پرده‌خوانی، پرده‌کشی قلم زنی و… با حضور استاد هنرمند آن رشته خواهد پرداخت.

همچنین مجموعه «حدیث سرو» مهمان رمضانی شبکه مستند سیما خواهد بود. این مستند با بررسی زندگی و ابعاد عرفانی شخصیت یکی از عرفای بنام ایران در این ایام با قسمت‌های مربوط به زندگی استادانی همچون آیت الله شاه آبادی، آیت الله قاضی، آیت الله قوچانی و آیت الله بهجت به روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود.

شبکه مستند سیما مستندهای ویژه دیگری نیز بخصوص برای شب‌های قدر آماده پخش دارد که به زودی اعلام خواهد شد.
 

۵۸۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.